Iubiți-mă inteligent! Proiect didactic inovator pentru implementare în clasă

„Calitatea nu este niciodată un accident: ea este întotdeauna rezultatul efortului inteligent.” (John Ruskin)

TEMA: “IUBIȚI-MĂ INTELIGENT!” de Romulus Chelbegean
SUBIECTUL ACTIVITĂȚII: Iubirea construitĂ cu inteligență
FORMA DE REALIZARE: pe grupuri
TIPUL LECȚIEI: prezentare-receptare
CUVINTE CHEIE: Iubire, inteligent, înțelepciune

OBIECTIVE OPERATIONALE:
• Să descopere în conținutul discursului liric problema cu care se confruntă;
• Să-și dezvolte gândirea critică;
• Să învețe diferite moduri de a exprima o calitate personală sau a altor persoane;
• Să accepte și să aprecieze diversitatea,implicându-se afectiv în activitate

STRATEGIA DIDACTICĂ:
• Metode și procedee: predarea-învățarea reciprocă, conversația, problematizarea, evaluarea
• Mijloace didactice: tablouri, text  literar – Vă rog, iubiți-mă inteligent! de Romulus Chelbegean, palete cu următoarele întrebări: ce?, cine?, când? cum?, de ce?, din ce cauză?, ecusoane pentru cele 6 grupuri, cu următoarele semne: R – pentru rezumatori, ? – pentru întrebători, C – pentru clarificatori, P – pentru prezicători
• Forme de organizare: frontal, pe grupuri, individual
• Evaluare formativă

DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚII

CAPTAREA ATENȚIEI:  Se va reda un fragment din poezia Părinții mei
„Părinții mei sunt oameni buni/ Și dragi îmi sunt părinții mei/ Căsuța noastră cu minuni/ Se-ascunde-n umbra unor tei.”
Se va derula o conversație de grup pe marginea fragmentului audiat, cu accent pe: noțiunea de familie, componența acesteia, rolul membrilor unei familii (bunici, părinți, copii).

REACTUALIZAREA CUNOȘTINȚELOR: Se pun întrebări (potrivit vârstei copiilor) ce vizează viața și activitatea lor în grădiniță și familie.

DIRIJAREA ÎNVĂȚĂRII:
Poezia se împarte în 6 fragmente. Copiii se organizează pe 6 grupuri.
Fiecare copil din grup îndeplinește un rol: R-rezumator, ? – întrebător, C – clarificator, P – prezicător.
Fiecare lider al grupului, pe rând, prezintă descrierea completă a fragmentului care va fi redat de 2-3 ori înainte (ceilalți copii ascultă).

• GRUPUL I: Dacă ar avea părinţii ochi să vadă
Şi sufletul le-ar fi mereu atent,
În ochii pruncilor cu viaţa fadă
Ar descifra mesajul cel urgent :
„Vă rog iubiţi-mă inteligent!”

Rezumatorul – Părinții au fost și ei copii cândva. Dacă și-ar aminti de copilăria lor și-ar avea „ochi să vadă în ochii pruncilor cu viața fadă” (ștearsă) ar înțelege nevoia copiilor de iubire, prietenie, ajutor.

Întrebătorul- Cum și-au trăit părinții copilăria?
-Ce jocuri desfășurau împreună cu bunicii noștri?
-Unde și-au petrecut vacanțele?
-Din ce cauză nu le-au fost îndeplinite dorințele?

Clarificatorul- Părinții noștri sunt copiii bunicilor noștri. Au avut o copilărie diferită de a noastră, dar nu din vina lor. Acum, alături de noi mai pot să-și îndeplinească multe din dorințele de atunci.

Prezicătorul- Toți copiii vor să fie veseli alături de părinții lor. Ar trebui să-și petreacă mai mult timp alături de copii pentru a le înțelege mai bine  nevoile acestora.

• GRUPUL II: Nu glume, nici minciuni – bomboane-amare;
Nu menajere, nici televizor,
Nu-mi trebuie nici lux, nici îmbuibare…
Eu vreau să fiu al vostru, nu al lor!

Rezumatorul- Un copil își dorește să crească alături e părinți lui, nu lângă străini (menajere), nu vrea surprize dulci (bomboane amare), nu vrea să fie păcălit („Nu glume, nici minciuni”), nici casă mare („Nu-mi trebuie nici lux, nici îmbuibare…”). Vrea să crească lângă părinți („Eu vreau să fiu al vostru, nu al lor!”).

Întrebătorul- Cum se simte un copil singur în casă, lângă un televizor?
-Când se întâmplă astfel de situații?
-Cum pot părinții avea încredere în menajere sau alte persoane?
-De ce părinții fac astfel de gesturi?

Clarificatorul- Jucăriile, televizorul, menajerele nu înlocuiesc părinții. Un copil se simte singur într-o casă mare cu lux.

Prezicătorul- Părinții vor trebui să-l pregătească pe copil pentru drum, nu să-i pregătească drumul.

• GRUPUL III: Eu ştiu c-aveţi profesii elevate
Că sunteţi la curent cu date noi,
C-aveţi servici’ ca eu să am de toate,
Dar, fiindcă vă iubesc pe amândoi
Vă spun: „Eu am nevoie doar de voi!”

Rezumatorul- Un copil știe că părinții au profesii și nu pot sta tot timpul lângă el (Eu ştiu c-aveţi profesii elevate/ Că sunteţi la curent cu date noi). Serviciul cere un program și oferă resurse pentru întreaga familie (C-aveţi servici’ ca eu să am de toate)

Întrebătorul- Ce responsabilități are un copil?
-De ce trebuie să cunoască profesia părinților?
-La ce îi folosește conversația cu părinții?
-Din ce cauză unii părinți nu vorbesc cu copilul toate aceste lucruri?

Clarificatorul- Când părinții nu se află acasă alături de copil,acesta cunoaște programul fiecăruia și nu se teme.

Prezicătorul- Trebuie să existe o legătură între copii și părinți, când aceștia sunt plecați la serviciu. Un telefon ar fi un prieten foarte bun pentru toți.

• GRUPUL IV: Aş vrea ca jucărie ochii mamei,
Nu ochii-ndepărtaţi ai vreunui unchi.
Când ne-ntâlnim atraşi de glasul foamei
Şi nu pot sta la tata pe genunchi
Mă simt ca o mlădiţă fără trunchi.

Rezumatorul- Copilul își dorește să se joace cu părinții, aceștia să nu-l încredințeze rudelor, chiar dacă sunt plecați pentru mai mult timp (Aş vrea ca jucărie ochii mamei,/
Nu ochii-ndepărtaţi ai vreunui unchi). Când se mai întâmplă și astfel de situații copilul se simte abandonat (Mă simt ca o mlădiţă fără trunchi).

Întrebătorul- De ce pleacă părinții în străinătate și își lasă copiii la rude?
-Cum se simt aceștia?
-De ce au încredere?

Clarificatorul- Un copil lăsat în grija rudelor, nu își poate îndeplini dorințele ca atunci când este cu mama și tata. Nu se poate juca jocul preferat de el și părinții lui.

Prezicătorul- Atunci când unul dintre părinți sau ambii părinți hotărăsc să plece în străinătate pentru a oferi un trai mai bun, ar trebui să-l ia și pe copil.

• GRUPUL V: Nu vreau să fiu un deget ce acuză,
Găsind olarul singur vinovat.
Am gând curat, şi inima refuză
O bombă cu efect întârziat:
Vreau să devin un om adevărat!

Rezumatorul- Copilul îi vede pe părinți „…oameni buni/și dragi îmi sunt părinții mei”, nu vrea să-i găsească vinovați pentru ceea ce nu  i-au oferit la timp (Nu vreau să fiu un deget ce acuză,/
Găsind olarul singur vinovat), (Am gând curat, şi inima refuză
O bombă cu efect întârziat).

Întrebătorul- Ce simte un copil care nu-și cunoaște părinții, deși aceștia sunt în viață?
-De ce pleacă mai târziu în căutarea părinților?
-Din ce cauză a fost lăsat de părinți și aceștia n-au dorit  să mai știe de el?

Clarificatorul- Copiii se simt iubiți doar de cei ce le dau viață.
Atunci când un copil a fost crescut la un cămin de copii și reușește să-și cunoască părinții mai târziu, „inima refuză” scuzele aduse de aceștia, în fața căruia sunt neputincioși.

Prezicătorul- Atunci când un copil nu poate să crească într-o familie, aceștia vor trebui să-i ofere prietenie necondiționat.

• GRUPUL VI: De-aceea vreau părinţii mei să vadă,
Să aibă sufletul mereu atent,
Ca-n ochii mei umbriţi de viaţa fadă
Să descifreze strigătul urgent :
„Vă rog iubiţi-mă inteligent!”

Rezumatorul- Părinții țin minte că au fost copii odată. Mereu își vor aminti copilăria prin „ochii mei umbriţi de viaţa fadă” și răspund necondiționat la „strigătul urgent: Vă rog iubiţi-mă inteligent!”

Întrebătorul- Cum îndeplinesc părinții visele copiilor?
-De ce au nevoie de sprijin de la specialiști?
-Din ce cauză nu sunt prietenii copiilor lor?
-Când vor înțelege că trebuie să-și iubească pruncii inteligent?

Clarificatorul- De multe ori părinții se întorc acasă obosiți de la serviciu. Problemele din familie îi stresează. Au nevoie să vorbească cu cineva, să ceară sfaturi pentru copiii lor.

Prezicătorul- Va trebui ca părinții să nu trateze cu indiferență problemele copiilor, care n-au experiență de viață. Întotdeauna va trebui să ceară ajutor la specialiști.

OBȚINEREA PERFORMANȚEI: Vor fi reluate ideile principale din fiecare fragment și raportate la experiența de viață a copiilor.

STABILIREA RETENȚIEI ȘI A TRANSFERULUI: Pe baza celor analizate se vor trage câteva învățături, sub forma unui ACROSTIH

Stai departe de conflicte/ Trebuie să spui cuiva!/ Orice problemă-ai avea,/ Prietenii te vor ajuta.

EVALUAREA – Iată ce dorim tuturor părinților: „Fă-te suflete, copil/ Și strecoară-te tiptil/ Prin porumb cu moț și ciucuri,/ Ca să poți să te mai bucuri.” (Creion, T. Arghezi)

Bibliografie:
Chelbegean, Romulus. Vă rog, iubiţi-mă inteligent!
Suport aplicare curriculum pentru educație timpurie, 2019.
Curriculum pentru educație timpurie, 2019.

 

prof. Dana Ioana

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 42 Ion Creangă, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/dana.ioana

Articole asemănătoare