Gestionarea emoțiilor și sănătatea mintală a elevilor în școală

În ultimii ani se discută tot mai des în cadrul simpozioanelor sau ale conferințelor educaționale despre inteligența emoțională a elevilor și despre cum poate fi ea stimulate.Acum, plecând de la acest subiect, aș vrea să abordăm o temă subsecventă a inteligenței emoționale și anume, cea legată de gestionarea emoțiilor și sănătatea mintală a elevilor noștri. Experiența celor 16 ani în învățământul românesc, alături de școlari mici dar și în contextul educațional actual pot afirma că sănătatea mintală a elevilor devine o prioritate majoră.

Sănătatea mintală a elevilor nu mai este afectată în zilele noastre de factorii genetici sau sociali, din cauza categoriilor vulnerabile din care fac parte , ci și de tehnologie. Tehnologia a fost creată pentru a oferi ajutor umanității și a simplifica acțiunile umane dar asupra copiilor noștri a creat și dependență iar odată cu aceasta au început să apară și diverse afecțiuni în rândul acestora. Cele mai multe sunt legate de sănătatea mintală și de partea emoțională, de socializare și manifestare social. Emoțiile trăite de copii influențează direct capacitatea lor de concentrare, învățare și adaptare la cerințele școlii. De aceea, este esențial ca școala să creeze un mediu sigur, empatic și echilibrat din punct de vedere emoțional.

Importanța dezvoltării emoționale

Perioada școlarității primare este una de formare a personalității și a abilităților socio-emoționale. Elevii învață să-și recunoască emoțiile, să le exprime adecvat și să relaționeze pozitiv cu cei din jur. Cadrele didactice au un rol esențial în susținerea acestui proces, oferind modele de comportament și intervenind prompt în situațiile de stres sau conflict. Se creează o zonă de confort emotional în sala de clasă, în preajma cadrului didactic, astfel încât elevul asimilează informații sau își formează competențe cu ușurință și mai ales cu drag.

Rolul profesorului

Profesorul este mai mult decât un transmițător de cunoștințe – el este și un formator de caractere, un sprijin în momente dificile. Prin activități de consiliere, discuții libere, jocuri de rol sau exerciții de mindfulness, elevii pot învăța să gestioneze frustrarea, teama, furia sau nesiguranța. Copiii se dezvoltă și învață în contextul relațiilor. O relație profesor-elev, bazată pe încredere și afecțiune, este esențială pentru dezvoltarea optimă a copiilor. Cei care construiesc o conexiune bună cu profesorii sunt mai dispuși să adreseze întrebări, să rezolve probleme, să încerce activități noi și să se exprime liber când discută cu ceilalți colegii.

În momentul în care cadrele didactice reușesc să creeze relații apropiate, bazate pe încredere, cu elevii, aceștia beneficiază atât din punct de vedere educațional, cât și social și emoțional. De multe ori, este dificil pentru un profesor să câștige încrederea copiilor, însă, dacă se comportă respectuos de la început, manifestă empatie și are o atitudine pozitivă față de elevi, șansele de a avea succes în dezvoltarea unor relații sănătoase, bazate pe încredere, cresc considerabil.

Strategii practice:

  • Crearea unor rutine zilnice care oferă predictibilitate și confort;
  • Promovarea comunicării deschise și nonviolente;
  • Integrarea activităților care favorizează cooperarea și empatia;
  • Colaborarea cu părinții și specialiștii (consilieri, psihologi) pentru intervenții personalizate.

Sănătatea mintală a elevilor nu trebuie ignorată sau clasată pe un loc inferior. O educație de calitate presupune nu doar performanță academică, ci și echilibru emoțional. Investind echitabil în bunăstarea emoțională a copiilor, contribuim la formarea unor adulți stabili, empatici și încrezători în propriile puteri.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Andreea Elena Olariu

Școala Gimnazială, Filipeni (Bacău), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/andreea.olariu