În vacanța de la finalul primului interval, am avut oportunitatea de a participa pentru prima dată într-o mobilitate de tip jobshadowing, în orașul Napoli, la Liceo Statale „Margherita di Savoia”. Trebuie să spun că totodată acesta a fost prilejul de a vizita Italia pentru prima dată, iar o parte din mine încă e acolo. Aș repeta oricând experiența și mă bucur mult de faptul că în 2025 am reușit să-mi îndeplinesc visul de a vedea și un alt sistem de învățământ în afară de cel românesc, pe lângă farmecul infinit al unei țări superbe.
Mobilitatea a început în data de 29 octombrie 2025, când participanții din cadrul proiectului Erasmus+ Project 2025-1-RO01-KA121-SCH-000318031, ajuns în Napoli și au fost primiți cu căldură de instituția parteneră. Ziua a oferit prilejul familiarizării cu mediul local, contextul educațional al regiunii și structura școlii gazdă. Tot pe 29 octombrie, delegația a realizat prima vizită oficială la Liceo Statale „Margherita di Savoia”, una dintre cele mai prestigioase instituții de învățământ secundar din Napoli. Întâlnirea a început cu prezentarea profilului academic al școlii, a strategiei pedagogice și a angajamentului acesteia de a promova un învățământ incluziv și de înaltă calitate, în concordanță cu standardele europene. Profesorii italieni au prezentat diversele departamente ale școlii și au împărtășit exemple de bune practici din domeniul învățării bazate pe proiecte, educației digitale și metodologiilor centrate pe elev. Discuțiile au evidențiat asemănările și diferențele dintre sistemul românesc și cel italian, punând bazele unei colaborări viitoare.
Activități în Capodimonte Wood și vizita la Muzeul Capodimonte
După orele de la școală, activitățile mobilității au continuat în aer liber, în cadrul natural oferit de pădurea Capodimonte. Aici, elevii din cele două instituții partenere au avut ocazia să se cunoască, să interacționeze și să colaboreze în cadrul unor activități educaționale de grup. Echipele mixte au lucrat la sarcini ce vizau comunicarea, rezolvarea de probleme și schimbul cultural, întărind cooperarea și coeziunea socială.
Atmosfera informală a permis elevilor să se conecteze dincolo de contextul academic, contribuind la dezvoltarea dimensiunii interculturale a experienței Erasmus+.
Seara, grupul a vizitat Muzeul Capodimonte, una dintre cele mai renumite instituții muzeale din Italia. Participanții au explorat colecțiile sale impresionante, ce cuprind opere de artă de la Renaștere până la epoca modernă, dobândind o înțelegere mai profundă a patrimoniului cultural italian.
30 octombrie 2025 – Job-Shadowing la literatură italiană
A doua zi a mobilității, 30 octombrie, a fost dedicată observării activităților de la clasă. Momentul principal al zilei a fost sesiunea de job-shadowing la literatura italiană, realizată de profesorul Francesco Ambrosino. Lecția observată s-a axat pe unul dintre marile capodopere ale literaturii europene: „Divina Comedie – Infernul” de Dante Alighieri. În timpul sesiunii, profesorul Ambrosino a demonstrat strategii eficiente de implicare a elevilor în studiul literaturii clasice:
- utilizarea materialelor vizuale (ilustrațiile lui Gustave Doré)
- introducerea contextuală a narațiunii în cultura medievală
- discuții interactive asupra temelor, simbolurilor și implicațiilor morale
- stimularea interpretării personale și a gândirii critice
Astfel, el a îmbinat armonios tradiția cu tehnicile didactice moderne, demonstrând cum textele complexe pot fi accesibile elevilor de astăzi. Lecția a oferit o sursă importantă de inspirație pentru îmbunătățirea propriilor practici pedagogice.
Job-Shadowing la gramatică italiană și limba latină
Ziua a continuat cu două sesiuni suplimentare:
- Lecție de gramatică italiană, axată pe structuri sintactice și metode eficiente de consolidare a competențelor lingvistice. Cel mai mult mi-a plăcut faptul că profesoara, Alessandra, a insistat pe exerciții, până s-a asigurat că elevii știu identifica în mod corect complementul direct și cel indirect.
- Lecție de limba latină, care a oferit posibilitatea de a observa modalitățile prin care limbile clasice sunt predate în liceele italiene, cu accent pe traducere, morfologie și relevanța istoric-culturală.
Aceste activități au permis o înțelegere mai profundă a curriculumului lingvistic italian și au evidențiat echilibrul dintre tradiție și inovație.
Seara, participanții au vizitat Catocombele San Gaudioso, un impresionant sit subteran ce dezvăluie straturi de istorie religioasă și artistică napolitană, datând din primele secole creștine.
31 octombrie 2025 – Descoperirea orașului Napoli
După activitățile școlare din prima parte a zilei, participanții au pornit într-un tur cultural ghidat al orașului Napoli. Itinerariul a inclus:
• Complesso Monumentale di Santa Chiara – cu catedrala gotică și faimosul claustru decorat cu plăci de majolică
• Duomo di Napoli – catedrala orașului și locul unde se păstrează relicvele Sfântului Ianuarie
• Biserica Gesù Nuovo – renumită pentru fațada sa unică și interiorul baroc spectaculos
Aceste vizite au completat în mod esențial experiența culturală și formativă a mobilității.
1 noiembrie 2025 – Vizita la Herculaneum și prânzul de rămas bun
Ultima zi a mobilității a inclus excursia la Herculaneum, oraș roman antic păstrat aproape intact după erupția Vezuviului din anul 79 d.Hr. Vizita a reprezentat un moment de mare impact istoric și arheologic, oferind participanților o incursiune autentică în viața cotidiană a antichității.
Mobilitatea s-a încheiat cu un prânz de rămas bun, ocazie pentru a împărtăși impresii, pentru reflecții finale și pentru consolidarea conexiunilor profesionale și culturale dezvoltate pe parcursul vizitei.
Gânduri de final…
Mobilitatea Erasmus+ desfășurată în perioada 29 octombrie – 1 noiembrie 2025 a îmbogățit atât profesorii, cât și elevii implicați, oferindu-le perspective pedagogice valoroase, înțelegere culturală și experiențe colaborative autentice.
Combinarea activităților de observare la clasă cu învățarea între colegi, vizitele culturale și activitățile de grup a contribuit semnificativ la dezvoltarea competențelor interculturale, la creșterea profesională și la întărirea identității europene.
Rezultatele acestei mobilități vor continua să fie diseminate în cadrul școlii prin evenimente dedicate, ateliere metodologice și proiecte Erasmus+ viitoare, asigurând un impact durabil asupra comunității educaționale.