Elevii ştiu şi simt că fiecare zi a anotimpului alb are o însemnătate aparte, ne aduce bucurii sau poate… inspiraţie. Acest anotimp atât de îndrăgit de copii ne-a inspirat, astfel încât în clasa noastră, atât în cadrul activităţilor clasei, dar şi desfăşurând activităţi extracurriculare fiecare elev a avut ocazia să zugrăvească, în mod propriu imaginea iernii şi să dea o semnificaţie aparte sărbătorii Naşterii Domnului.
Ninge. Totul se îmbracă în haine strălucitoare de nea. Calendarul sufletului nostru se organizează după sărbători, după sărbătorile credinţei şi ale tradiţiei. Filele sale sunt datinile şi obiceiurile păstrate din străbuni. Sufletele noastre tresar şi se bucură pentru fiecare obicei păstrat, pentru fiecare sărbătoare trăită în lumină şi în pace, pentru fiecare zi în care fulgii de nea ne îmbie să ne prindem în hora lor…
După cum bine ştim, pe lângă multiplele oportunităţi de recreere, activităţile extracurriculare sunt menite să le dezvolte elevilor spiritul de competiţie, să le valorifice potenţialul intelectual şi aptitudinile, să le stimuleze creativitatea şi iniţiativa şi, nu în ultimul rând, să le deschidă inima spre a oferi un zâmbet celor care au nevoie.
Pornind de la aceste considerente, în preajma sărbătorilor de iarnă am derulat un şir de activităţi la care elevii au participat, ca de obicei, cu mare drag. Obiectivele principale au fost stabilite în urma consultării elevilor care şi-au exprimat dorinţa de a desfăşura activităţi variate:
- cunoaşterea, păstrarea şi continuarea tradiţiilor populare legate de sărbătorile iernii;
- stimularea creativitãţii si expresivităţii prin realizarea unor lucrări plastice, colaje, felicitări, creaţii literare;
- valorificarea potenţialului creativ al elevilor.
Am încercat ca, pe tot parcusul desfăşurării activităţilor să urmărim câteva obiective care să aducă la final feed-back-ul dorit. Asfel, ne-am propus ca elevii:
- Să cunoască, să păstreze şi să contribuie la transmiterea tradiţiilor populare legate de sărbătorile iernii;
- Să identifice elementele religioase specifice sărbătorilor de iarnă;
- Să audieze şi să prezinte legende, poezii, povestiri care să ilustreze tradiţiile şi obiceiurile Sărbătorilor de Crăciun;
- Să povestească despre obiceiuri de Crăciun şi Anul Nou specifice zonei;
- Să realizeze desene, colaje, felicitări şi alte produse în care să oglindească tema proiectului;
- Să recite versuri închinate sărbătorilor de iarnă, de Crăciun şi de Anul Nou;
- Să interpreteze colinde, pluguşorul, sorcova;
- Să-şi exprime sentimentele, trăirile şi impresiile.
Fiecare elev s-a implicat în activităţi independente de culegere de informaţii referitoare la sărbătorile anotimpului alb, selectarea de poezii şi colinde potrivite sărbătorilor de iarnă. Elevilor li s-a prezentat, în cadrul unei mese rotunde, un material PPT cu informaţii referitoare la tradiţiile şi obiceiurile de Crăciun şi de Anul Nou din ţara/ zona noastră. În cadrul atelierului de lectură au fost citite poezii şi legende cu scopul de a ilustra tradiţiile şi obiceiurile Sărbătorilor de Crăciun. A avut loc o dezbatere în cadrul căreia s-au purtat discuţii referitoare la informaţiile şi lecturile prezentate. Fiecare elev a prezentat informaţii referitoare la tema activităţii.
În cadrul atelierului de creaţie elevii au realizat decoraţiuni, colaje, desene. Au fost confecţionate podoabe cu care s-a împodobit brăduleţul din clasă şi ornamente de Crăciun. Au cântat colinde şi cântece de iarnă pe scena Căminului Cultural din Vinerea şi au dăruit decoraţiuni confecţionate în cadrul atelierului gazdelor, urându-le Sărbători fericite. În cadrul programului artistic au fost recitate versuri religioase închinate sărbătorii de Crăciun, s-au interpretat colinde, pluguşorul, sorcova.
Crearea unei atmosfere de sărbătoare a făcut ca activitatea să aibă un impact deosebit atât pentru elevi cât şi pentru cadrele didactice şi alte persoane implicate.