Învățământul finlandez văzut prin ochii unui profesor român, într-o activitate job shadow

În perioada 15-19 mai 2023, în Joenssu, Finlanda, am desfășurat o activitate de job shadow în Școala Mutalan Koulu, împreună cu alte două colege din învățământ primar. În prima zi, după ce ne-a fost prezentată școala, ni s-au oferit explicații despre sistemul educațional finlandez, apoi am asistat la activitățile mai multor grupuri de elevi, la ora de limbă engleză.

În zilele următoare, am urmat activitățile școlare și extrașcolare ale unei grupe de clasa a III-a. Am putut urma cursuri de finlandeză, matematică, științe, arte, educație fizică. În tot acest timp, am primit explicații suplimentare despre metodele folosite, mijloacele didactice, modalitățile de organizare. Am împărtășit informații despre asemănările și diferențele dintre sistemele de învățământ românesc și finlandez Am comunicat și am relaționat cu întreg personalul didactic al școlii, de la cadre didactice la personal suport, la personal specializat în lucrul cu elevii cu nevoi speciale.

În ultima zi, am avut cea mai interesantă și interactivă experiență. Întregul grup de profesori și elevi a desfășurat activități de tip atelier. Fiecare profesor a organizat un atelier la care elevii au participat prin rotație, în grupuri mici. Au fost organizate sporturi, jocuri în aer liber, yoga, ateliere de antreprenoriat. Au fost implicați și reprezentanți ai comunității, părinți, care au susținut unul dintre ateliere, despre prevenirea și stingerea incendiilor, având ca suport o mașină de pompieri.

Împreună cu colegele mele, am organizat un atelier de meșteșuguri interactiv, în care elevii au realizat semne de carte din bețe de lemn pe care au lipit bandă cu modele tradiționale românești, apoi au atașat un șnur cu tricolorul. De asemenea, i-am familiarizat pe elevi și profesori cu muzica populară românească și le-am învățat câțiva pași de dans popular românesc.

Cu sprijinul profesorilor, am participat la activități culturale în comunitate, am vizitat muzee, biblioteca publică, am petrecut timp în natură.

De-a lungul întregii experiențe, am identificat prioritățile sistemului educațional finlandez, acelea de formare și dezvoltare a abilităților de viață independentă, de corelare a demersului educativ, general la viața cotidiană, la interesele elevilor și pentru o pregătire progresivă pentru integrarea socială a viitorului adult. Astfel, în orele de abilități, în spații speciale amenajate, dotate până la ultimul detaliu, se puteau învăța, exersa deprinderi specifice meșteșugărești, de gospodărie, pentru asigurarea independenței și autonomiei copilului în viața din afara școlii.

Abilitățile antreprenoriale și profesionale sunt deprinse, exersate în proiecte tematice, care pornesc din sala de clasă, cu documentare teoretică, cu parteneri specializați, până la activități practice în mediul profesional real, cu scopul familiarizării elevilor cu diferite tipuri de joburi, de medii profesionale, pentru identificarea afinităților, abilităților în eventuale profesii. Spațiile școlare sunt modulare, organizate după nevoile colectivului sau profesorului. Se lucrează mult diferențiat, cu respectarea stilului și ritmului de învățare al fiecărui elev.

Există profesori de sprijin și profesori „de ajutor” angajați ai școlii, care deservesc, prin rotație, fiecare colectiv de elevi sau activitate a școlii. Există spații destinate pe arii curriculare sau tipuri de activități, organizate cu mijloace ș resurse dedicate.

În urma acestei mobilități, mi-am dezvoltat abilitățile de comunicare și colaborarea eficientă cu colegii parteneri. Mi-am îmbunătățit abilitățile de comunicare în limba engleză interacționând cu colegii finlandezi. Am acumulat informații utile despre sistemul educațional finlandez pe care le-am diseminat ulterior în comunitatea noastră școlară, jocurile si tehnicile învățate în Finlanda le integrez în activitățile cu elevii mei. Am învățat sau am îmbunătățit abilități practice relevante pentru domeniul și dezvoltarea mea profesională. Mi-am îmbunătățit abilitățile de organizare, management și leadership

Acest tip de mobilitate, job shadow, a fost o experiență diferită de celelalte experiențe Erasmus+. Am petrecut mai mult timp într-o școală, am avut o relație mai lungă cu cadrele didactice, am descoperit specificul sistemului educațional finlandez. Am reușit să identific asemănările și diferențele dintre sistemele de învățământ. A fost o oportunitate pentru dezvoltarea mea profesională. Îmi doresc mai multe experiențe de genul acesta.

 

prof. Grațiela Arsene

Școala Gimnazială Mihai Viteazul, Târgoviște (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/gratiela.arsene

Articole asemănătoare