Forumul Merito Sibiu #7: Strategii eficiente pentru predarea conceptelor abstracte în lecțiile de matematică

În contextul curent din educație, în ultimul weekend de vacanță, am  ales să mă pregătesc pentru un nou an școlar și să continui învățarea cu aproape 300 de profesori, directori, studenți și elevi din regiune și din țară la Forumul MERITO Sibiu #7: Cum facilităm înțelegerea conceptelor abstracte?, despre planificarea traseului de la competențele și conținuturile din programă la activități de învățare adecvate pentru însușirea conceptelor abstracte.

Am avut parte de  activități interactive, în care am explorat abordări şi practici validate privind planificarea pentru predarea și învățarea conceptelor abstracte în matematică( atelierul la care am participat), teorii din domeniul educațional, idei, cărți și alte resurse de inspiraţie…. un spaţiu de întâlnire, creaţie şi învăţare împreună cu profesorii participanţi, pasionaţi de subiect, ce doresc să înveţe colaborativ continuu, cu efecte pe termen lung.

Participanții au avut de ales din oferta bogată – 11 ateliere de învăţare colaborativă şi experienţială, pe secţiuni tematice, urmate de sesiunea de închidere, cu extragere de lecții deprinse și transfer la clasă:

  • Povestea științifică – punct de plecare în planificarea contextelor de învățare experiențială
  • Învățarea gramaticii prin joc și explorare
  • De la concret la concept
  • Povești cu sens: Abordarea conceptelor din perspectiva emoțiilor, literației și interdisciplinarității
  • Integrarea tehnologiei și roboticii în predarea disciplinelor din curriculumul de învățământ primar
  • De la cuvânt la sens: cum trecem de la concret la abstract în orele de literatură română
  • Strategii eficiente pentru predarea conceptelor abstracte în lecțiile de matematică
  • Conectarea lumii concrete cu cea a ideilor abstracte
  • Proiectarea inversată – Understanding by design
  • Arhitecții colaborării: cum construim comunități de învățare dincolo de zidurile școlii
  • Atelier de metode de teatru de improvizație în Educație: Profesorul – performerul de la clasă.

Ca profesor care a participat la atelierul Strategii eficiente pentru predarea conceptelor abstracte în lecțiile de matematică, am rămas cu câteva idei esențiale pe care le voi aplica la clasă:

  • Valoarea vizualizării – Am înțeles că pentru a face o ecuație sau o formulă abstractă mai accesibilă, trebuie să o transform într-o imagine. De exemplu, în loc să predau pur și simplu proprietățile funcției de gradul al II-lea, o voi vizualiza folosind grafice interactive. Am învățat că un elev care vede o parabolă, poate face legătura cu traiectoria unei mingi de baschet sau cu forma unui pod.
  • Importanța analogiilor – Cel mai mare „aha!” a fost realizarea că analogiile din viața reală sunt o punte esențială către înțelegere. Voi folosi mai des analogii pentru a explica concepte. De exemplu, un sistem de ecuații poate fi comparat cu un puzzle care are mai multe piese, unde fiecare piesă (ecuație) trebuie să se potrivească perfect cu celelalte pentru a forma imaginea completă.
  • Mutarea accentului de la „cum” la „de ce”- Am înțeles că elevii nu sunt atrași de un set de reguli pe care trebuie să le aplice, ci de sensul și scopul lor. Voi pune mai des întrebarea „De ce facem asta?” și voi încuraja elevii să descopere singuri, prin întrebări și experimente. O fracție, de exemplu, nu este doar un număr, ci o reprezentare a unei părți dintr-un întreg.
  • Învățarea prin descoperire.  Am rămas cu ideea că rolul meu nu este de a da soluțiile, ci de a-i ghida pe elevi să le descopere singuri. Voi folosi probleme de logică sau scenarii concrete pentru a-i face pe elevi să se „joace” cu conceptele matematice până când le înțeleg. O problemă despre volum, de exemplu, poate fi rezolvată prin măsurarea practică a unor obiecte din clasă, nu doar prin aplicarea unei formule memorate.

O lecție de matematică este, de fapt, o lecție despre gândire. Cel mai important lucru este că nu predau doar formule, ci predau un mod de a gândi, de a rezolva probleme și de a vedea structuri în lumea înconjurătoare. Aceasta este, de fapt, marea valoare a matematicii.

Cunoștințe, abilități și competențe cultivate și dezvoltate- promovarea inovației în actul de predare- învățare- evaluare, dezvoltarea competențelor profesionale, integrarea de noi soluții educaționale moderne la clasă!

Mulțumim facilitatorilor și organizatorilor, voluntarilor și tuturor celor implicați!

Împreună, transformăm meseria de profesor!

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Alina-Ștefania Lazăr

Liceul Tehnologic Forestier, Râmnicu Vâlcea (Vâlcea), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alina.lazar2