Istoria – „călătoria în timp și spațiu” realizată prin demersuri tradiționale și inovative

În lucrarea de față, ne propunem să ilustrăm modalitățile prin care am putea să realizăm o abordare a istorie din perspectiva „călătoriei în timp și spațiu”. Istoria are două coordonate: una spațială care se referă la spațiul geografic în care se petrec evenimentele/ faptele istorice și o coordonată temporară care fixează fiecare eveniment/ fapt istoric în ordinea cronologică pa axa timpului istoric. Aceste două coordonate ale istorie sunt esențiale pentru înțelegerea spațiului și timpului istoric.

„Profesorii îți deschid ușa, dar trebuie să intri singur”. – proverb chinezesc

Istoria nu are un obiect de studiu, concret, palpabil care să permită realizarea de experimente în urma cărora elevul să poate înțelege un eveniment/fapt. Din păcate la ora istorie nu putem să realizăm această activitate care ar permite înțelegerea unor concepte, evenimente. Dar putem să pătrundem „în laboratorul științific” prin intermediul unor metode și resurse. Astfel putem să utilizăm metoda „călătoriei” pe care o însoțim de resurse scrise, audio-vizuale, jocuri didactice toate având misiunea de a facilita o învățare activă, completă.

Elevul este pus în diferite situații de învățare prin intermediul călătoriei, acesta poate parcurge diferite perioade de timp istoric, să coboare în timp, să își imagineze că trăiești într-un anumit spațiu istoric dar și într-un timp istoric bine definit. Elevul este cel care acum poate să pătrundă într-o anumită perioadă de timp, să localizeze un eveniment/ fapt istoric în timp și spațiu, să descrie pe baza surselor istorice (scrise, audio-video) cauzele, desfășurarea evenimentului, să identifice consecințele.

În timpul unei astfel de călătorii, elevul învață prin descoperire, face achiziții de cunoștințe pe termen lung, căci le asimilează în urma unui efort personal. Intră în contact direct cu termenii istorici, așa cum sunt consemnați în sursele utilizate, fac cunoștință cu diferite personalități. Asemenea unui arhitect, un profesor își alege cu multă responsabilitate resursele pe baza cărora poate realiza un demers didactic atractiv, interactiv dar și inovativ.

Generațiile actuale de elevi sunt foarte receptive la metoda „călătoriei” realizată pe baza unei surse vizuale și a jocului didactic. Pornind de la această realitate am creat un demers didactic pentru ora de istorie de la clasa a VI-a pe baza unei resurse vizuale și a metodei călătoriei și a unui joc didactic. Am optat pentru un demers la clasa a VI „Napoleon I și răspândirea ideilor revoluției franceze în Europa”. Competența pe care am urmărit să o formez a fost „Utilizarea critică și reflexivă a limbajului de specialitate și a surselor istorice”.

Resursele vizuale oferă o gamă largă de informații pentru realizarea sarcinilor de lucru însă, marele lor atu este că permit elevului să „pătrundă in laboratorul științific”, se realizează un arc peste timp, se poate în mod simbolic „călătorii” în timp și spațiu. În timpul acestei „călătorii”, elevul poate să asimileze informații despre personalitatea istorică, să-și contureze/ fixeze în timp și spațiu activitatea acesteia, să afle informații despre copilăria, familia, pasiunile acesteia.

Resursele vizuale au o importanță inedită în demersul didactic, căci acestea oferă o învățare autentică, reală. Mai mult prin activitățile de învățare, cunoștințele sunt achiziționate rapid și utilizate pe termen lung. La disciplina istorie nu se pot realiza o activitate de tipul experimentului, însă se poate reconstitui trecutul pe baza surselor istorice: scrise, orale, vizuale. Sursele vizuale au impact mai mare asupra activității de învățare căci permit formarea și dezvoltarea unor competențe complexe de la cele de comunicare, la cele de a învăța să înveți.

Misiunea mea a fost una dificilă, fiindcă a trebuit să selectez o resursă care să aibă un mesaj, informație științifică care să corespundă nivelul intelectual al elevilor mei. Am ales ca resursa să fie lecturată, știind că inflexiunile vocii, tonul au o importanță deosebită în reținerea informației. Am fost atentă ca resursa vizuală să nu dureze foarte mult, să prezinte în mod clar, corect din punct de vedere științific informația. Pe baza resursei vizuale care este indicată la următoarea adresă youtube.com/watch?v=3D1MJWxxYFA, am gândit un demers didactic.

Inițial am precizat că fiecare elev este un călător în timp, este contemporan cu Napoleon și prin intermediul sursei vizuale află informații despre această personalitate. Elevii au fost rugați să realizeze o carte de identitate a personalității istorice având în vedere: când și unde s-a născut, ce materii îi plăceau la școală, ce calități avea. Elevii au notat reformele, campaniile militare.

În vederea fixării cunoștințelor, am solicitat elevilor să utilizăm un joc didactic „Ești Napoleon”. Practic pe baza informațiilor din sursa vizuală elevii au trebuit să-și imagineze că sunt Napoleon I. Sarcina de lucru a trezit imediat interes în rândul elevilor care au intrat „în pielea” personajului. Au redactat imediat un text în care au prezentat informații despre familia, campaniile militare. Elevii au fost încântați de sarcina de lucru pe care au rezolvat-o cu rapiditate.

Am observat că elevii au avut interes pentru o anumită parte din informația prezentată. Au fost elevi care au insistat pe reformele înfăptuite, în special pe reforma educațională, mulți elevi sesizând că fetele nu aveau acces către studii, căci Napoleon consideră că nu se merita o astfel de „investiție”. În realizarea sarcinii de lucru, elevii au utilizat informația științifică, au folosit vocabularul de specialitate, au descris imaginile care le-a captat atenția.

În urma lecturării sarcinii de lucru am putut realiza o evaluare formativă, am corectat elevul acolo unde acesta a realizat o greșeală științifică. Ceea ce m-a bucurat a fost că elevi au utilizat un limbaj de specialitate corect, au prezentat corect și cronologic informația, iar candoarea și inocența lor le-a permis să-și prezinte sarcinile de lucru fără emoție, să-și imagineze că sunt într-adevăr personalitatea marcantă a istorie.

Pe parcursul demersului didactic elevii au manifestat interes față de tema aleasă și de sarcinile de lucru. S-au implicat în realizarea sarcinilor de lucru. Considerăm că demersul didactic propus pe baza „călătoriei” a facilitat asimilarea unor cunoștințe pe termen lung, căci elevii au putut să realizeze o învățare autentică, reală, formativă. Participanții au realizat sarcinile de lucru pe baza informațiilor vizuale. Atmosfera de lucru a permis realizarea sarcinilor de lucru prin comunicare și colaborare, rezolvare de probleme.

Practic, am facilitat elevilor să intre în contact cu sursele istorice, să-și formeze deprinderi de muncă intelectuală, să-și dezvolte abilități și competențe. Am stimulat interesul elevilor pentru studierea istoriei, am dezvoltat gândirea critică a acestora. Utilizarea metodei „călătoriei” în studiarea istorie este o necesitate căci se pot organiza activități interesante, atractive pentru stimularea studiului istoriei. Elevii vor manifesta interes pentru studiul acestei discipline, vor reține și utiliza mai ușor informația.

Pledăm pentru utilizarea metodei „călătoriei” în demersurile didactice căci elevii vor putea realiza mai ușor sarcinile de lucru. Sursele vizuale aduc un plus de valoare pentru studiul istoriei căci permit reconstituirea autentică a realității, îi permite elevului să observe o realitate autentică, îi facilitează „o întâlnire cu personalitățile istorice”, se recreează atmosferă. Prin intermediul resursei vizuale elevul își poate fixa în memorie imaginea, reformele, toate aceste elemente asigură elevului o învățare completă dar și complexă.

Bibliografie

Căpiță, Laura, Căpiță, Carol, „Tendințe în didactica istoriei”, Editura Paralela 45 Bucureşti, 2005
Cerghit, Ioan, „Metode de învățământ”, Editura Poliorom, Iaşi, 2006
Ernt H. Gombrich, „Istoria lumii”, Editura Pro Editură și Tipografie, București, 2006
Pânișoară, Ion-Ovidiu, „Comunicarea Eficientă”, Editura Polirom, Iași, 2006
Manea, Mihai, Palade, Eugen, Sasu, Nicoleta, „Predarea istoriei și educației pentru cetățenie democratică: demersuri didactice inovative”, Editura Educația 2000+, București, 2006
Doru Dumitrescu, Mihai Manea, Mirela Popescu, „Culegere de surse istorice”, Editura Nomina, București, 2011
Programa Şcolară pentru disciplina Istorie clasele a V-a – a VIII-a, Bucureşti, 2017
youtube.com/watch?v=3D1MJWxxYFA
Țintea Aurelia „Auxiliar didactic istorie pentru clasa a VI a”, Editura Revers, Craiova, 2021.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Aurelia Țintea

Școala Gimnazială Nr. 1, Adunații-Copăceni (Giurgiu), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/aurelia.tintea