În perioada 20-25 mai 2024, am reprezentat Școala Gimnazială „Sf. Dumitru” din Craiova la cursul de formare „Project-Based Learning (PBL): Make Students’ Learning Real and Effective!”, organizat de Europass Teacher Academy în Atena, Grecia. Participarea la acest curs a fost posibilă datorită acreditării Erasmus+ pe care școala noastră a obținut-o, acreditare cu codul 2021-1-RO01-KA120-SCH-000045692, pe perioada februarie 2022 – decembrie 2027. Finanțarea a fost obținută prin proiectul 2023-1-RO01-KA121-SCH-000128042.
În prima zi, am participat alături de profesorii din România, Germania, Polonia, Spania, Malta, Lituania, Egipt și Canada la activități de spargere a gheții, colaborând în echipe de câte doi profesori din diferite țări. Fiecare participant a schimbat informații personale cu un coleg și a realizat o scurtă prezentare a acestuia în fața întregului grup. Apoi, am promovat țara, comunitatea, școala și proiectele noastre prin prezentări multimedia. În partea a doua a întâlnirii, am fost introduși în tematica cursului PBL, învățând despre definiția, beneficiile și caracteristicile cheie ale Învățării bazate pe proiecte, întrebarea esențială (driven question), fazele unui PBL și modalitățile de evaluare, subliniind diferențele dintre proiecte și PBL.
În zilele următoare, am fost repartizați în echipe internaționale, interdisciplinare pentru a propune teme de proiecte PBL, ocazie cu care am stabilit întrebările și fazele fiecărui proiect. Pentru documentare și cercetare, am mers la Centrul Cultural Stavros Niarchos Foundation, unde am utilizat materiale multimedia, publicații și cărți pentru a lucra în echipă la tema proiectului. În plus, ne-au fost prezentate instrumente online precum Padlet, Coggle, Book Creator și Google Docs, utile pentru realizarea colaborativă a produselor PBL, și aplicația Learning Designer pentru a planifica proiectul. În ultima zi, fiecare echipă a prezentat proiectul realizat și a primit feedback și sugestii de îmbunătățire de la colegi și formatoare.
Cursul s-a încheiat cu acordarea documentului Europass de mobilitate și a certificatelor de participare. A fost o experiență educativă și colaborativă extraordinară care a consolidat cunoștințele noastre despre Învățarea bazată pe proiecte și a promovat colaborarea internațională între profesori. Aceasta ne va ajuta să implementăm metoda PBL în mod eficient și captivant în școlile noastre, contribuind astfel la îmbunătățirea calității educației pentru elevii noștri. Am învățat nu doar despre teoria și practica PBL, ci și despre importanța colaborării și schimbului cultural în educație. Cursul ne-a oferit noi perspective și instrumente valoroase pentru a face învățarea mai relevantă și eficientă pentru studenți.
În continuare, doresc să enumăr câteva exemple de proiecte care se pot lucra aplicând metoda Învățării bazate pe proiecte (PBL) la disciplina pe care o predau, matematică, pentru nivel gimnazial:
Proiect: „Bugetul familiei”
Driving question: Cum putem gestiona eficient un buget familial pentru a acoperi toate cheltuielile necesare și pentru a economisi bani?
Obiectiv: Elevii vor învăța să gestioneze un buget lunar, să planifice cheltuielile și să economisească.
Activități:
• Crearea unui buget fictiv pentru o familie.
• Identificarea și clasificarea cheltuielilor necesare și opționale.
• Folosirea foilor de calcul (Excel sau Google Sheets) pentru a realiza grafice și diagrame ale cheltuielilor.
• Analiza diferitelor scenarii economice și impactul acestora asupra bugetului.
Proiect: „Măsurători și statistici în școală”
Driving question: Cum putem colecta și analiza datele statistice pentru a înțelege mai bine caracteristicile unei populații școlare?
Obiectiv: Elevii vor colecta date, vor face măsurători și vor analiza date statistice.
Activități:
• Colectarea datelor despre înălțimea și greutatea colegilor.
• Calcularea mediei pentru datele colectate.
• Realizarea de grafice (histograme, diagrame de bare) pentru a vizualiza datele.
• Discutarea importanței statisticilor și aplicarea lor în diferite domenii.
Proiect: „Crearea unui magazin online”
Driving question: Cum putem gestiona un magazin online pentru a asigura prețuri corecte, reduceri atractive și un profit sustenabil?
Obiectiv: Elevii vor învăța despre prețuri, reduceri și procente.
Activități:
• Crearea unui magazin online fictiv cu produse și prețuri.
• Calcularea reducerilor, a prețurilor finale și a taxelor.
• Simularea unor vânzări și calcularea profitului.
• Folosirea foilor de calcul pentru a gestiona inventarul și vânzările.
Aceste proiecte nu doar că încurajează utilizarea cunoștințelor matematice într-un context real, dar și dezvoltă abilități de colaborare, rezolvare de probleme și prezentare. Mai multe detalii despre activitățile la care au luat parte elevii și profesorii Școlii Gimnaziale „Sf. Dumitru” din Craiova în cadrul acreditarea Erasmus+ puteți găsi aici: https://sites.google.com/view/acreditare-2-sgsd/
Bibliografie
en.wikipedia.org/wiki/Problem-based_learning
* * *
Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP).
Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.