Gamificarea în educație – pașaport pentru succes

Gamificarea, acest  concept  cu un potențial extraordinar, oferă multiple posibilități de utilizare, iar în educație favorizează trăirea de către elevi a unor situații de învățare antrenante, mobilizatoare, semnificative, lecțiile transformându-se în adevărate provocări.

Utilizarea tehnicii gamificării în ore va facilita învățarea în mod sistematic și va transforma lecțiile în misiuni, interactivitatea fiind cheia. Implementarea acestei metode de predare-învățare în procesul educațional va conduce la o motivare a elevilor, la creșterea gradului de implicare a acestora și va antrena gândirea divergentă. Prin utilizarea jocurilor în sala de clasă, dar și în lecțiile online, profesorul va transforma  orice activitate într-una atractivă, interactivă, va alunga monotonia, elevii vor reține mai ușor, vor dovedi interes, deoarece având obiective, ținte de atins, vor persevera pentru a câștiga și vor depune mai mult efort.

Știm deja de ceva timp că a lua ceva ce mulți copii iubesc – jocuri – și a folosi unele dintre funcții pentru a sprijini învățarea, nu se poate să nu observe beneficiile și voi enumera doar câteva:

  • Elevii  devin protagoniștii activității. Se vor simți ca parte a procesului de învățare, maximizându-și potențialul;
  • Jocurile cresc concentrarea-se vor rezolva probleme complexe prin joc;
  • Este încurajată perseverența și elevii nu vor renunța ușor, vor fi pregătiți pentru viața reală;
  • Jocurile stimulează colaborarea și munca în echipă. Elevii pot deveni chiar ei creatori de jocuri drept provocări pentru colegi;
  • Creativitatea este potențată. Când intri într-un escape room, singurele tale superputeri vor fi gândirea, logica, creativitatea, atenția;
  • Focusarea atenţiei;
  • Responsabilizare şi organizare.

Am introdus la clasă un anumit tip de joc, cel de tip „escape” sau așa numitul joc de evadare. Tehnica gamificării pe baza jocurilor escape a avut un impact deosebit asupra elevilor mei. Cu ajutorul acestui tip de joc am facilitat înțelegerea unor concepte grele, am antrenat mai ușor procesele gândirii, mecanismele motivației și i-am condus pe elevi spre dezvoltarea abilităților de rezolvare de probleme.

Este evident ca un joc de evadare va antrena cel mai bine aceste abilități  la orice vârstă: copil, adolescent, sau adult. Elevul va trebui să gândească repede şi corect pentru a se putea încadra în timp şi a face un pas in plus spre identificarea soluției de ieșire din impas. Jocurile educaționale de evadare oferă copiilor de toate vârstele o abordare validă și captivantă a învățării.

Am inițiat și un proiect eTwinning în anul școlar 2021-2022 pe această temă, denumit ESCAPEROOMLAND – A magic realm of learning. Am experimentat alături de colegi și elevi  din alte zece țări integrarea gamificării în lecții, ținând cont de vârstă, de elementele comune de curriculum, proiectul concentrându-se pe utilizarea și crearea de jocuri de evadare. Acest tip de joc facilitează formarea și dezvoltarea unor abilități transcurriculare transferabile – cum ar fi colaborarea și formarea echipelor, abilități sociale, rezolvare de probleme, gândire laterală și creativitate – datorită designului lor intrinsec care implică lucrul împreună pentru a rezolva situații-problemă, puzzle-uri, ghicitori, mistere. Formarea abilităților de învățare și dezvoltarea atitudinilor vor fi motorul proiectului, finalitatea dorită pentru toți partenerii fiind dobândirea încrederii în sine, consolidarea învățării, pregătirea lor pentru viață și pentru viitor.

Proiectul se axează pe activități antrenante, pe abordarea unor teme precum Orașul meu, Spațiul, Natura, Elemente STEM și STEAM, AR și VR, etc., introduse cu ajutorul jocurilor create cu platforma Genially, iar munca în echipă va încuraja implicarea continuă. Elevilor din proiect li se oferă o diversitate de instrumente și aplicații digitale, de sarcini distractive, ei simțind că sunt responsabili de propria lor călătorie de învățare, de progres.

Partenerii au fost entuziasmați să descopere că acest tip de joc a contribuit la starea de bine a elevilor, gamificarea funcționând deoarece declanșează emoții umane reale și puternice, cum ar fi fericirea, intriga, entuziasmul și împlinirea.

Tehnici precum brainstorming, SCAMPER, utilizarea hărților mentale, chestionarele au ajutat la găsirea în echipă a soluțiilor pentru crearea elementelor unui joc de acest tip. Au fost utilizate aplicații precum Quiver, Cospace Edu, Merge Cube, Minecraft, s-au utilizat ozoboți și s-au creat expoziții virtuale, jocuri escape,  iar elevii au avut oportunitatea de a exersa abilități digitale, cele de comunicare, au fost creativi și extrem de implicați.

Bibliografie
Kapp, KM (2012): Gamificarea învățării și instruirii. Metode și strategii bazate pe joc pentru formare și educație
technologyadvice.com/gamification/

 

prof. Simona Ghenea

Colegiul Național Elena Cuza, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/simona.ghenea

Articole asemănătoare