În cadrul Programului Erasmus+, Colegiul Tehnic ”Dimitrie Leonida” din București a obținut, în urma candidaturii depuse în anul 2020, Acreditarea cu numărul 2020-1-RO01-KA120-SCH-095255, în domeniul Educației Școlare, urmărind asigurarea și creșterea calității procesului instructiv-educativ, prin derularea de mobilități pentru cadre didactice și elevi în diferite țări europene, în perioada 2021-2027. Astfel, în cadrul acestei Acreditări, în anul școlar 2023-2024, am participat la cursul de formare ”Introducing Sustainability Through Game-Based Learning and Gamification, derulat în perioada 19-24 februarie 2024, la Lisabona, Portugalia.
Acest curs a răspuns nevoilor identificate în cadrul școlii noastre, continuând demersul de internaționalizare și accentuând dimensiunea europeană, prin preluarea și implementarea unor metode, instrumente, exemple de bune practici în susținerea educației ecologice și dezvoltarea spiritului ecocivic în rândul elevilor, profesorilor și comunității locale.
Beatriz Canas Mendes, trainer din 2015, cu o vastă experiență de formare, folosind numeroase metode interactive, a reușit să transmită informații utile, clar prezentate despre sustenabilitate, învățare bazată pe joc și proiectarea de activități care să susțină dezvoltarea durabilă prin conținut multimedia și jocuri.
Această activitate de formare, desfășurată pe parcursul a șase zile, a avut următoarele obiective:
- introducerea sustenabilității în curriculum, cu ajutorul didacticii inovatoare – Învățare bazată pe joc (Game Based Learning);
- dezvoltarea cunoștințelor și competențelor cadrelor didactice pentru a preda despre criza climatică și sustenabilitate, inclusiv abordarea anxietății ecologice în rândul elevilor;
- dobândirea de cunoștinte ecologice și formarea unei gândiri ecologice dinamice și creative;
- definirea obiectivelor de învățare care integrează sustenabilitatea pentru a crește implicarea elevilor în luarea măsurilor eficiente de prevenire și înlăturare a poluării, de ameliorare ecologică a mediului ambient.
Profesorii participanți la acest curs de formare, din Cipru, Spania, Croația și România, au prezentat, în prima zi, școlile de proveniență, proiectele derulate de acestea, stabilind contacte pentru viitoare proiecte europene, exprimându-și așteptările și temerile pe care le au, cu privire la derularea activităților de formare. De asemenea, s-au prezentat și comparat sistemele de învățământ din țările respective, inclusiv din Portugalia, țară în care s-a desfășurat acest curs. În zilele următoare, s-au evidențiat și analizat cei 3 piloni ai sustenabilității – mediu, social și economic, precum și cele 17 obiective ale UE pentru dezvoltarea durabilă, iar prin discuții și jocuri de rol, s-a analizat impactul acestora asupra mediului, societății și importanța introducerii lor în educație.
Apoi, au fost prezentate jocuri ce pot fi utilizate cu succes în activitatea didactică, pentru a se promova sustenabilitatea și protejarea mediului înconjurător, precum: Bingo educațional (cartonașe ce pot fi folosite la orice disciplină, de la învățământul preșcolar, până la cel universitar), Vânătoarea de comori, Go Goals, Ce știi despre?, Quizizz, Frienn Diagram. Pornind de la aceste jocuri, s-a discutat despre planificarea lor înainte de aplicarea la clasă, fiind subliniat faptul că trebuie să se țină cont de stabilirea obiectivelor educaționale, structurarea sarcinilor și a activităților, precum și de încadrarea în timp sau de tehnologiile/echipamentele necesare jocurilor. De asemenea, au fost menționate avantajele jocurilor în activitatea didactică (creativitate, inovare, gândire critică, activitate centrată pe elev, luarea deciziilor, lucrul în grupe, mișcare, exersare a gândirii, mijloc de relaxare), dar și limitele ce pot apărea în integrarea jocurilor în procesul educativ (lipsa timpului, lipsa unor competențe tehnice, teama de nou).
Cursul, bine structurat și planificat, a facilitat cunoașterea unor strategii europene aplicate cu succes în alte școli și a contribuit la însușirea și aplicarea creativă a metodelor de educație ecologică care pun accentul pe natură și sustenabilitate în cadrul activităților din școala noastră.