În perioada 18-22 noiembrie 2024, doi profesori din cadrul Colegiului Național Pedagogic „Regina Maria” Deva, prof. dr. Dumitru Rus și prof. Iuliana Iolanda Tripa, au avut privilegiul de a participa, alături de colegi din Turcia, Germania și America de Sud, la un curs de formare în mindfullness cu tema Mindfullness Nurturing Inner Peace and Presence, organizat de Sherlok Edu GmbH, filiala din Germania, în Berlin. Acesta face parte din proiectul Erasmus+ 2024-1-RO01-KA121-SCH-000210782, intitulat „Feel Amazing In Your School”. Scopul acestui proiect este de a sprijini educația prin implementarea unor practici inovative și eficiente, care să contribuie la crearea unui mediu școlar conștient și sănătos, axat pe bunăstarea mentală și emoțională a cadrelor didactice și elevilor.
Obiectivele proiectului Erasmus+ vizează:
- implementarea culturii mindfulness în educație, promovând accesibilitatea cerințelor de dezvoltare personală și profesională a resurselor umane, precum și îmbunătățirea calității managementului școlar la standarde europene,
- construirea unei echipe de specialiști prin participarea la cursuri de formare Erasmus+ pentru a dezvolta abilități de mindfulness în cultura școlară.
- aplicarea noilor tehnologii și metode de predare inovative prin mindfulness, stimulând astfel procesul educațional,
- crearea unui spațiu european al educației incluzive prin integrarea mindfulness, consolidând capacitatea colegiului de a se angaja în schimburi și cooperare transfrontalieră de înaltă calitate.
Cursul a debutat cu o introducere esențială în conceptul de Mindfullness, punând accent pe definirea acestuia și înțelegerea principiilor fundamentale. Participanții au învățat cum să aplice mindfulness în educație, observând beneficiile majore ale acestei practici atât pentru profesori, cât și pentru elevi. Exercițiile de conștientizare a respirației și scanarea corpului au fost esențiale pentru a înțelege cum putem deveni mai prezenți în fiecare moment, atât în activitățile didactice, cât și în viața cotidiană.
Ziua a doua s-a concentrat pe integrarea mindfulness în sala de clasă, învățându-se modalități de a implementa rutine conștiente și tehnici de management al clasei. Aceste practici nu doar că reduc stresul, dar și îmbunătățesc comportamentul și atenția elevilor. Activitățile de „mișcare mindful” și „conștientizarea senzorială” au fost implementate pentru a stimula atenția și implicarea elevilor, iar participanții au avut ocazia să elaboreze planuri de lecție care să integreze aceste tehnici.
Un alt subiect important a fost îngrijirea de sine a profesorilor, esențială pentru prevenirea burnout-ului și pentru menținerea unui echilibru sănătos între viața personală și profesia de dascăl. S-au discutat strategii de autocompasiune și compasiune față de elevi, accentuând importanța unui cadru empatic și sprijinitor în școlile noastre.
Ziua a patra a fost dedicată tehnicilor de mindfulness aplicate elevilor. Acestea au fost prezentate ca instrumente utile pentru reducerea stresului și reglarea emoțională. S-au discutat exemple de implementare a programelor MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) și impactul lor pozitiv asupra elevilor. Participanții au aflat cum mindfulness-ul poate ajuta la rezolvarea conflictelor și cultivarea unui mediu de respect și înțelegere în clasă.
Ultima zi a fost dedicată reflecției asupra experienței și elaborării unor planuri de acțiune. Participanții la mobilitate au învățat cum să integreze mindfullness în practica lor didactică, stabilind obiective pentru continuarea dezvoltării profesionale și aplicarea acestor tehnici în școală. Au fost împărtășite idei și sugestii de implementare a practicii mindfulness, consolidând un spirit de colaborare și sprijin reciproc.
Participarea la acest curs de formare a fost o oportunitate excepțională pentru profesori de a dobândi cunoștințe și abilități esențiale în aplicarea mindfulness în educație. Prin implementarea acestora, se urmărește nu doar îmbunătățirea calității predării și învățării, dar și promovarea unui mediu educațional mai echilibrat și mai conștient, în care atât cadrele didactice, elevii cât și părinții, beneficiază de un spațiu de învățare favorabil dezvoltării lor emoționale și cognitive.
În concluzie, proiectul Erasmus+ „Feel Amazing In Your School” a fost un pas important în direcția integrării mindfulness în educație, iar experiența din cadrul mobilității va fi aplicată pentru a contribui la construirea unui mediu școlar sănătos și colaborativ. Implementarea acestor strategii în Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria” Deva va sprijini dezvoltarea unei culturi educaționale incluzive și inovative, aliniate la standardele europene.