Jocul didactic reprezintă o activitate interactivă cu un scop didactic precis. Jocul poate crea o atmosferă plăcută în clasă, poate motiva și implica întreaga clasă de elevi, atât prin spiritul de competiție, cât și prin cel de cooperare în echipă. Jocul își atinge scopul atunci când respectăm anumite reguli- pregătirea materialelor didactice, stabilirea precisă a regulilor și a timpului alocat, organizarea clasei de elevi și controlul pe care îl avem. În continuare, vom descrie câteva jocuri pe care le-am experimentat la nivel de liceu și pe care le considerăm relevante și semnificative în învățarea limbii engleze.
O activitate integrativă ar putea viza dezvoltarea multiplelor deprinderi de a citi, a memora, a recita și a scrie. Astfel, profesorul va scrie pe tablă o poezie scurtă cum ar fi un catren, iar elevii vor repeta în cor poezia până când o vor învăța. Apoi, profesorul va șterge câte un cuvânt, din fiecare vers, iar elevii vor spune ceea ce lipsește, până când poezia va fi ștearsă în totalitate. În continuare, elevii vor merge la tablă, câte un reprezentant de pe fiecare rând și vor scrie câte un vers. Cei care reușesc să scrie corect și să recite poezia pe de rost, vor fi câștigători.
Un joc interesant pentru dezvoltarea deprinderii de a asculta într-o limbă străină este jocul ascultă și ordonează. Clasa va fi împărțită în patru grupe egale și, în acest caz, avem nevoie de patru seturi de imagini care reprezintă ipostazele unei povești. Profesorul va spune o poveste interesantă, iar sarcina grupelor este să ordoneze imaginile în funcție de ceea ce aud.
Ca alternativă a activităților de audiere, am putea integra ascultarea unui cântec în cadrul orelor de limbă engleză. Profesorul va alege un cântec în engleză potrivit pentru adolescenți și va împărți fișe fiecărei grupe de 2 sau 4 elevi. Pe fișa de lucru vor fi versurile cântecului audiat cu cuvinte elidate pe care le vor completa elevii după ce vor fi ascultat de două ori. Impactul cântecului la ore poate avea un efect psihologic de liniștire, de comutare a atenției, de motivare sau chiar de revigorare a clasei.
Consider că cel mai important scop al orelor de limbă străină este să-l ajute pe elev să vorbească și să folosească în mod practic ceea ce și-a însușit de-a lungul timpului. De aceea, jocurile de rol sunt cele mai utile pentru a dezvolta deprinderea de a vorbi. De exemplu, elevii se grupează pe perechi și își imaginează situații de viață reală cum ar fi la cumpărături. Un elev este vânzătorul, iar altul este cumpărătorul. Asistentul de vânzări se oferă să-i acorde ajutorul pentru ceea ce dorește să cumpere. Cumpărătorul cere relații despre anumite produse și se hotărăște să probeze ceva.
O variantă de joc pentru dezvoltarea vorbirii ar putea fi Jocul provocărilor… Împărțim clasa în două grupe. Fiecare elev va primi o provocare cum ar fi – a găsi pe cineva care a mâncat cereale de dimineață. El va merge la grupa cealaltă și va pune întrebarea care vizează sarcina lui. Exemplu – Did you eat cereals for breakfast? Elevul care a răspuns pozitiv primește următoarea provocare pentru grupa adversă. Jocul se termină când toți elevii au găsit pe cineva.
În concluzie, putem afirma că jocul este o metodă modernă, plăcută, integrativă și motivațională. Fiind centrată pe elev, are drept scop dezvoltarea creativității și nu în ultimul rând, poate ajuta la creșterea stimei de sine prin dezvoltarea unor deprinderi de scriere, citire, ascultare și comunicare.