Importanța utilizării instrumentelor TIC în clasă (Mobilitate Erasmus+)

Tehnologia didactică a fost definită ca „ansamblul mijloacelor audio-vizuale utilizate în practica educativă”, un „ansamblu structural al metodelor, mijloacelor de învăţământ, al strategiilor de organizare a predării-învăţării”. Se poate spune că utilizarea internetului și a tehnologiilor moderne reprezintă cea mai complexă formă de integrare a educației informale în educația formală.
În  perioada 10-15 iulie 2023, am participat la Verona la Cursul ICT in the Classroom: Innovative Tools to Facilitate Students Learning, Collaboration and Creativity, în cadrul Programului Erasmus+, Acțiunea cheie 1 – Educația școlară (SCH).

În primul rând, în perioada mea de mobilitate Erasmus+, am devenit conștientă de beneficiile cursului/ mobilitate (TIC în sala de clasă: instrumente inovatoare care să faciliteze elevilor Învățarea, Colaborarea și Creativitatea) pentru mine, școală și elevii mei.

În zilele cursului de mobilitate Erasmus, am desfășurat o mulțime de activități care au fost utile pentru munca mea de zi cu zi. Acest curs a fost conceput pentru profesorii care doresc să-și dezvolte cunoștințele și să-și dezvolte abilitățile de utilizare a instrumentelor TIC în clasă.

Pentru întregul curs am folosit Trello, platforma noastră de colaborare. Pe parcursul cursului, am desfășurat activități precum: ”Salvează ultimul cuvânt”, AnswerGarden, „Think-pair-share”, ”Fishbowl Debate”, ” 4 Colturi”, Strategia de gândire vizuală – VTS. La aceste activități am folosit instrumente de colaborare și online. De exemplu, am urmărit un videoclip pe Teacher Toolkit despre un exemplu de activitate „Salvează ultimul cuvânt pentru mine!“. Am exersat pe cont propriu și am combinat diferite instrumente și am împărtășit idei de învățare colaborativă/ cooperativă.

Am folosit platforme precum Trello, Padlet, EdPuzzle, Screenpal. Am folosit și Socrative.com- pentru chestionare, ca teme, am descoperit împreună provocările utilizării Flipped Classroom și Jigsaw Method în activitățile noastre practice.

Cursul a fost o sursă de inspirație pentru profesorii care doresc să folosească soluții web în sălile lor de clasă pentru a promova învățarea elevilor, munca colaborativă și creativitatea într-o gamă largă de subiecte.

În timpul cursului, participanții au fost implicați în activități practice care explorează:

  • cum să aplice modele care susțin implementarea eficientă a TIC în sala de clasă;
  • cum să creeze și să  gestioneze conținutul de învățare folosind o varietate de instrumente, site-uri web și motoare de căutare;
  • cum să includă tehnologia într-un plan de lecție pentru o predare eficientă și eficientă.

La finalizarea cursului, participanții s-au simțit mai încrezători să încorporeze instrumentele TIC în predarea de zi cu zi. Acest lucru a promovat creativitatea și motivația elevilor, rezultând mai mult angajament și o motivație mai mare pentru procesul de învățare.

Cursul i-a ajutat pe participanți să înțeleagă:

  • cum să aleagă instrumentele online potrivite pentru o varietate de activități educaționale;
  • cum să optimizeze procesul de recuperare (de ex.socrativ,Quizlet);
  • cum să efectueze evaluarea pentru/ în timpul învățării (de ex. Kahoot, portofolii electronice);
  • cum să ofere feedback eficient studenților (de ex.Edpuzzle);
  • cum să sprijine colaborarea și dialogul între elevi cu instrumente comunitare (de ex. Vâslit, Trello).

Cel mai important lucru este că mi-am îmbunătățit abilitățile în utilizarea resurselor digitale și mi-am dezvoltat capacitatea de a-mi crea propriile materiale. Am descoperit multe instrumente, platforme, metode și strategii pe care să le folosesc cu elevii mei în activitățile mele. Mi-am îmbunătățit abilitățile de a folosi metode și tehnici inovatoare care sunt centrate pe cursant, mi-am îmbunătățit capacitatea de a implica elevii în activități interactive prin metode și strategii care folosesc instrumente TIC. Acest curs mi-a oferit oportunitatea de a-mi dezvolta creativitatea prin metode de predare inovatoare.

Instrumentele TIC utilizate pentru realizarea procesului didactic pot fi eficiente în îmbunătățirea învățării elevilor, numai în cazul când sunt încorporate strategii de predare-învățare-evaluare bazate pe tehnologie. De asemenea, este necesar de a utiliza strategiile didactice bazate pe cercetări funcționale

Bibliografie
1. Liliana-Violeta Constantin, Eficiența utilizării TIC în procesul instructiv-educativ, Conferința Națională de Învățământ Virtual, ediția a VI-a, 2006.
2. Conţiu L. Cercetări actuale privind implicarea TIC în educaţia didactică. În: Tehnologii informatice şi de comunicaţie în domeniul muzical, vol.2, nr.1. Cluj Napoca: Media musica, 2011.

 

prof. Adina Ghinea

Liceul Ștefan Procopiu, Vaslui (Vaslui) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adina.ghinea

Articole asemănătoare