Învățarea fizicii prin abordări metodologice moderne

Dezvoltarea şi modernizarea metodologiei didactice reprezintă un proces continuu de o morală şi etică nouă. Prezentul impune învăţarea de tip inovativ. Plecând de la cerinţele actuale, consider că Fizica nu presupune doar o simplă înţelegere a fenomenelor şi proceselor fizice, ci şi un mod de a fi şi gândi pentru a contribui eficient la instruirea elevilor mei. Cu perseverenţa şi cu experienţa profesională anterioară, constat că aplicând tot mai mult diferite metode de predare-învăţare-evaluare moderne, punând accent pe o învăţare prin investigaţia experimentală, am reuşit să apropi elevii de farmecul acestei ştiinţe, cunoscând şi partea ei distractivă.

Consider că, pentru a lăsa CEVA BUN în urma noastră, pentru a contribui eficient la instruirea ştiinţifică a elevilor noştri, mai întâi trebuie să-i facem să îndrăgească această ştiinţă ţinundu-i captivi în lumea ei, înlăturând ideea că fizica presupune doar o teorie greu de înţeles.

Interacţionând mereu cu elevii, motivându-i şi insuflându-le încrederea în abilităţile proprii, elevii au fost oră de oră scoşi din zona lor de confort ducându-i in zona proximei dezvoltări! Nu demult aşteptau să-i îndrum în rezolvarea sarcinilor de lucru şi acum constat că în orice moment al lecţiei sunt activi fără să simtă efortul, nu au nevoie de observaţii privind atenţia la ore, fiind motivaţi. Întrebările pe care ei înşişi le adresează demonstrează motivaţia lor. Observ satisfacţia cunoaşterii, găsind împreună explicaţii corecte pentru diferite fenomene fizice, fiind ghidaţi din umbră. Am reuşit să-i determin „să înveţe a învăţa”, cu zâmbetul pe buze, investigând experimental, într-o atmosferă relaxantă simţindu-se parcă mici cercetători… Am reuşit ca elevii să înveţe ce înseamnă să fii membru al unei echipe şi ce înseamnă să colaboreze învăţând unii de la alţii, interacţiunea având un efect extraordinar! Chiar şi cei care odinioară erau dezinteresaţi sunt acum dornici să devină un exemplu bun pentru cei din jur, demonstând că şi ei pot să plece de la ore cu ceva nou învăţat!

Prin semnele mele de întrebare în orice moment al lecţiei, am centrat activitatea pe elev dezvoltându-le competenţe şi nu transmiţând doar cunoştinţe în mintea elevilor. Am reuşit să fac dintr-un elev plictisitor, ―visător, un elev interactiv şi motivat şi constat că utilitatea metodelor moderne, a metodei de invăţare prin investigaţie experimentală dă roade. Concluzionând, m-am bucurat de o prezenţă cu mare interes din partea elevilor mei la fiecare oră desfăşurată şi ca dovadă stau testimonialele cerute la finalul fiecărui an şcolar. Iată câteva dintre acestea:

„Trebuie să recunosc că, în primele săptămâni, fizica mi s-a părut o știință destul de grea, si începusem să cred că nu voi reuși să înțeleg explicațiile oferite de doamna profesor. Însă, acest lucru avea să se schimbe curând. Prima dată, doamna ne-a făcut o surpriză: am determinat experimental volumul unei sfere de plastilină. Ne-am adunat cu toții în jurul doamnei profesor, fiind foarte curioși. Privirile tuturor erau ațintite spre masa de lucru. În urma acestui eveniment, am reușit să înțeleg foarte ușor teoria care, cu o zi în urmă, îmi părea grea. Din ziua aceea, am efectuat multe experimente atât în clasă, cât și în laboratorul de fizică, cu ajutorul cărora am învățat mult mai ușor. Acum, cu toții așteptăm cu nerăbdare orele de fizică, gata să „cutreieram” paginile manualului. Consider că, investigând experimental, elevii au șansa să își arate creativitatea, să învețe să lucreze în echipă, iar lecțiile devin mai captivante și ușoare.” Eleva BML, Şcoala Gimnazială Brastavăţu, Olt

„Fizica nu presupune doar o simplă înţelegere a proceselor şi fenomenelor fizice, ci este un mod a fi şi a gândi ” ne scria doamna profesor de fizică anul trecut pe o planşă la activităţile de la ,,Şcoala Altfel”. Şi într-adevar. Pentru a învăţa fizica cu plăcere trebuie mai întai să-i cunoşti partea distractivă. Fizica nu este doar o ştiinţă ce are farmecul ei, este şi o punte între trecut, prezent şi viitor … Consider că un elev, pentru a îndrăgi această ştiinţă trebuie să-i cunoască partea experimentală, partea copilăroasă care atrage toţi şcolarii, îi face să devină una cu fizica, „un experiment mişcător”. Doamna profesor de fizică ne-a dezvăluit această parte a fizicii, ne-a „îmbătat” cu dorinţa de a cunoaşte mai mult despre această materie şi datorită acestei dorinţe am creat împreună cu dumneaiei piese de teatru despre fizică. Aceste scenete dezvăluie diferite moduri în care este văzută fizica de către elevi, m-au ajutat mult să înţeleg de ce fizicienii au ales să-şi dedice viaţa acestei ştiinţe. Fizica este o parte experimentală a cunoştinţelor, ne dă posibilitatea să punem în practică toată materia învăţată şi să aflăm că tot ce ne înconjoară este fizică. Activităţile legate de noţiunile fizice, desfăşurate împreună cu doamna profesor Popescu Georgeta Mihaela au fost plăcute, distractive, captivante, de neuitat şi ne-au ajutat să ne valorificăm diferite talente. Pot spune că odată intrată în lumea fizicii nu mai poţi ieşi, această materie te ţine captiv în paginile cărţii, te transformă într-un om echilibrat şi te face să vezi viaţa în alte unităţi de măsură … Fizica nu este de neînţeles, dăruieşte-te ei şi vei descoperi că ea ţi-a fost alături mereu, la bine, la greu numai că tu nu ai ştiut s-o îmbrăţişezi … Pentru a ajunge f izician, fă paşii mari, dar mai întai descoperă-te pe tine! Şi eu m-am descoperit, puţin cei drept, cu paşi mici, dar cred că siguri, anul acesta participand la olimpiada de fizică! Îţi multumesc, Fizica! ” Eleva DLM, Şcoala Gimnazială Brastavăţu, Olt

„Se spune că un profesor te poate face să-ţi placă o materie de studiu și în cazul meu așa s-a și întâmplat. Acum, după ore de curs şi de studiu pot spune că Fizica este una dintre cele mai frumoase discipline. În mod particular, cu toate că este o materie înconjurată de expresii matematice, ea este ca un portal magic spre o lume de basm. Orele de fizică petrecute alături de doamna profesor Popescu Georgeta Mihaela au făcut să deslușim tainele acestei materii. Cu cât avansăm mai mult, cu atât ne dorim mai mult să fim prietenii fizicii. Activităţile înconjurate de scenete, de poezii şi de experimente fac să îndrăgim această materie. Am învătat să colaborăm în echipă…acesta poate a fost un pas măreţ pe care am reușit să-l facem! Am urcat cu o treaptă mai sus spre o cunoaștere mai dezvoltată. Învătăm teorie prin activităţi şi cred că asta e important…să învăţăm în timp ce ne distrăm! Cred că învăţând FIZICA Altfel suntem părtaşi la o serie de jocuri, de poezii rimate şi scenete înconjurate de amuzament şi de distracţie, captaţi de frumuseţea lumii fizicii, fiind noi toţi! Se spune că un profesor te poate face să-ţi placă o materie de studiu și în cazul meu așa s-a și întâmplat…Am avut ocazia, fiind elevă în clasa a VIII-a să particip la olimpiada de fizică reușind să acumulez o experiență nouă. A fost o experiență minunată şi plină de surprize care mi-au dat încredere şi chiar dacă nu m-am calificat la etapa județeană nu regret că am participat. Îi mulțumesc doamnei profesor de fizică că m-a făcut să iubesc această materie care nu este deloc una ușoară şi că am avut prilejul să particip la prima mea olimpiadă de fizică. Sper că, pe viitor vor avea dorinţa de studiu şi alti colegi de gimnaziu care să îndrăgească cel puţin la fel de mult cât îndrăgesc eu această materie.” Eleva MN, Şcoala Gimnazială Brastavăţu, Olt

„În opinia mea, metoda de investigaţie folosită la ora de fizică este foarte utilă, deoarece atrage atenţia şi elevilor cu un nivel de studiu mai scăzut. Astfel, am lucrat în echipă, am respectat părerile şi celorlalţi colegi creându-se astfel un climat de concurenţă sub îndrumarea doamnei profesor reuşind să înţelegem mai uşor şi durabil noţiunile teoretice de fizică. La astfel de ore s-au implicat în echipele noastre de studiu şi colegii care nu sunt atât de interesaţi de fizică. Părerea mea este că metodele folosite de doamna profesor de fizică sunt utile şi dau roade.” Eleva OV, Colegiul Tehnologic „Dimitrie Petrescu”, Caracal, Olt

 

prof. Georgeta-Mihaela Popescu

Liceul Tehnologic Dimitrie Petrescu, Caracal (Olt) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/georgeta.popescu2

Articole asemănătoare