Gândirea critică și inteligențele multiple

Teoria inteligențelor multiple a lui Howard Gardner a oferit o perspectivă inovatoare asupra modului în care învățăm și înțelegem lumea. Acest articol explorează relația dintre gândirea critică și inteligențele multiple, subliniind importanța raționamentului analitic, al judecății corecte și al educației personalizate. Pornind de la conceptele dezvoltate de Gardner, se evidențiază modul în care gândirea critică poate fi stimulată prin recunoașterea și dezvoltarea diferitelor tipuri de inteligență, în special în contexte educaționale care promovează învățarea autentică și adaptată profilului cognitiv al fiecărui elev.

Howard Gardner (1993:72) a definit inteligența ca fiind „capacitatea de a rezolva probleme sau de a crea produse care sunt valorizate într-un context cultural”. Potrivit lui Gardner, cele opt tipuri de inteligență sunt utilizate „în îndeplinirea unor roluri pe care culturile le valorizează în întreaga lume” (Collins, 1998:63). Lista inițială conținea șapte inteligențe, la care ulterior s-a adăugat o a opta:
1) Inteligența lingvistică
2) Inteligența logico-matematică
3) Inteligența muzicală
4) Inteligența corporal-kinestezică
5) Inteligența spațială
6) Inteligența interpersonală
7) Inteligența intrapersonală
8) Inteligența naturalistă

Gândirea critică și inteligența

Gândirea critică și inteligența sunt esențiale în formarea liderilor. Prin gândirea critică dobândim o cale de a evalua și de a îmbunătăți capacitatea noastră de a judeca corect. Aceasta ne permite să înțelegem logica unei situații și să învățăm din experiență prin autoevaluare constantă. Astfel, gândirea critică susține dezvoltarea unei vieți inteligente „raționale și rezonabile”.

Pentru a ne dezvolta această abilitate, este necesar să ne folosim inteligența – mintea noastră rațională – pentru a înțelege cum funcționează viața. Numai prin folosirea inteligenței pentru a înțelege natura unei probleme putem deveni adevărați gânditori critici.

Inteligența reușitei

Gardner (1993:41) afirmă că a fi inteligent în mod eficient înseamnă să gândim bine în trei moduri: analitic, creativ și practic. Gândirea analitică este necesară pentru a rezolva probleme și a evalua idei. Inteligența creativă ajută la formularea unor probleme și idei valoroase, iar inteligența practică permite aplicarea eficientă a acestora în viața de zi cu zi.

Fundamentele teoriei inteligențelor multiple

Potrivit lui Howard Gardner (1991), fiecare individ are un profil cognitiv unic, format dintr-o combinație variabilă a celor opt inteligențe. Această teorie, născută din cercetări cognitive recente, arată că oamenii învață, memorează, înțeleg și performează în moduri diferite. Suntem capabili să înțelegem lumea prin limbaj, analiză logică, reprezentare spațială, gândire muzicală, mișcare corporală, cunoașterea celorlalți și autocunoaștere. Diferențele apar în gradul de dezvoltare al acestor inteligențe și în modul în care acestea sunt combinate pentru a rezolva sarcini sau pentru a progresa într-un domeniu.

Gardner consideră că sistemul educațional tradițional favorizează predominant inteligența lingvistică și logico-matematică, neglijând celelalte forme de inteligență. El argumentează că „orice abordare educațională uniformă servește în mod optim doar unui procent redus de copii” (Gardner, 1989:18).

Aplicabilitatea teoriei în educație

Deși teoria inteligențelor multiple nu este pe deplin acceptată în psihologia academică, ea a avut un impact major asupra educației. Numeroase școli din America de Nord și nu numai și-au structurat curriculumul pe baza inteligențelor multiple, adaptând metodele de predare și de evaluare. Gardner susține că „șapte tipuri de inteligență înseamnă șapte moduri de a preda, nu doar unul” (Gardner, 1989:18).

Elevii prezintă încă din copilărie înclinații (proclivități) spre anumite forme de inteligență. Aceste înclinații pot fi folosite ca punct de plecare pentru dezvoltarea personalizată a competențelor. Gândirea critică, afirmă Gardner, ar trebui predată contextualizat, ca parte integrantă a procesului de învățare, nu ca o abilitate separată. Această abordare favorizează înțelegerea profundă, care poate fi aplicată pentru a aduce schimbări pozitive în lume.

Concluzie

Teoria inteligențelor multiple oferă un cadru valoros pentru înțelegerea diversității cognitive a elevilor. În combinație cu gândirea critică, această perspectivă promovează o educație echitabilă, eficientă și adaptată nevoilor fiecărui individ. Valorificarea diferitelor forme de inteligență nu doar că îmbunătățește performanța școlară, ci oferă elevilor șansa de a-și înțelege propria identitate cognitivă și de a deveni gânditori autonomi, reflexivi și capabili să contribuie pozitiv la societate.

Bibliografie
Gardner, H. (1983). *Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences*. Basic Books.
Gardner, H. (1989). *To Open Minds: Chinese Clues to the Dilemma of Contemporary Education*. Basic Books.
Gardner, H. (1991). *The Unschooled Mind: How Children Think and How Schools Should Teach*. Basic Books.
Gardner, H. (1993). *Multiple Intelligences: The Theory in Practice*. Basic Books.
Collins, J. (1998). *Strategies for Struggling Readers*. Scholastic Professional Books.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Mihaela Radu

Școala Gimnazială Carol I, Călărași (Călărași), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.radu8