Incursiune în învățare – tehnici inovative de flexibilizare, personalizare și de motivare a elevilor (Curs Erasmus+)

În cadrul  Proiectul Erasmus+  2023-1-RO01-KA122-SCH-000120827, beneficiar Şcoala Gimnazială „Miron Costin” din Galaţi, trei profesori pentru învățământ primar, Stanilă Camelia, Lupu Adina, Rusu Camelia,  au avut oportunitatea de a participa la stagiul de formare ”Creativity in teaching and training for unlocking potential through indoor activities and outdoor adventures, as well as by harnessing digital technologies, games, and teamwork’’Assen, the Netherlands, 31st of March – 6th of April 2024 , Quarter Mediation.

„Să nu-i educăm pe copii pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari. Și nimic nu ne permite să știm cum va fi lumea lor. Atunci să-i învățăm să se adapteze.” – Maria Montessori

Cursul a avut o  durată  de 7 zile  și s-a concentrat pe dezvoltarea competențelor  digitale, adaptate nevoilor nivelului de lucru al fiecărui participant, îmbinate cu elemente transversale din arii curriculare diferite: Arte, Științe, Științe sociale. Cursul face un inventar al metodelor și tehnicilor moderne care apelează la un stil interactiv de lucru diferențiat, pe grupe de lucru, pe centre de interes, astfel încât elevul este evaluat într-un cadru mai puțin formal, creându-se contexte în care își poate dezvolta stilul propriu de lucru.

Obiectivele principale ale cursului din Olanda au fost:

  • să dezvolte și să îmbunătățească abilitățile și competențele profesionale și personale ale participanților prin implicarea acestora în metode creative de formare destinate educației adulților.
  • să îmbunătățească   competențele de comunicare, organizare, conducere, antreprenoriale și de lucru în echipă ale participanților, precum și abilitățile lor soft necesare pentru profesia de profesor.

Metodele utilizate de către cei doi formatori au inclus:

  • Tehnologie / aplicații educative, învățare personalizată, ritm propriu
  • Outdoor- activități de învățare ghidată: vizite la muzeu, moară, joc de rol, învățare prin descoperire, discurs specializat
  • Gamificare: în spatele fiecărei acțiuni stă o poveste sau un concurs (motivatie internă)
  • Echipă: Sarcini distribuite în funcție de competențele fiecăruia
  • Well being: cadru socio-emoțional propice învățării.

În prima zi ne-au fost prezentați formatorii, Cristina Stefan și Tim Stefan, de la Quarter Mediation, școlile participante, agenda de lucru, detaliată pe zile, dar și informații utile legate de transport, cazare și obiective turistice care nu au fost incluse in program. A urmat apoi momentul de spargere a gheții într-o atmosferă relaxantă și primitoare.

Ziua  a doua a debutat cu o privire de ansamblu asupra celor două sisteme de educație, din România și din Olanda. Ca o concluzie a celor discutate, sistemul de educație Olandez este un model de inspirație pentru noi, fiind atractiv prin programele de formare și calificările pe care le oferă, dar și pentru ușurința cu care tinerii reușesc pe piața muncii din Uniunea Europeană.

Au urmat workshopuri și activități de tip indoor și outdoor pe care le voi prezenta succint:

„Pălăriile gânditoare”  – un workshop în care am exersat, pe rând, cele șase roluri , abordând creativ o  problemă de actualitate în educația românească – abandonului școlar.

„LEGO listening’’- o activitate nonformală, ne-a arătat cât de importante sunt comunicarea și ascultarea, adresarea de întrebări clarificatoare, cooperarea și oferirea de sprijin. Așezați în perechi, spate în spate, am lucrat impreună pentru construirea unui model din piese lego. Unul avea rolul de comunicator și dădea instrucțiunile celuilalt, care asculta atent, incercând să construiască modelul descris.

„Self expression an self discovery with music, colors and creativity” – un workshop creativ și relaxant. Dispuși in jurul unei mese, am pictat așa cum ne-a inspirat muzica de fundal. La un moment dat, când melodia se schimba, schimbam si noi locurile, continuând să pictăm. Și tot așa, pâna ce am revenit în locul inițial.

O altă activitate practică ne-a demonstrat cât de clarificatoare sunt uneori detaliile. Am primit ca sarcină descrierea etapelor realizarii unui sandviș. Nimic nu părea complicat. Totuși, iată cum a ințeles Tim să facă sandvișul  din descrierea noastră:

Activitățile de tip outdoor au valorificat și elementele de cultura locală.

„Treasure hunting” – o activitate populară și la noi, a fost intregrată în programul de formare. Împărțiți în echipe, am explorat zona centrală din localitatea Assen pentru descoperirea celor 12 edificii redate prin desene miniaturale pe o hartă. Implicarea, colaborarea, luarea de decizii, satisfacția lucrului bine făcut, sunt doar câteva dintre beneficiile acestui tip de activitate.

Activitatea din cadrul  Muzeului Drents – „Mysterie in het veen”  a reprezentat un model de gamificare, o nouă metodă de învățare,  în care se integrează tehnici de joc în contexte reale. Are ca scop stimularea interesului, creșterea motivației și a angajamentului elevilor. Învățarea devine interactivă și distractivă, aceștia fiind încântați de ceea ce învață. Mai concret, pornind de la o poveste, am simulat diferite roluri, cel romanilor capturați de duch sau al  meșteșugarilor din acele timpuri-  fierari, cultivatori, țesători, lemnari, vânători, căutând mereu soluții de  supraviețuire, de întegrare in cadrul comunității, de implicare și susținere a grupului din care facem parte.

„Story Cubes and Storytelling”, un alt tip de joc ce poate fi integrat în activitățile educative pentru dezvoltarea creativității. Fiecare cub conține 6 imagini sau simboluri, astfel încât jucătorii au la dispoziție 54 de imagini diferite. Pe baza a 9 imagini/simboluri, alese in mod aleatoriu, am contruit o poveste pe care am jucat-o, cu restricția de a folosi cuvintele. Activitatea a fost evaluată după criterii prestabilite la începutul jocului: integrarea tuturor cuburilor în poveste, creativitate, încadrare in timp.

Au urmat vizite la Colegiul Drenthe,  moara de vânt și muzeul „De Watcher”, o fabrică de papuci tradiționali olandezi, experiențe care ne-au arătat cultura olandezilor.

A venit și ziua evaluării, ce a constat în prezentarea un foto reportaj, lucrat în aplicația Genially, apoi completarea unui raport cu achizițiile acestui curs de formare, precum și modalitățile prin care vor fi valorificate în activitățile de la clasă și din cadrul școlii.

Aceast proiect a contribuit la dezvoltarea profesională, creând noi contexte și oportunități de învățare, la exersarea limbii engleze, o competență necesară în contextul european, a ajutat la consolidarea echipei și, nu în ultimul rând,  la îmbogățirea experiențelor culturale.

* * *

Autori: Adina Lupu,  Camelia Rusu
prof. înv. primar, Școala Gimnazială „Miron Costin”, Galați

 

prof. Adina Lupu

Școala Gimnazială Miron Costin, Galați (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adina.lupu

Articole asemănătoare