Proiectele Erasmus+ derulate în ultimii patru ani, în Liceul de Arte „Bălașa Doamna”, Târgoviște, au permis cadrelor didactice atât participarea la cursuri de formare, cât și la programe de job-shadowing, ce au vizat formarea și dezvoltarea profesională a acestora. Pe de-o parte, acestea au urmărit dobândirea de competențe pedagogice în vederea creșterii calității actului educațional, precum și asimilarea unor tehnici moderne, inovative, în ceea ce privește abordarea individualizată a elevilor. Pe de altă parte, activitățile au avut ca finalitate îmbunătățirea tehnicilor de planificare strategică a profesorilor și gestionarea resurselor, având drept consecință dezvoltarea instituțională, dar și dezvoltarea de instrumente și strategii, adaptate la noile cerințe europene, atât în vederea îmbunătățirii și evaluării calității în liceul nostru, cât și în vederea colaborărilor viitoare cu alte instituții școlare europene.
În proiectul Erasmus+ nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000229985, aflat în cel de-al IV-lea de acreditare, din domeniul VET – Formare profesională, derulat în liceul nostru, în scopul atingerii obiectivelor precizate în formularul de acreditare, două cadre didactice de specialitate, prof. Oana Preda și prof. Adina Andrei au participat, în perioada 3-7.03, a.c., la o activitate de job-shadowing, prin intermediul organizației Esmovia, din Spania. În cele cinci zile de activitate, cele două profesoare au avut prilejul să observe procesul didactic derulat într-o școală de muzică din țara-gazdă, felul în care se desfășoară zilnic orele de curs, cu elevii din ciclul primar și gimnazial, metodele, tehnicile utilizate, modul în care poate fi integrată componenta digitală în acest demers educațional.
În cadrul aceluiași proiect Erasmus+, directorul instituției, pr. prof. Marian Dobrescu a luat parte, la un program de job-shadowing, în perioada 19-23 mai 2025, în Salamanca (Spania). Programul a inclus întâlniri cu directori de unități școlare cu specific asemănător Liceului de Arte „Bălașa Doamna” Târgoviște, precum și cu responsabili de proiecte Erasmus+ din cadrul acestor unități școlare. În cadrul întâlnirilor, au fost comparate sistemele educaționale din cele două țări, au fost analizate strategii de management și au fost purtate discuții referitoare la organizarea activităților, în vederea eficientizării activității personalului din unitatea școlară. De asemenea, în cadrul mobilității au avut loc întâlniri și cu coordonatori ai unor ateliere de practică artistică sau expoziții, în care elevii pot desfășura activități în cadrul unor proiecte cu impact artistic în comunitate (expoziții tematice sau concerte – organizare, promovare, desfășurarea propriu-zisă a unor evenimente culturale etc.). Împreună cu coordonatorii acestor centre, a fost analizată crearea de oportunități de formare a elevilor Liceului de Arte „Bălașa Doamna” Târgoviște în domeniul managementului artistic, astfel încât – prin participarea la proiecte Erasmus+ – aceștia să deprindă competențe specifice acestei componente a procesului artistic, respectiv elaborarea și aplicarea unor strategii de management și marketing artistic. Prin participarea la aceste activități de job-shadowing, directorul unității a avut oportunitatea de a își dezvolta propriile competențe în domeniului managementului educațional, cu aplicare în mod special la învățământul vocațional de artă, dar și să inițieze relații pe termen mediu și lung cu instituții asemănătoare din Spania în perspectiva colaborării prin eventuale schimburi de elevi și profesori.
În domeniul Educație școlară, obiectivul pentru anul al IV-lea de acreditare al proiectului Erasmus+ nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000229985 a vizat dezvoltarea competențelor profesorilor de colaborare, comunicare, prin intermediul tehnologiei moderne. În vederea îndeplinirii acestui obiectiv, un cadru didactic din liceul nostru, prof. Alin Prodan, a participat, în perioada 25-29.08, la un curs de formare în Turcia, cu titlul “Digital Tools for Innovative and Collaborative Teaching”, oferit de organizația Erasmus Mobility Academy. Conținutul cursului s-a concentrat pe punerea în valoare, în procesul instructiv-educativ, a instrumentelor digitale practice, precum și pe utilizarea de strategii de colaborare, comunicare și inovație, ideale pentru profesorii care caută abordări practice pentru provocările moderne din sala de clasă.
Finalitățile activităților de job-shadowing, respectiv ale cursului de formare, pentru profesorii din ambele proiecte Erasmus+ constau nu doar în dezvoltarea competențelor didactice și împărtășirea către colegi a experiențelor educaționale, ci și în aplicarea la clasă a noțiunilor acumulate și susținerea unor lecții demonstrative, în școală și în afara ei, realizarea unor workshop-uri, în colaborare cu alte instituții educaționale din județ, precum și a unor activități cu elevii.
* * *
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus+, acţiunea KA1, Formare profesională și acțiunea KA1, Proiecte de mobilitate. Informațiile furnizate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului, iar A.N.P.C.D.E.F.P. și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații.
Autori:
Director, pr. prof. Marian Dobrescu, Liceul de Arte „Bălașa Doamna”, Târgoviște
Prof. Mihaela Corina Nicolae, Liceul de Arte „Bălașa Doamna”, Târgoviște