Participarea la cursul Erasmus+ „Managing a Diverse Classroom: Facing Upcoming Challenges” din Florența în perioada 15-20 aprilie 2024 a fost o experiență remarcabilă, care ne-a oferit nu doar perspective teoretice, ci și instrumente inovative pentru a gestiona diversitatea din clasele noastre. În acest cadru, am explorat tehnici interactive și metode creative pentru a sprijini elevii din medii diverse și cu nevoi speciale, aplicând aceste metode în activități care ne-au provocat să gândim diferit.
Programul cursului a fost structurat pe parcursul a șase zile, fiecare zi fiind dedicată unei teme esențiale în gestionarea unui mediu educațional incluziv. Sesiunile au început cu activități de spargere a gheții, care ne-au permis să ne cunoaștem mai bine, să împărtășim experiențele din școlile noastre și să discutăm despre provocările și oportunitățile educației într-un context divers. În aceste sesiuni introductive, am învățat despre importanța unei comunicări eficiente și a unui cadru de învățare pozitiv, în care toți elevii, indiferent de background-ul lor, să se simtă acceptați și motivați să participe activ.
Ziua 1 – Cultură și diversitate: o escaladare a muntelui educațional
Am început cursul cu o sesiune introductivă, în care am aflat detalii despre structura cursului și obiectivele acestuia. Activitățile de spargere a gheții, cum ar fi jocurile de rol și exercițiile de încredere, ne-au ajutat să începem cursul într-un cadru relaxat. Am discutat despre nevoile fiecăruia dintre noi și despre cum putem implementa învățătura incluzivă în școlile noastre. În plus, am avut oportunitatea de a prezenta școlile și organizațiile din care provenim, ceea ce a creat o atmosferă de colaborare și învățare reciprocă. Apoi am definit conceptul de cultură ca fiind totalitatea valorilor materiale și spirituale create de om, comparându-o cu ascensiunea unui munte. Această metaforă a fost folosită pentru a sublinia importanța procesului continuu de învățare și adaptare în fața provocărilor diversității educaționale.
Ziua 2 – Construirea unei săli de clasă incluzive
A doua zi s-a concentrat pe principiile educației incluzive și pe cum putem construi un mediu de învățare care să răspundă nevoilor tuturor elevilor. Am abordat teme precum diversitatea, echitatea și incluziunea, precum și modul în care fiecare elev contribuie la formarea unei comunități educaționale sănătoase. Am învățat despre cum să creăm un mediu care să sprijine dezvoltarea unei identități pozitive pentru fiecare elev, indiferent de contextul lor social sau cultural. A doua zi a fost concentrată pe crearea unui mediu în care fiecare elev să se simtă acceptat și respectat. Am învățat despre cum să răspundem nevoilor specifice ale elevilor, inclusiv al celor cu dizabilități sau din medii defavorizate, și despre importanța promovării unui climat intercultural și emoțional sănătos.
Ziua 3 – Reguli clare și managementul comportamentului
Am învățat tehnici de stabilire a unor reguli eficiente pentru gestionarea comportamentelor dificile și cum să creăm un mediu de învățare productiv și sigur. Activitățile de team building au fost esențiale în consolidarea încrederii și colaborării între participanți.
Ziua 4 – Comunicare eficientă în contexte interculturale
Comunicarea a fost tema centrală a zilei, cu accent pe sprijinirea elevilor care învață o a doua limbă și pe cultivarea motivației în rândul acestora. Am explorat modalități de a stimula participarea activă a tuturor elevilor, indiferent de diferențele lingvistice și culturale.
Ziua 5 – Aplicarea metodelor inovative de predare
Ziua a cincea a fost marcată de activități interactive și tehnici inovative de predare. Una dintre acestea a fost metoda Lego Serious Play, folosită pentru rezolvarea creativă a problemelor. În cadrul acestei activități, participanții au construit soluții vizuale la provocările educaționale legate de diversitate, stimulând gândirea critică și colaborativă. Acesta a fost un exercițiu captivant care a implicat construirea de obiective și soluții la diverse situații educaționale folosind piese Lego, iar rezultatele au fost prezentate și discutate cu ceilalți participanți. Această activitate ne-a încurajat să gândim în mod creativ despre gestionarea diversității și despre cum să abordăm fiecare problemă cu o soluție concretă.
Tot în această zi am explorat metoda Blob Tree, care ne-a ajutat să înțelegem mai bine stările emoționale ale elevilor. Folosind imagini vizuale, am explorat cum să identificăm și să gestionăm emoțiile elevilor, un pas esențial în crearea unui mediu educațional incluziv și empatic. Această activitate ne-a oferit o metodă eficientă de a sprijini dezvoltarea emoțională a elevilor și de a ne adapta la nevoile lor diverse.
Ziua 6 – Evaluarea competențelor și reflecții finale
Ultima zi a fost dedicată evaluării progresului și implementării învățăturilor dobândite în școlile noastre. În plus, am avut ocazia să explorăm Florența într-o excursie culturală, consolidând înțelegerea noastră despre diversitatea culturală și despre cum aceasta se reflectă în educație. Cursul s-a încheiat cu o sesiune de reflecție, în care am discutat despre modul în care putem integra noile metode și tehnici în activitatea noastră de zi cu zi.
Un aspect deosebit de valoros al cursului a fost accesul la resurse multimedia despre nevoile copiilor cu dizabilități, inclusiv videoclipuri despre ADHD, Asperger, dizlexia vizuală și discalculia. Participarea la activități practice, precum „small sensory walk”, ne-a oferit o înțelegere mai profundă a modului în care acești copii percep lumea din jurul lor. Aceste experiențe ne-au ajutat să dezvoltăm o empatie mai mare și să identificăm strategii eficiente pentru a sprijini elevii cu nevoi speciale.
Cursul a fost o oportunitate valoroasă de a învăța și aplica strategii inovative de predare într-un context divers. Am dobândit competențe esențiale pentru gestionarea unei clase diverse, inclusiv prin metode creative cum ar fi Lego Serious Play și Blob Tree, care ne permit să abordăm provocările educaționale cu o perspectivă proaspătă și inovativă. Aceste noi abilități ne vor ajuta să dezvoltăm un mediu educațional mai incluziv și să sprijinim fiecare elev în realizarea potențialului său.
* * *
Prof. Marilena Ogaru
Prof. Venera Iacob
Prof. Simona Teodorescu