Formarea continuă prin intermediul mobilităților de tip job shadowing. Stagiu observativ Erasmus+ în Croația

Acreditarea Erasmus+ permite școlilor să obțină finanțare pentru dezvoltarea resursei umane, respectiv dezvoltarea profesională a cadrelor didactice. Acest tip de formare se desfășoară ca un stagiu observativ, în care profesori din țări diferite învață unii de la alții, își împărtășesc reușitele, dar și dificultățile, află despre noi metode de predare, dar și despre reguli eficiente aplicate la nivelul școlii, toate acestea pentru a îmbunătăți educația furnizată.

În perioada 6-11 octombrie 2024, doi profesori de la Colegiul Național „Samuil Vulcan” Beiuș au participat, timp de 6 zile, la mobilitatea de tip job shadowing (stagiu observativ) în Croația, Srednja Skola, Koprivnica. Schimbul de bune practici a fost realizat cu sprijinul programului Erasmus Plus, Acțiunea Cheie 1 – Educație Școlară (SCH), contract cu numărul 2024-1-RO01-KA121-SCH-000207968.
Proiectul urmărește realizarea obiectivelor specifice ale Programului Erasmus+ prin însușirea de metode și tehnici de predare utilizând noi medii și aplicatii digitale, promovarea calităţii în educaţie şi dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză, promovarea valorilor comune, a participării și a implicării civice, dezvoltarea competențelor cheie, promovarea patrimoniului cultural european, a cetățeniei și a valorilor europene, dezvoltarea creativității, a competențelor artistice și culturale.

Profesorii vor învăţa să lucreze în echipă, vor fi încurajați să cultive toleranţa și respectul de sine şi faţă de ceilalți, vor învăţa ce înseamnă valorile europene comune. În plus, aceștia vor avea oportunitatea de a interacționa cu profesori din alte țări europene, de a observa și de a-și însuși metodele și tehnicile utilizate de aceștia în procesul instructiv-educativ, de a face schimb de bune practice și de a-și îmbunătăți activitatea de predare.

Srednja Skola, Koprivnica a fost fondată în 1991 și continuă tradiția bogată a liceelor din oraș. De atunci și până în prezent, numărul de programe educaționale și departamente de clasă a crescut. Astfel, în acest an școlar, 1112 elevi au fost înscriși în 41 de departamente de clasă în cadrul a 12 programe educaționale: Economist, Comercial, Ofițer administrativ, Secretar în afaceri, Tehnician hotelier-turist, Tehnician alimentar, Tehnician nutritionist, Asistent medical – Tehnician medical, Fizioterapeut, Tehnician farmaceutic, Vânzător, Operator mașini alimentare

Clasele  (formate din maxim 24 elevi) își desfășoară orele în două schimburi în timpul săptămânii de lucru de cinci zile, în timp ce activitățile opționale, sportive și multe alte activități pot fi organizate în weekend.

Desfășurarea stagiului observativ

Activitatea propriu-zisă a început cu o ședință de lucru la Srednja Skola, Koprivnica în cadrul căreia au fost prezentate informații despre specificul școlii-gazdă, sistemul de învățământ croat, programul stagiului observativ. Primirea oficială s-a realizat în sala  media a școlii, la care au participat toți elevii și cadrele didactice implicate în proiect. În acest cadru, directorul unității croate a prezentat școala și principalele activități ce urmează a fi derulate în cadrul proiectului.

Principalele activități derulate:

  • Deschiderea activităților proiectului (prezentarea programului, prezentarea școlii, activități de spargere a gheții)
  • Masă rotundă – prezentarea celor două școli participante la proiect și a sistemelor de învățământ
  • Fiecare participant la mobilitate a asistat la orele repartizate conform orarului;
  • Activități în aer liber: excursii de studiu în lunca râurilor Mura și Drava, la hidrocentrala Dubrava, la Muzeul din Castel din fosta capitală a Croației -Varazdin și la Parcul Național Plitvice (parte a patrimoniului cultural și natural UNESCO)
  • Dezbatere – asemănări și deosebiri între sistemele de învățământ ale celor două țări.

Ce am descoperit în școala parteneră?

  • Modul de lucru în timpul orelor teoretice este foarte asemănător cu cel din România
  • Orele practice/de laborator se realizează pe grupe de 10-12 elevi, în săli speciale, foarte bine dotate, în care elevii au acces doar în prezența profesorului   și cu echipament  adecvat
  • Programele școlare sunt foarte asemănătoare cu cele din România
  • Profesorii deplâng de cantitatea mare de documente pe care trebuie să o întocmească: pentru elevii cu capacitate normală de învățare, pentru elevii cu tulburări de învățare și pentru cei cu cerințe educaționale speciale
  • Pentru evaluare se folosește catalogul electronic, părinții primind și o descriere periodică a activității elevului la școală
  • Elevii folosesc manualele în format fizic, având access la ele și în format digital (asemănătoare cu cele din România);
  • Ora de curs ține 45 minute, iar pauzele 5 minute cu excepția celei mari care durează 15 minute
  • În incinta școlii nu există cantină, chiar dacă cei mai mulți elevi sunt navetiști.

Formarea cadrelor didactice prin participarea la mobilități de tip job shadowing are un impact deosebit asupra experienței de predare: profesorii devin mai deschiși către învățarea reciprocă, către colaborarea în cadrul proiectelor, spre învățarea limbilor străine, precum și mai motivați pentru utilizarea aplicațiilor digitale atât în predare, cât și în activitatea de evaluare.

www.srednja.hr/skole/srednja-skola-koprivnica/
•  www.erasmusplus.ro

 

prof. Violeta Popa Bota

Colegiul Național Samuil Vulcan, Beiuș (Bihor) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/violeta.popabota

Articole asemănătoare