Învățarea online – avantaje și dezavantaje

În ultimul an, am asistat la o schimbare radicală a învățământului românesc, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Adaptarea nu a fost ușoară, dar nici imposibilă. Acest lucru a fost posibil prin îmbunătățirea substanțială a abilitățile digitale, prin implicarea în mod organizat în procesul de învățare online, dar și prin răbdare, înțelegere și autoperfecționare.

Învăţământul online, cunoscut ca „e-learning” sau, este reprezentat de interacţiunea dintre procesul de predare – învăţare și tehnologiile informaţionale. E-learning este în acest moment mai mult decât un concept, este parte din învăţământul actual, tinzând să devină tot mai căutat prin economia de timp pe care o implică. E-learning semnifică, într-o definiţie neconsacrată, şansa omului de a se informa facil, rapid, în orice domeniu, nefiind condiţionat de un suport fizic (cărţile din hârtie) sau de un intermediar (profesorul). Acest concept permite flexibilizarea procesului de învăţământ până la a oferi cea mai largă gamă de cărţi electronice, sfaturi, imagine şi text.

Învățământul online este un proces de învățare care se bazează pe resurse multimedia și care permite uneia sau mai multor persoane să se formeze pornind de la calculatorul propriu. Suporturile multimedia utilizate pot combina în egală măsura text, grafică plana sau spațială, sunet, imagine, animație și chiar resurse video.

Aceste suporturi favorizează revoluționarea abordării pedagogice, utilizarea unor metode mai competitive, în care interactivitatea joacă un rol important, în sensul diversificării instrumentelor folosite, adaptării mai bune la procesul de învățare a elevului, devenind pilotul formării sale. Elevul se poate forma în ritmul său propriu, în funcție de necesitățile și disponibilitățile sale, ceea ce se dovedește cu adevărat important într-o epocă în care formarea este continuă, de-a lungul întregii vieți.

Totuși, acest tip de învățare presupune și avantaje, dar și dezavantaje. Ca avantaje întâlnim:

  •            Permite accesul la noile competențe cerute de viața modernă;
  •            Elevii pot colabora și învăța împreună;
  •            Accesul la cunoștințe, în orice moment și din orice locație;
  •            Centrare pe elev/participant;
  •            Favorizează creativitatea și descoperirea de noi interpretări;
  •            Profesorul se poate adresa unui număr mult mai mare de elevi decât în învățământul tradițional;
  •            Elevul poate beneficia de feedback rapid și permanent;
  •            Materialele pot fi personalizate;
  •            Posibilitatea modificării informației difuzate;
  •            Accesibilitate, confort, flexibilitate;
  •            Interacțiunea cu profesorul este liberă, fără constrângeri;
  •            Elevul poate învăța în ritmul lui propriu;
  •            Costuri reduse de distribuție a materialelor;
  •            Învățământul electronic este mai puțin stresant decât cel tradițional;
  •            Capacitate mare de stocare, Internetul are o capacitate mult mai mare de stocare a informației comparativ cu locațiile fizice sau hard discurile individule;
  •            Permite interacțiune sincronă și asincronă între profesor și elevi;

Dintre dezavantajele create de învățarea online, amintim:

  • Elevii trebuie să fie extrem de motivați pentru a participa la cursurile online;
  • Pregătirea unui curs online este mai costisitoare decât pregătirea unui curs tradițional;
  • Lipsa unor resurse tehnologice performante și a unor conexiuni optime la rețea, de joasă performanță în ceea ce privește sunetul, imaginile și anumite grafice;
  • Necesitatea experienței elevilor în domeniul calculatoarelor;
  • Posibilitatea apariției, pe plan uman, a reducerii capacității de exprimare verbală a examinatului, însoțită de o pierdere a capacităților de prezentare-argumentare-contraargumentare și accentuarea gradului de dezumanizare, paradoxal chiar în condițiile în care tehnica și tehnologia au deschis noi drumuri și au oferit noi instrumente și tehnici pentru comunicarea interumană.

Observând numărul mult mai mare de avantaje decât al dezavantajelor, putem spune că învățarea online este o oportunitate pentru cei  care doresc să obțină o formare continuă. Ea nu exclude însă educația clasică, în care sunt utilizate realități observabile ca sursă de informare, ci îi adaugă resursele virtuale. Pentru dezvoltarea competențelor elevilor este indicată o îmbinare între metodele clasice de învățare și evaluare și a celor online.

Surse online
1. www.didactform.snsh.ro/campanie-online/invatarea-online-avantaje-si-dezavantaje
2. www.didactic.ro/materiale-didactice/invatarea-online-o-necesitate-actuala

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Sorina Nicola

Liceul Tehnologic Petrache Poenaru, Bălcești (Vâlcea), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/sorina.nicola