Importanța parteneriatelor eTwinning în stimularea creativității preșcolarilor

Un tip de educație nonformală realizată sub coordonarea cadrului didactic este realizată prin participarea la parteneriatele și proiectele educaționale internaționale. Aceasta au o importanță deosebită, întrucât oferă posibilitatea contactului direct cu alte popoare, națiuni, reprezintă o sursă de experienţe de învățare, facilitează procesul de învățare al copiilor ce întâmpină dificultăţi, duce la dezvoltarea personală a creativității copiilor, a spiritului de echipă.

Odată cu aflarea informațiilor despre platforma eTwinning am avut parte de experiențe frumoase și constructive atât pentru mine cât și pentru preșcolari. Am făcut parte din mai multe proiecte ințiate de parteneri străini pe diferite teme precum: My material is from nature!, Independent  child! Back to nature! Stem for Kids! Gems elepfants and cubs!

Unul dintre proiectele abia finalizate și cu impact asupra copiilor este și My material is from nature!, la care am participat atât ca fondator, cât și participant. Acesta a fost implementat în unitate în anul școlar 2022-2023 și s-a adresat copiilor preșcolari cu vârste cuprinse între 5 și 6 ani. Proiectul a fost realizat prin colaborarea a 16 parteneri: 8 parteneri din Turcia, 3 parteneri din România, 3 parteneri din Polonia, un partener din Lituania, un partener din Bulgaria, cu aproximativ 300 copii implicați în realizarea activităților.

Educația pentru natură susține dezvoltarea cognitivă, fizică, socială și emoțională a copiilor. Permite ca subiectele legate de mediu și natură să fie învățate mai permanent prin auz, vedere, simțire și viață. Obiectivele vizate au fost:

  • Dezvoltarea atitudinilor pozitive față de natură prin înțelegerea limbajului naturii,
  • Protejarea echilibrului ecologic și creșterea gradului de conștientizare a vieții pentru un mediu durabil,
  • Creșterea gradului de conștientizare cu privire la biodiversitate,
  • Creșterea gradului de conștientizare cu privire la educația în natură,
  • Integrarea materialelor găsite în natură în mediile de învățare
  • Formarea abilităților de a efectua cercetări și experimente
  • Dezvoltarea unei perspective conștiente de protejare a naturii prin recunoașterea mediului de viață
  • Creșterea gradului de conștientizare cu privire la funcționarea ecosistemelor și la efectele pozitive și negative ale oamenilor asupra acestui ecosistem,
  • Contribuirea la dezvoltarea abilităților de înțelegere a relațiilor natura-om-societate, a problemelor cu care se confruntă și să producă soluții.
  • Utilizarea instrumentelor web2.0 adecvate

Activități realizate:

Materialele folosite au fost: solul, ramurile copacilor, pietrele, conurile, frunzele și florile fiind introduse în activități precum: știință și cunoașterea mediului,  matematică, jocuri, arta, teatru. Au fost planificate și implementate patru activități pentru fiecare material.

  • Solul. Copii au săpat solul, au exersat rolul de arheolog găsind materialele ascunse în el, au înțeles culoarea și textura solului atingându-l și au făcut fotografii. Forme din pământ.
  • Ramuri de copac. Activități realizate: Om din bețe, Barca din ramuri de copac, Copacul meu din ramuri , Povestea „Stick Man” a fost citită cu materialul ramurii copacului, iar omul-baghetă a fost făcut cu ramuri de copac. A fost folosit prin integrarea ramurilor copacilor cu aluatul de lut, pluta a fost făcută din ramurile copacilor și a plutit pe apă. Materialele naturale au fost țesute prin realizarea unui atelier de țesut.
  • Pietre. Activități realizate: Decorăm grădina cu pietre multicolore și personalizate, Emoțiile din pietre, Învățăm matematică (numărăm, formăm mulțimi, raportăm numărul la cantitate și invers etc), mozaic cu pietre colorate. Pietrele au fost aranjate prin combinarea lor cu ceramică de sare.
  • Conuri. Copiii au realizat următoarele activități: am realizat jocul nostru cu materiale naturale cu jocul de colectare a conurilor, experimente cu conuri in pahar cu apa, animal creat din conuri (de ex., arici)
  • Frunze. Activități realizate: frunze amprentate, desenăm frunze după conturul acestora făcut din umbra lor pe vreme însorită, tablouri din diferite forme de frunze adunate din grădini, parcuri, pensule din frunze de pin cu ajutorul cărora am creat picturi abstracte multicolore.
  • Flori. Activități realizate: experiment de colorare a florilor, mirosuri din flori, aranjamente florale, sticla senzorială cu flori de primăvară.

Rezultate obținute

  • Preșcolarii au înțeles faptul că ei nu sunt singuri în natură ca indivizi care contribuie la natură, la ei înșiși și la societate și că natura este un loc de viață nu numai pentru oameni, ci și pentru lucrurile vii.
  • Cu o mare admirație pentru natură, și-au dat seama că protejarea naturii este responsabilitatea lor principală.
  • Folosind posibilitățile naturii, și-au dezvăluit abilitățile de gândire cu jocuri și activități distractive.
  • Ei au transferat ceea ce au învățat despre natură în propriul mediu.

Materialele naturale au permis copiilor să comunice unu-la-unu cu acestea, oferind astfel un mediu natural de învățare, dezvoltând astfel imaginația, creativitatea, abilitățile de rezolvare a problemelor copilului.

Cei mici ar trebui să fie educați cu diferite materiale și să aibă posibilitatea de a-și cunoaște mediul, natura și lumea prin utilizarea elementelor naturale de la o vârstă fragedă în conformitate cu propriile nevoi luând astfel parte la conștientizarea importanței protecției mediului în viitor.

„My material is from nature” a fost un proiect extraordinar, la care au participat preșcolari, cadre didactice și părinți, un mijloc de a ne apropia de natură făcându-ne să o iubim, să o prețuim, să o îngrijim, să-ă descoperim bogăția si frumusețea.

 

prof. Rodica Dumitrache

Gradinița cu Program Prelungit Nr. 191 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/rodica.dumitrache

Articole asemănătoare