În contextul dinamic al educației contemporane, caracterizat de o nevoie constantă de adaptare la noi tehnologii și de captare a interesului elevilor, resursele educaționale digitale interactive joacă un rol crucial. Aplicația Genially se distinge ca un instrument puternic și versatil, permițând crearea de materiale didactice interactive, vizuale și captivante. eseu propune să exploreze relevanța, utilitatea, valoarea adăugată și modalitățile efective de integrare a unei resurse educaționale create cu ajutorul Genially în procesul de predare-învățare.
Din punct de vedere teoretic, relevanța utilizării Genially se găsește în paradigma constructivistă a învățării. Această teorie subliniază importanța implicării active a elevului în procesul de construire a cunoștințelor. Resursele Genially, prin natura lor interactivă, oferă oportunități multiple pentru elevi de a explora, manipula informații și interacțiunea cu conținutul într-un mod personalizat. Elementele interactive, cum ar fi quiz-urile, exercițiile de tip drag-and-drop, infograficele animate și prezentările dinamice, transformă învățarea pasivă într-o experiență activă și participativă. În plus, din perspectiva teoriei cognitiv motivaționale, vizualizarea atractivă și interactivitatea crește motivația intrinsecă a elevilor, stimulând curiozitatea și dorința de a învăța.
Din punct de vedere metodologic, Genially oferă o flexibilitate remarcabilă în crearea de resurse adaptate la diverse stiluri de învățare și obiective educaționale. Profesorii pot proiecta activități care vizează diferite niveluri taxonomice (Bloom), de la simplu memorare la analiză, evaluare și creare. De exemplu, un infografic interactiv poate fi utilizat pentru a prezenta informații factuale într-un mod atractiv, în timp ce un joc educațional creat cu Genially poate facilita aplicarea cunoștințelor și dezvoltării gândirii critice. Metodologia de integrare trebuie să fie centrată pe elev, oferindu-i oportunități de explorare în ritmul propriu și de a primi feedback imediat.
Utilitatea unei resurse educaționale Genially este multiplă. În primul rând, aceasta facilitează diferențierea instruirii . Profesorii pot crea resurse cu diferite niveluri de dificultate sau cu trasee de învățare personalizate, răspunzând astfel nevoilor diverse ale elevilor.
În al doilea rând, Genially sporește angajamentul elevilor . Natura interactivă și vizuală a resurselor captează atenția și menține interesul elevilor pe durata mai lungă de timp comparativ cu metodele tradiționale. În al treilea rând, aplicația încurajează colaborarea și comunicarea. Resursele pot fi folosite în activități de grup, stimulând discuțiile și schimbul de idei. Nu în ultimul rând, Genially oferă feedback instantaneu prin intermediul quiz-ului și al exercițiilor interactive, permițând elevilor să monitorizeze progresul, să identifice zonele care necesită o atenție suplimentară.
Valoarea adăugată a resurselor create cu Genially constă în transformarea conținutului educațional static în experiențe dinamice și memorabile. Interactivitatea permite elevilor să devină participanți activi în procesul de învățare, consolidând astfel înțelegerea conceptelor. Vizualizarea atractivă facilitează procesarea informațiilor și îmbunătățește retenția pe termen lung. Capacitatea de a integra diverse tipuri de media (imagini, video, audio) îmbogățește experiența de învățare și oferă multiple perspective asupra unui subiect. În plus, ușurința cu care profesorii pot crea și distribui aceste resurse economisește timp și efort, permițând concentrarea pe aspectele pedagogice ale predării.
Pentru o integrare efectivă a unei resurse educaționale Genially în practica didactică, este esențial să se urmeze câțiva pași cheie:
- Definirea clară a obiectivelor de învățare: Înainte de a crea resursa, profesorul trebuie să stabilească ce anume se dorește ca elevii să învețe sau să realizeze.
- Adaptarea resurselor la curriculum și a nivelului elevilor: Conținutul și complexitatea activităților trebuie să fie adecvate vârstei și cunoștințelor anterioare ale elevilor.
- Integrarea logică în secvența didactică: Resursa Genially nu trebuie să fie un element izolat, ci să se integreze firesc în lecție, completând sau introducând conceptul noi.
- Instruirea clară a elevilor: Profesorul trebuie să explice modul de utilizare a resurselor și să ofere instrucțiuni clare pentru activitățile propuse.
- Monitorizarea și facilitarea interacțiunilor: În timpul utilizării resurselor, profesorul trebuie să observe modul în care elevii interacționează și să ofere sprijin acolo unde este necesar.
- Reflecția și evaluarea: După utilizarea resurselor, este important să se discute cu elevii despre experiența lor de a învăța și să se evalueze eficiența resurselor în atingerea obiectivelor stabilitate.
- Utilizarea diversificată: Resursele Genially pot fi integrate în diverse momente ale lecției: ca activitate de introducere pentru a stârni interesul, ca activitate principală pentru a explora un concept, ca activitate de consolidare pentru a verifica înțelegerea sau ca activitate de evaluare formativă.
- Încurajarea creării de resurse de către elevi: Implicarea elevilor în crearea propriilor resurse Genially poate fi o modalitate excelentă de a consolida învățarea și de a dezvolta competențe digitale.
Resursa educațională pe care am realizat- o cu ajutorul aplicației app.genially.com/editor/681bc39d89998032a856bfd4 contine un set de exerciții de localizare a pozițiilor celor trei grupe de munți în relieful țării, împărțrea acestor lanțuri muntoase în grupe. Resursa educațională cuprinde o serie de itemi de clasificare după altitudinea unor varfuri muntoase ( crescător și descrescător), itemi de recunoaștere a simbolurilor utilizate pe hărți, de stabilire a valorilor de adevărat sau fals a unor enunțuri.
Acest test interactiv se poate utiliza în cadrul unei evaluări formative pentru a identifica nivelul de înțelegere a noțiunilor predate pe parcursul orelor de geografie la lecția; Munții Carpați.
Testul este conceput din 10 itemi cu cerințe și modalități de rezolvare diverse, notate in final cu cate 1 punct/ 1 item, elevii avand posibilitatea de a acumula punctajul maxim de 10 puncte și felicitări pentru realizarea corectă a itemilor.
La finalizarea fiecărui exercițiu primesc un punctaj și astfel au un feedback în legătură cu gradul de însușire a cunoștințelor evaluate. Am creat acest instrument de evaluare interactivă pentru elevii clasei a IV a pe care îi îndrum în acest an școlar. Elevii au folosit resursa și au rezolvat sarcinile propuse cu maximă atenție și interes pentru disciplina Geografie.
În concluzie, resursele educaționale create cu ajutorul aplicației Genially includ un instrument valoros pentru practica didactică modernă. Relevanța teoretică se bazează pe principiile învățării active și motivaționale, utilitatea lor este evidentă în diferențierea instruirii și creșterea angajamentului elevilor, iar creșterea lor adăugată constă în transformarea conținutului static în experiențe dinamice și interactive. O integrare efectivă necesită o planificare atentă, o adaptare la nevoile elevilor și o utilizare diversificată în cadrul secvenței didactice, având potențialul de a îmbunătăți calitatea procesului de predare-învățare.
Bibliografie
• European Commission. (2018). Digital Education Action Plan. Brussels.
• OECD. (2019). Education in a Digital World: Challenges and Opportunities. Paris.
• Ministerul Educației din România. (2022). Strategia Națională pentru Digitalizarea Educației. București.
• Experiență personală în activitatea didactică (1990 –2025)
pedagogie-digitala.ro/edis-ped/