Cadrul de referință al competențelor pentru cultură democratică (CRCCD) sau în varianta lui în engleză Reference Framework of Competences for Democratic Culture (RFCDC) stă la baza asumării rolului de cetățean într-o societate democratică caracterizată de diversitate culturală. Cadrul de referință conțină 20 de elemente grupate în patru categorii: valori, atitudini, abilități și cunoștințe și înțelegere critică.
Valori:
• Valorizarea demnității umane și a drepturilor omului;
• Valorizarea diversității culturale;
• Valorizarea democrației, dreptății, echității, egalității și a statului de drept.
Atitudini:
• Deschiderea față de alteritatea culturală și față de alte convingeri, viziuni asupra lumii și practice;
• Respect;
• Spirit civic;
• Responsabilitate;
• Autoeficacitate;
• Toleranță la ambiguitate.
Abilități:
• Abilități de învățare autonomă;
• Abilități de gândire critică și analitică;
• Abilități de ascultare și observare;
• Empatie;
• Flexibilitate și adaptabilitate;
• Abilități lingvistice, de comunicare și plurilingve;
• Abilități de cooperare;
• Abilități de gestionare a conflictelor.
Cunoștințe și înțelegere critică
• Cunoștințe și înțelegere critică referitoare la sine;
• Cunoștințe și înțelegere critică referitoare la limbă și comunicare;
• Cunoștințe și înțelegere critică referitoare la lume: politică, legi, drepturile omului, cultură, culturi, religii, istorie, mass-media, economie, mediu, sustenabilitate.
Dezvoltarea acestor competențe pentru o cultură democratică începe încă de la intrarea în clasele primare. Una dintre modalitățile prin care se dezvoltă este prin activități de învățare bazate pe proiecte.
Învățarea bazată pe proiect reprezintă o metodă pedagogică ideală pentru dezvoltarea competențelor necesare unei culturi democratice, deoarece sprijină formarea unui set complex de valori, atitudini, abilități, cunoștințe și capacități de analiză critică. Această abordare poate fi integrată atât în cadrul unei discipline specifice, cât și în activități interdisciplinare sau în explorarea aspectelor transversale.
În acest proces, profesorii joacă rolul de facilitatori ai învățării. Deși elevii urmează etapele stabilite de profesori, aceștia dețin libertatea de a decide asupra conținutului. Instrumentul principal utilizat de profesori este întrebarea, nu oferirea unui răspuns direct. Cadrele didactice îi încurajează pe elevi să colaboreze, să se sprijine reciproc, să ofere feedback și să reflecte atât asupra descoperirilor, cât și asupra interacțiunilor din cadrul grupului.
Metoda „Cetățeanul” este un exemplu concret de învățare bazată pe proiect, care contribuie semnificativ la dezvoltarea competențelor pentru cultura democratică. Pe parcursul a 10-12 săptămâni, o clasă sau un grup de elevi analizează o problemă a comunității locale ce poate fi rezolvată printr-o politică publică adoptată la nivel local. Procesul implică parcurgerea a opt etape esențiale:
- Identificarea problemelor comunității care necesită politici publice – Elevii înțeleg conceptul de politică publică și creează o listă cu problemele care afectează comunitatea.
- Selectarea unei probleme prioritare – Din lista elaborată, elevii aleg, printr-un proces decizional democratic, o problemă care poate fi abordată printr-o politică publică locală și care va fi analizată în detaliu.
- Culegerea informațiilor despre problema aleasă se realizează dintr-o gamă variată de surse, precum autoritățile locale responsabile, cetățenii afectați, experți, reprezentanți ai societății civile sau resurse online.
- Elaborarea unei propuneri de politică publică – Această etapă presupune analiza unor soluții posibile, evidențiind avantajele și dezavantajele acestora. Propunerea include descrierea politicii publice, impactul așteptat, costurile implicate, procedura de adoptare și justificarea compatibilității cu principiile drepturilor omului, legislația națională și cea europeană.
- Dezvoltarea unui plan de acțiune – Se elaborează un plan de advocacy destinat atragerii sprijinului la nivel local și convingerii autorităților publice să adopte soluția propusă.
- Crearea unui portofoliu – Acesta este structurat astfel: descrierea problemei, analiza alternativelor, propunerea de politică publică și planul de acțiune.
- Prezentarea portofoliului – Portofoliul este prezentat într-un eveniment public organizat fie la nivelul școlii, fie la nivel local sau regional.
- Reflecția asupra procesului – Elevii analizează experiența de învățare și competențele dobândite pe parcursul etapelor.
Pe parcursul acestui proces, elevii lucrează în grupuri mici, interacționează cu diverse persoane, organizații și instituții din comunitate, comunică și își expun concluziile și propunerile. Ei gestionează întregul proces în echipă.
Această metodă sprijină dezvoltarea unui spectru larg de competențe:
- Abilități de învățare autonomă și auto-eficacitate – Elevii identifică surse de informații, verifică autenticitatea acestora și organizează procesul de colectare a datelor și elaborare a soluției.
- Abilități de gândire critică și analitică – Elevii analizează și organizează informațiile și reflectează asupra experiențelor de învățare.
- Abilități de ascultare și observare – Acestea sunt esențiale în etapa de colectare a informațiilor.
- Empatie, flexibilitate și adaptabilitate – Elevii dezvoltă abilități de cooperare, gestionare a conflictelor și atitudini precum respectul, responsabilitatea și toleranța la ambiguitate.
- Abilități de comunicare – Elevii își dezvoltă competențe în comunicarea orală, scrisă, discurs public și multilingvism.
Procesul contribuie, de asemenea, la:
- Promovarea demnității umane și a drepturilor omului.
- Valorizarea democrației, egalității, dreptății și statului de drept.
- Spirit civic și o înțelegere critică a drepturilor omului, democrației și politicii.
În funcție de tema aleasă, cum ar fi protecția mediului, dezvoltarea durabilă, diversitatea culturală, migrația sau mass-media, elevii își extind cunoștințele și înțelegerea asupra lumii.
Pentru sprijin în aplicarea acestei metode și integrarea Cadrului de referință în activitățile școlare, școlile sunt invitate să se înscrie pe platforma cetateanul.intercultural.ro. Acolo se găsesc informații despre cursurile dedicate profesorilor.
Bibliografie
1. https://cursuri.predauviitor.ro/dashboard
2. https://cursuri.predauviitor.ro/courses/course-v1:IncubatorulCivicDigital+ICD-Cetatenie_Digitala+2/course/
3. https://theewc.org/content/uploads/2023/07/CDC_Vol2_Ro-covers.pdf
4. https://www.coe.int/en/web/reference-framework-of-competences-for-democratic-culture/model