Instrumente de evaluare pentru instruirea practică – Alimentație

În cadrul instruirii practice din domeniul Alimentație (atât pentru liceu cât și pentru școli profesionale), evaluarea are un rol esențial în monitorizarea progresului elevilor și în formarea competențelor profesionale. Instrumentele de evaluare pentru practica ospătarului sunt esențiale pentru a verifica și asigura că elevii sau angajații în procesul de formare își dezvoltă și aplică corect competențele necesare.

Aceste instrumente pot fi utilizate atât în mediul educațional, cât și în formarea profesională. Câteva exemple de instrumente de evaluare:

1. Fișe de observație
• Se utilizează pentru a evalua performanțele elevului/angajatului în timpul activităților practice.
• Exemple de criterii:
o Corectitudinea pregătirii mesei (aranjarea tacâmurilor, paharelor, etc.).
o Respectarea normelor de igienă, protecția muncii, etică.
o Modul de interacțiune cu clienții.
o Servirea corectă a preparatelor și băuturilor.

2. Chestionare și teste teoretice
• Acestea verifică cunoștințele generale despre meseria de ospătar:
o Tipurile de servicii (servire la farfurie, bufet, etc.).
o Tipurile de tacâmuri și utilizarea lor.
o Procedurile de servire a vinurilor sau băuturilor.
o Normele de igienă și siguranță alimentară.

3. Probe practice
• Evaluarea directă a abilităților practice, cum ar fi:
o Pregătirea corectă a mesei pentru diferite tipuri de evenimente (cină formală, bufet, etc.).
o Servirea unui meniu complet (aperitiv, fel principal, desert).
o Gestionarea situațiilor neprevăzute (ex.: solicitări speciale ale clienților).
o Tehnici de manipulare a instrumentelor (tăvi, pahare, tacâmuri).

4. Simulări și studii de caz
• Scenarii practice create pentru a evalua capacitatea ospătarului de a gestiona situații specifice:
o Tratarea unui client nemulțumit.
o Recomandarea unui vin potrivit pentru un anumit preparat.
o Organizarea unui spațiu pentru un eveniment special.

5. Jurnal de practică
• Elevul/angajatul își notează activitățile zilnice și experiențele acumulate.
• Profesorul/instructorul poate analiza acest jurnal pentru a evalua progresul și implicarea.

6. Feedback de la clienți/mentori
• O evaluare utilă poate veni din partea clienților (reală sau simulată) și a mentorilor.
• Exemple de întrebări:
o A fost ospătarul politicos și atent la detalii?
o A respectat timpul de servire?
o A oferit recomandări utile?

7. Grile de evaluare cu punctaj
• Un tabel cu criterii clare și punctaje pentru fiecare aspect evaluat, cum ar fi:
o Prezentarea personală (uniforma, igiena personală).
o Modul de comunicare.
o Rapiditatea și eficiența în servire.
o Respectarea etichetelor de servire.

8. Examinare finală (practică și teoretică)
• Un test sau o demonstrație practică care să includă toate abilitățile învățate:
o Pregătirea unei mese festive.
o Servirea unui meniu complet.
o Gestionarea comenzilor și a relațiilor cu clienții.

Aceste instrumente de evaluare ajută la monitorizarea progresului și la identificarea aspectelor care necesită îmbunătățiri.

Exemplu de fișă de observație/evaluare – Probă practică

Cap 4.Tehnici specifice de debarasare pentru obiectele de inventar : farfurii, tacâmuri, pahare, oliviera, etc (în funcţie de meniul comandat)

Serviți un meniu pentru dejun simplu:
Cerințe:

1. Să se efectueze mise-en-place-ul pentru dejun simplu respectând ordinea efectuării operațiilor;
2. Să se servească preparatul lichid;
3. Să se debaraseze preparatul lichid prin sistemul de debarasare la două farfurii;
4. Să se servească preparatul de bază prin sistemul de servire la farfurie;
5. Să se debaraseze preparatul de bază prin sistemul de debarasare la trei farfurii;
6. Să se servească desertul.
7. Să se debaraseze masa.

Pentru patru persoane (bunic, soț, soție, copil).

Fişa de evaluare a probei practice

Nume candidat:        Nume evaluator:      Data:          Nota:

Cap 4.Tehnici specifice de debarasare pentru obiectele de inventar : farfurii, tacâmuri, pahare, oliviera, etc (în funcţie de meniul comandat)
4.1. Sistemul de debarasare la două farfurii.
4.2. Sistemul de debarasare la trei farfurii.
4.3. Debarasarea tacâmurilor.
4.4. Debarasarea paharelor.
4.5. Debarasarea altor obiecte de servire.
– Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 1 punct din oficiu pentru ținută; Timpul efectiv de lucru este de 15 min.

Nr crt., Cerințe, Operații efectuate pentru debarasarea obiectelor de servire, Punctaj, Rezultatul evaluării
Da (√)
Nu (X) Obs
1. Efectuarea mise-en-place-ului pentru meniul dat:
2p
a. Pregătirea și verificarea obiectelor de inventar necesare pentru servirea gustărilor;
b. Aşezarea farfuriei suport şi a farfuriei pentru preparat lichid; 0.5p
c. Aşezarea tacâmurilor; 0.5p
d. Aşezarea paharului; 0.5p
e. Aşezarea altor obiecte de servire; 0.5p
2. Servirea preparatele și băuturile din meniu prin sistemul de servire la farfurie;
6p
a.Servirea preparatului lichid:
• Aducerea obiectelor de servire necesare consumării preparatului lichid (farfurioara cu produse de panificație, paharul cu ardei iute, cremiera cu smântâna, oliviera, etc.)
• Așezarea corectă a farfuriilor pe mână;
• Transportul lor și așezarea corectă pe masă pe partea dreaptă;
• Respectarea regulilor de protocol; 1p
b.Debarasarea preparatului lichid prin sistemul de debarasare la două farfurii;
• Fixarea farfuriilor în mână;
• Fixarea tacâmurilor pe prima farfurie;
• Debarasarea celorlalte obiecte de inventar; 1p
c.Servirea preparatului de bază la farfurie:
• Servirea apei minerale;
• Servirea salatei pe partea stângă;
• Fixarea farfuriilor mari întinse în mână; transportul lor; așezarea corectă pe masă; 1p
d.Debarasarea preparatului de bază prin sistemul de debarasare la trei farfurii;
• Debarasarea salatei;
• Debarasarea farfuriilor împreună cu tacâmurile;
• Debarasarea altor obiecte de inventar care nu mai sunt necesare; 1p
e.Servirea desertului:
• Servirea prin sistemul de servire la farfurie;
• Tragerea tacâmurilor pentru desert în dreapta și stânga farfurioarei pentru desert; 1p
f.Debarasarea desertului prin sistemul de debarasare la două farfurii;
• Debarasarea paharelor;
• Debarasarea șervetelor, șervețelelor 1p
3. Folosirea formulelor de politeţe în relaţia cu clientul – Poftă bună!; Îmi permiteți să vă servesc?;
• Adoptarea unui comportament adecvat în relația cu clienții. 1p

La capitolul patru, gradul de dificultate a subiectului este crescut, elevii făcând eforturi să nu uite toate etapele procesului de servire.

Bibliografie
1.     Cucoș, Constantin, Pedagogie, Ed. Polirom, 2006;
2.     Radu I. T., Evaluarea în procesul didactic, Ed. Didactică și Pedagogică, București, 2001;
3.     Rusu-Marian Cristina, Studiu despre mijloacele de evaluare, www.referate.ro

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Maria Elena Pașca

Colegiul Economic Emanuil Gojdu, Hunedoara (Hunedoara), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/maria.pasca2