Importanța integrării jocului educațional bazat pe programare la vârstele mici

Formarea gândirii logice, algoritmică este una dintre competențele care se formează la nivelul învățământului primar, ajută elevii să-și dezvolte o gândire logică, ordonată, să aibă capacitatea de a corela conținuturi,  de a valorifica informațiile dobândite, de a realiza pe calculator mici programe cu ajutorul cărora să simuleze situații, să construiască strategii, să coreleze  mișcări, într-o lume virtuală care se raportează la lumea reală.

Introducerea programării la clasele mici ar fi eficientă, în mod organizat, pentru că este vârsta la care creativitatea și spiritul de a cerceta, de a descoperi alte lumi, alte activități sunt preocupări moderne, normale. Desigur, este vorba de copiii care au acces la educație de calitate, egalitatea de șanse fiind însă deficitară în cele mai multe cazuri. O familie interesată de educația copilului său este deschisă, cu siguranță, la a valorifica aceste oportunități la școală sau în alte tipuri de instituții care oferă lecții de programare. Pentru elevii claselor mici, introducerea programării se dovedește a fi puțin dificilă. Capacitatea minimă de abstractizare, înțelegerea termenilor, capacitatea de orientare în spațiu sunt abia în faza de început, abia acum copilul începe să cunoască lumea din jur, reală. Variantele și metodele eficiente de introducere a limbajului de programare însă oferă șansa formării unei gândiri logice, critice, specifice.

Pentru a fi în sprijinul copiilor, săptămânal, cu grupe de câte  elevi, în cabinetul de informatică, lucrăm și descoperim pas cu pas ce interesant este să ghidăm drumul, traseul, imaginea, tipul de exprimare al unui personaj pe care îl alegem așa cum dorim. Am început prin a crea activitatea grupului clasei, pentru Hour of Code, unde avem deja înregistrate activități. Cu siguranță continuăm. Blockly-games este mult mai interesant, elevii au posibilitatea de a alege tipul de activitate pe care doresc să îl dezvolte. Puzzle, Maze, Bird, Turtle, Movie, Music, Pond Tutor, Pond sunt ferestre deschise de platformă care valorifică experiența de învățare și de viață a elevilor, spiritul de inițiativă, creativitatea, gândirea logică, capacitatea de concentrare. De departe cea mai interesantă platformă este Logoinfobits.ro, care dezvoltă inteligența digitală, inteligența spațială, inteligența logico-matematică.

Așadar, prin activități susținute, cadre didactice formate și deschise spre activități de programare la nivelul școlarilor mici, activitatea de programare se dovedește a avea aplicații surprinzătoare, pe placul elevilor, ajutându-i pe aceștia să îmbine teoria multidisciplinară cu practica și chiar sportul, pregătindu-i în același timp pentru a avea o mai mare capacitate de a se adapta activităților profesionale din viitor.

Diferența dintre lecțiile offline și lecțiile online

Din experiența personală de învățare în ceea ce privește programarea, lecțiile offline și online sunt eficiente și se completează. Activitatea offline presupune realizarea unor sarcini de lucru sub îndrumarea unui specialist, care demonstrează, pas cu pas, elementele simple care vor fi utilizate pe platforme dedicate online. Prezint o analiză a fiecărui tip de activitate, în mod subiectiv.

Lecția offline are un timp limitat de desfășurare, în care sunt transmise în mod concentrat informații utile. Presupune existența unui număr limitat de participanți, care pot nota, pot adresa întrebări, pot interacționa, discută, se revine asupra unor noțiuni care pot fi clarificate. Sunt găsite idei și soluții noi, se fac presupuneri a ceea ce s-ar întâmpla, pentru că nu există feedback din partea platformei, nu se stochează ceea ce se realizează. Concentrarea este pe conținuturi, nu există riscuri, greșeli care să anuleze anumite mișcări sau salturi în programare. Mai mult, nu există tracul și emoțiile puternice, atmosfera e relaxată. Există posibilitatea de a nota pași logici, fără de care în activitatea online nu se poate accesa platforma sau nu se realizează activitatea propusă.

Lecția online poate fi accesată oricând, la școală sau acasă, în cazul celor comune, de tipul Codeorg.  Copiii pot învăța în ritmul lor, fără a fi presați de cei din jur, astfel încât experiența de învățare este cea mai eficientă. Oricând poate fi revăzut conținutul, se poate reveni asupra unor pași, pot fi îmbunătățite creațiile. Sunt permise greșelile, timpul fiind un aliat. La interval de timp, sunt ungradate programele, care oferă experiențe noi, dezvoltă competențe digitale și de comunicare în mediul online. Feedback-ul este imediat, jocul își continua viața fără întreruperi, creativitatea și imaginația sunt dezvoltate în mare măsură. Aprecierile, bonusurile, comunicare cu alți participanți este importantă pentru stimularea stimei de sine a micului actor care descoperă lumea virtuală.

Desigur, un echilibru și o activitate organizată, fără abuz de jocuri online este foarte importantă, pentru că imitația comportamentelor negative sau desprinderea de viața reală dezvoltă comportamente de izolare. Ambele tipuri de lecții sunt utile, dar cu măsură și în mod eficient. Personal, pot spune că dețin competențe digitale formate atât offline, cât și online.

 

prof. Adela-Gabriela Mureșan

Școala Gimnazială Mihai Eminescu, Năsăud (Bistriţa-Năsăud) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adela.muresan

Articole asemănătoare