Învățarea prin cântec la tehnologia informației și a comunicațiilor

Studii recente asupra efectului muzicii asupra creierului arată faptul că creierul iubește muzica și informația care vine prin intermediul notelor muzicale este receptată și reținută mai repede și cu o acuratețe mai ridicată. Sharon MacDonald (educator și formator pentru părinți) consideră că muzica, poezia și rimele i-au ajutat pe oamenii din Evul Mediu să fie mai organizați. Cei mai mulți nu aveau posibilitatea de a învăța prin citit și scris, ci doar prin muzică și poezie.

Mulți profesori recunosc că învățarea prin cântec face instruirea nu doar mai plăcută, ci mai eficientă și de durată.

Cultura pop este cunoscută prin faptul că muzica este o cale eficientă de influențare a modului în care copiii se percep pe ei înșiși.”, spune David Craft. „Muzica este un mijloc puternic de a ajuta copiii să se vadă așa cum sunt și cum pot fi. Cântatul cu elevii îmi permite să fiu văzut în alt rol: acela de prieten și suporter.” (Bafile, 2008).

Avantaje ale învățării prin cântec:

  • Cântecele îi ajută pe elevi să observe rimele. Astfel, elevii observă sunetele similare pe care le fac cuvintele și cadența pe care o formează cuvintele și sintagmele.
  • Fiecare cântec are un ritm. Elevii ascultă linia melodică a cântecului și observă tiparele create de ritm în cuvinte.
  • Cântecele îmbogățesc vocabularul. Elevii învață cuvinte și înțelesuri noi, pe care reușesc să le folosească apoi în vorbire, mai ales când sunt în contexte asemănătoare cu cele din cântecele învățate.

Ar trebui urmărite următoarele aspecte în alegerea cântecelor educative (Bafile, 2008):

  • Cântecul să fie relevant și interesant pentru elevi. Astfel, elevii ajung să fredoneze versurile când se joacă sau când rezolvă anumite probleme. Mai mult, ei cer să mai asculte astfel de cântece sau să li se ofere ocazia să le cânte ei înșiși.
  • Cântecul să spună o poveste simplă. Povestea are introducere, cuprins și încheiere, astfel elevii pot urmări mai ușor conținutul cântecului.
  • Melodia să fie simplă, ușor de reținut. Un cântec care are o melodie simplă este ușor de interpretat și rămâne mai mult în mintea elevilor.
  • Cântecul să asigure o bază pentru învățarea viitoare. Dacă alegem un cântec cu informații pe care urmează să le predăm, copiii vor învăța mai ușor noțiunile și vor fi capabili să și le amintească atunci când le sunt prezentate.
  • Cântecul să recapituleze informații și abilități practice. În orele de recapitulare, le putem propune elevilor un cântec care conține informațiile pe care le-am predat în trecut și dorim ca ei să și le amintească. Astfel, elevii își vor reactualiza cunoștințele într-un mod relaxant și distractiv.
  • Cântecul să fie adecvat vârstei, pentru că elevilor trebuie să li se transmită noțiuni respectând nivelul lor de înțelegere.

Le-am prezentat elevilor mei cântece educative legate de tehnologia informației și a comunicațiilor (TIC) și i-am invitat să compunem împreună texte prin care să învețe mai ușor noțiunile predate. În continuare, sunt prezentate câteva din cântecele prin care – elevii spun – că învățarea devine plăcută, ușoară și distractivă.

1. Sistemul de calcul – versuri cântate pe melodia „Jingle bells”. Cântecul a fost compus împreună cu câțiva elevi din clasa a IX-a de la Colegiul Economic „Iulian Pop” Cluj-Napoca, în anul școlar 2013-2014 și apoi utilizat cu succes în predarea noțiunilor despre sistemul de calcul.

Azi am învățat
Tot ce ni s-a dat:
PC și structura lui-
Noi asta am aflat.

Refren: UCC, UAL și regiștrii lui –
Componentele
Procesorului.

ROM și RAM sunt în
Memoria internă
A calculatorului
Și-a hardware-ului.

Refren: SDRAM, SSRAM,
Clipboard, EPROM.
Celelalte le-am uitat,
Că nu le-am repetat.

Introducem datele
În calculator
Prin dispozitivele
De intrare.

Refren: Microfon, mouse, scanner,
Tas-ta-tu-ra,
Joystick, touchpad, trackball
Și tableta grafică.

Informație primim
Din memorie
Prin dispozitivele
De ieșire.

Refren: Monitor, căști sau difuzor,
Imprimantă, plotter
Și videoproiector
Software e format
Din programe de-ajutat:
Firmware, SO și programe
De-aplicație.

Refren: BIOS, Windows, Linux
Și birotică
Celelalte le-am uitat,
Că nu le-am repetat.

Refren (de încheiere): Soft și hard,
Noi, cu drag,
Azi v-am prezentat –
Un PC – din ce este format.

2. Noțiuni teoretice de calcul tabelar în Microsoft Excel – versuri cântate pe melodia unei colinde românești. Cântecul a fost compus împreună cu câțiva elevi din clasa a X-a de la Colegiul Economic „Iulian Pop” Cluj-Napoca, în anul școlar 2014-2015 și apoi utilizat cu succes în predarea noțiunilor de calcul tabelar.

Noi la școală am venit – bis
Să-nvățăm un pic de TIC,
Hai să vedem tot ce știm.

Excel-ul-i un pic cam greu, – bis
Profa ne-ajută mereu
Și ne dă note la greu.
Inserare, formatare, îmbinare și centrare
Noi cu astea am pornit,
Le ducem la bun sfârșit.

Când o medie calculăm, noi AVERAGE utilizăm
Și mai folosim și SUM
Ca să aflăm totalul.

Diagrame edităm, tabele noi formatăm.
Astfel, fișe rezolvăm
Și pe profă o-ncântăm.

Aspectul noi îl schimbăm, – bis
Pagina o colorăm
Și registrul îl salvăm.

3. TicTech – Noțiuni despre sistemul de calcul în ritm de hip-hop. Cântecul a fost compus de două eleve de clasa a IX-a din Liceul Teoretic „Avram Iancu” Cluj-Napoca în anul școlar 2016-2017.

O să vă spunem ceva, ce n-ați mai auzit:
Materia cea mai tare – la noi este TIC.

Hardware-ul ne place foarte tare,
Punând în bagaj prescurtările sale:
UCP, UCC, UAL, UM, SI/E.
Când am avut un proiect de realizat
Imprimanta cu laser mereu ne-a ajutat.

ROM și RAM sunt memoriile interne
Când dăm de belele, apelăm la ele.

BIT și BYTE sunt importanți
La informații sunt tentanți;
Datele fiind stocate,
Ei le-au rezolvat pe toate.

După ce v-am povestit de hardware-ul mult iubit,
E timpul să-și facă prezența software-ul dichisit.
Fără el și programele sale,
Calculatorul merge în vacanță la mare.
Folderul mult iubit și de noi îngrijit
Le conține pe toate, comprimate și stocate.

Sperăm că v-a plăcut notița,
Noi la PC am pus fundița.

Odată cu introducerea disciplinei obligatorii „Informatică și TIC” la gimnaziu, am început să utilizez cânteceșe adunate până acum în procesul de instruire la elevii de clasa a V-a, lucru care a dat rezultate încurajatoare pentru că i-a implicat pe copii în învățare mai mult decât metodele tradiționale. Elevii s-au declarat încântați că noțiunile predate devin ușor de înțeles, de fixat și de recapitulat.

Bibliografie:
Bafile, C. 2008. Kids Learn Better With a Song in Their Hearts. Education World. [Online] Education World, 01 28, 2008. [Cited: 04 30, 2017.] www.educationworld.com/a_admin/admin/admin510.shtml.

prof. Mariana Dindelegan

Liceul de Informatică Tiberiu Popoviciu, Cluj-Napoca (Cluj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.dindelegan

Articole asemănătoare