Utilizarea internetului și a tehnologiilor moderne, mai nou, a inteligenței artificiale, reprezintă cea mai complexa formă de integrare a educației informale în educație formală. Predarea online/ interactivă eficientă nu înseamnă doar preluarea conținutului lecției și transmiterea lui folosind tehnologia. Mediul digital de învățare vine cu provocări și resurse specifice, care presupun ca atât profesorii, cât și elevii să se adapteze la noile schimbări în ceea ce privește predarea-evaluarea interactivă.
În acest articol, prezint câteva platforme utile profesorilor care predau la învățământul profesional/ dual și numai, care sunt gratuite sau parțial gratuite. Am exemplificat cu diferite teste sau chestionare (prin accesarea link-urilor) pe care le-am realizat pe aceste aplicații și care le-au plăcut elevilor mei.
Derularea procesului didactic la nivel 3, indiferent de specializare, poate fi realizat de pe diferite dispozitive digitale de care dispune atât profesorul cât și elevul precum: calculator, laptop, iPad, tablete inteligente, device-uri portabile de comunicare (telefoane mobile smart). E-learning implică utilizarea unui computer sau alt echipament digital într-un mod special, pentru a oferi formarea și realizarea materialelor de studiu educaționale.
Am selectat, dintr-un număr de peste 200 de instrumente online, pe cele care se pot adapta pentru învățământul profesional/dual, nivel 3. Aceste aplicații pot fi descărcate, dar trebuie sa ținem cont de următoarele mențiuni:
- Nu toate aplicațiile sunt gratuite.
- Multe dintre ele necesită cunoștințe de limba engleză.
- Unele platforme oferă posibilitatea creării gratuite a unui număr limitat de lecții online / jocuri / fișe interactive online, cerând ulterior abonamente.
- Este necesară o adresă de e-mail validă, deoarece platformele educaționale enumerate solicită înregistrarea dumneavoastră.
- Orice soft poate fi folosit creativ în domeniul didactic.
– YouTube este o resursă gratuită unde puteți găsi tutoriale pentru platformele / aplicațiile de mai jos care poate fii utila in predarea asincrona.
– Pinterest (pinterest.com/) este de asemenea o resursă didactică care poate fi utilizată pentru platformele / aplicațiile menționate în material atât la predarea sincrona cât si asincrona.
În lista de mai jos sunt enumerate cele mai potrivite instrumente online, cu adresa paginii web pe care le găsim:
1. Adversio (www.adversio.ro/) platformă cu funcții administrative (catalog electronic școlar)
2. Asq.ro (asq.ro/) platformă educațională românească pentru verificarea în timp real a exercițiilor și testelor
3. AwwApp (awwapp.com/) tablă albă colaborativă / interactivă (cost)
4. Beam (beam.venngage.com/) creare grafice
5. Book Creator (bookcreator.com/) platformă pentru crearea de ebook-uri, cărți digitale cu pagini mișcătoare (cost)
6. Bookemon (bookemon.com) creare de cărți online
7. Classcraft (www.classcraft.com/) activități interactive sub formă de jocuri (opțiune de bază gratis)
8. Clip Champ (www.nchsoftware.com/) pentru editarea filmulețelor (cost)
9. Coggle (coggle.it/) hărți conceptuale (opțiune de bază gratis)
10. Digital Edu CRED (digital.educred.ro/) portal românesc dedicat profesorilor care doresc să valorifice noile tehnologii în educație
11. Digital Edu (digitaledu.ro/resurse-educationale-deschise/) bază de date cu resursele educaționale deschise în format digital create de cadre didactice, organizate pe discipline și ani de studiu
12. Digitaliada (www.digitaliada.ro/) platformă cu resurse educaționale digitale create de cadre didactice într-un cadru și cu proceduri bine stabilite
13. EdPuzzle (edpuzzle.com/) facilitează transformarea unui video într-un material interactiv
14. Edu Online (eduonline.roedu.net/) bibliotecă românească de resurse digitale ce conține și softurile din suita AeL
15. eduweb.ro (www.eduweb.ro/) platformă pentru cursuri online
16. eTwinning (www.etwinning.net/ro/pub/index.htm) platformă europeană pentru proiectarea și desfășurarea de proiecte educaționale în parteneriat, între mai multe clase din școli europene
17. Flipsnack (www.flipsnack.com/) cărți digitale
18. Formative (goformative.com/) instrument de evaluare interactivă (opțiune de bază gratis)
19. Goggle Classroom-(googleclassroom.com/ ) platforma complexa online
20. Google Forms – aplicație pentru crearea de teste online cu punctaj
21. Google Meet (gsuite.google.com/signup/basic/welcome?hl=en-IE) aplicație pentru conferințe online
22. Google Sites – creare de site-uri
23. iDroo (idroo.com/) tablă interactivă (opțiune de bază gratis)
24. iTeach (iteach.ro/) platformă românească pentru formarea continuă a cadrelor didactice, pentru publicarea de articole, RED, știri, anunțuri
25. ISSUU (issuu.com/) partajarea de documente și prezentări power point.
26. Kahoot (kahoot.com/) activități interactive pe telefon
27. LeariningApps (leariningapps.org/) exerciții interactive
28. Microsoft Teams (www.microsoft.com/en/microsoft-365/microsoft-teams/group-chat-software) platformă pentru conferințe online
29. MOOCs – cursuri online (cursuri-online.ro/moocs-massive-open-online–courses) platformă pentru cursuri online, diverse discipline
30. MozaWeb (www.mozaweb.com/ro/) hărți digitale, tablă interactivă
31. Padlet (padlet.com/dashboard) panou digital
32. Prezi (prezi.com/) prezentări interactive (cost)
33. Quizalize (www.quizalize.com/) platformă pentru învățare interactivă la clasă / teste interactive online
34. Quizizz (quizziz.com/) creare de chestionare / teste interactive online
35. Wordwall (wordwall.net/ro) Creează activități personalizate, chestionare, potriviri, jocuri de cuvinte pentru clasa ta (opțiune de bază gratis)
36. Screencastify (www.screencastify.com/) înregistrare și editare video / înregistrarea lecțiilor
37. SlideShare (https://www.slideshare.net/) aplicație pentru distribuirea de prezentări, documente, fotografii
38. Socrative (www.socrative.com/) aplicație pentru crearea de teste interactive
39. Sutori (www.sutori.com/) platformă care combină creativ Google Slides, Docs și Sites
40. Wakelet (wakelet.com/) platformă pentru organizarea conținuturilor online / portofolii digitale
41. Zoom (zoom.us/) aplicație pentru conferințe online
42. Moodle (edumoodle.ro/) platformă pentru învățare, învăţare /evaluare /notare /înregistrare lecții.
Recomandări pentru cadrele didactice:
- Explorați și exersați înainte de lecție toate funcțiile aplicației online folosite pentru interacțiunea cu elevii.
- În cazul lecțiilor interactive, exersați cel puțin o dată prezentarea acesteia, incluzând eventuale prezentări Power Point sau materiale video.
- Nu e nevoie ca ritmul de prezentare a informațiilor sa fie mai lent sau mai rapid decât la o lectie clasică în clasă, însă sunt importante momentele în care verificați dacă toți elevii au înțeles ce au de făcut și urmăresc explicațiile date de profesor.
Exemple de activități create cu ajutorul platformele de mai sus pe care le-am creat personal pentru clasele la care predau, si pe care le puteti accesa din link-urile de mai jos:
Test de evaluare -la disciplina Automobile, clasa a 10-a IPT-nivel 3, specializarea mecanic auto
wordwall.net/ro/resource/34670621/motorul-cu-ardere-intern%c4%83-mai-ansambluri-componente
Chestionar pentru verificarea asimilare cunoștințe predate la disciplina -lăcătușerie generală mecanică , clasa a 9-a domeniul mecanic
wordwall.net/ro/resource/53483367/copy-of-proprietatile-materialelor-metalice
Chestionar pentru verificarea cunoştinţelor tehnice pe domeniul electromecanică
create.kahoot.it/details/4629a2f0-fcd9-4d06-bde0-b02f137db212
Chestionar pentru concursul meseria face diferența
create.kahoot.it/details/meseria-face-diferenta/35ec1f77-df63-4d82-a0f9-d9febf54a964
Testul poate fi aplicat sincron și asincron prin trimiterea link-ului pe platforma Google Classroom, test aplicat la disciplina -Măsurări tehnice, clasa a IX-a, specializarea electromecanică liceu.
player.quizalize.com/quiz/91a0d17c-6e0e-4229-a683-e365e47413d9
Lecția a fost realizată la disciplina Asamblări mecanice, pentru clasa a 10-a, hărți conceptuale, o aplicație gratuită , unde elevii au avut o contribuție personală, fiecare care a fost solicitat a construit pe hartă , astfel încât la finalul cerințelor date de profesor s-a realizat următoarea hartă
coggle.it/diagram/XxG5TCV2w3lMJKYG/t/asamblari-mecanice
Tema – Metale și aliaje neferoase –test de verificare a cunoștințelor, clasa a 9-a ,la finalul unității de învăţare. Elevii primesc link-ul pe care-l accesează și încep rezolvarea testului.
learningapps.org/join/absvn1bc
Aplicația Padlet am folosit-o pentru pregătirea elevilor din învățământul profesional și tehnic la diferite concursuri de specialitate și proiecte școlare.
padlet.com/simonadragos/d9y5waauv2ee7yb5
Partea aplicativă o realizam cu instrumentul online Jambord –tabla virtuală deschisa din aplicații Google, prin platforma Google Classroom, pe care elevii pot scrie in același timp cu profesorul, sau fiecare elev sa fie scos la tablă să rezolve sarcina dată.
jamboard.google.com/d/1Vkn8uah9Hnhcrn6E3dubdoYGppdc4GcA6sA-7xoaYkA/viewer?f=0
Instrumentul online foarte util pentru păstrarea și stocarea documentelor, plan de lecție, teste, activităţi școlare și extrașcolare, este și aplicația Google Sites, unde postez documente separat pe diferite pagini de lucru cum sunt module din specialitatea pe care o predau.
sites.google.com/site/dragossimona2000/
Bibliografie
1. Simona Dragos, Tendințe moderne în studiul disciplinelor tehnice, Ed. Arabela, 2021
2. www.facebook.com/groups/platformeonline/
3. rosioru.ro/2020/07/13/peste-100-de-instrumente-online-utile-in-educatie/
4. kahoot.com/business/elearning/
5. apps.google.com/intl/ro/meet/how-it-works/
6. app.quizalize.com/
7. learningapps.org/
8. padlet.com/
9. coggle.it/
10. jamboard.google.com/
11. wordwall.net/