Personalitatea reprezintă totalitatea trăsăturilor distinctive ale unui individ. Ea se află într-o continuă modificare şi dezvoltare. Omul este produsul atât al eredităţii cât şi al mediului. Trăsăturile de caracter se nasc în urma experienţelor de viaţă pe care le are fiecare persoană şi sunt influenţate de obiceiurile, preferinţele şi valorile părinţilor sau de normele societăţii.
Activităţile extracurriculare, prin diversitatea şi complexitatea lor, sunt un factor esenţial în dezvoltarea personalităţii elevilor. Una dintre cele mai eficiente din acest punct de vedere este tabăra şcolară, activitate pe care am coordonat-o de mai multe ori în cariera mea didactică.
Tabăra şcolară ajută copii să devină mai isteţi şi mai talentaţi oferindu-le ocazia să practice diverse activităţi: tenis, balet, şah, informatică,tir cu arcul, călărie, să viziteze oraşe noi, să-şi facă prieteni noi, etc. Tabăra înseamnă relaxare, dar şi dezvoltarea personalităţii, copiii având posibilitatea să comunice şi să îsi exprime creativitatea.
Vacanţa petrecută în tabere şcolare le oferă copiilor ocazia să se acomodeze într-un mediu nou, în lipsa părinţilor, să se manifeste liber şi să se descopere pe sine.
Atunci când se află într-o tabără, copiii nu-i mai au alături pe părinţi pentru a-i ajuta să interacţioneze cu alte persoane. Ei sunt pe cont propriu şi acest lucru îi încurajează, dar îi şi obligă să acţioneze şi să aibă încredere în ei când îşi fac prieteni noi. Vor avea astfel o părere mai bună despre ei, crescându-le stima de sine.
Mersul în tabără este o modalitate foarte bună de a încuraja auto-dezvoltarea şi independenţa. Sub îndrumarea însoţitorilor, ei sunt nevoiţi să aibă grijă de ei înşişi. Deşi sunt stabilite programele şi orele de culcare, copiii se pregătesc singuri de somn, îşi aleg hainele, îşi fac patul şi merg spre sala de mese.
Activităţile la care participă în tabără îi fac pe copii să se accepte unul pe celălalt, să se ajute reciproc şi să se înţeleagă între ei. Lucrând în echipă, ei învaţă să colaboreze şi să se implice în activităţi. Copiii reuşesc să treacă împreună peste momentele dificile şi, în cazul unor competiţii, acceptă cu fruntea sus înfrângerea, fără să învinovăţească pe nimeni, sau se bucură cu toţii de victorie, fiind mândri de munca lor. Este o oportunitate astfel şi pentru copiii timizi, mai puţin integraţi în grup, să-şi facă prieteni şi să fie acceptaţi de către ceilalţi.
Unele din activităţile din tabere îi ajută pe copii să-şi dezvolte creativitatea. În urma drumeţiilor pe care le fac, în care pot admira şi lua contact direct cu frumuseţile naturii, copiii pot reda cu mai multă sensibilitate şi creativitate imaginea realităţii, desenând sau modelând. Pot, de asemenea, să culeagă materiale naturale, din care apoi să confecţioneze diferite obiecte sau să realizeze colaje. În taberele la care am participat, copiii au fost implicaţi în multe activităţi care le-au dezvoltat creativitatea: au împodobit vase de lut prin tehnica şerveţelului, au modelat obiecte din lut, au creat bannere reprezentative pentru echipele din care făceau parte sau au realizat măşti pentru carnaval.
Prin organizarea de tabere şi de alte activităţi extracurriculare, cadrul didactic are posibilitatea să-şi cunoască mai bine elevii, să-i îndrume, să le influenţeze dezvoltarea, să realizeze într-o modalitate mai atractivă pregătirea copilului pentru viaţă.