În inima vibrantă a Barcelonei, un grup de cadre didactice entuziaste s-au adunat pentru a participa la un program de formare Erasmus+ unic, centrat pe activități în aer liber. Aceste activități, cunoscute și sub numele de ”Forest Activities”, au fost concepute pentru a încuraja dezvoltarea personală și profesională a educatorilor prin conectarea profundă cu natura și prin adoptarea unor principii educaționale inovatoare.
Activitățile forestiere se bazează pe patru principii fundamentale care le diferențiază de metodele tradiționale de învățare:
1.Participanții au libertatea de a explora mediul înconjurător în propriul ritm. Această libertate permite fiecărui cadru didactic să își urmeze interesele personale, să își dezvolte creativitatea și să își descopere potențialul fără constrângeri rigide.
2. Accentul nu cade pe competiție, ci pe colaborare și suport reciproc. Acest mediu non-competitiv promovează un sentiment de comunitate și ajută la construirea încrederii și respectului reciproc între participanți.
3. Accentul se pune pe procesul de învățare, mai degrabă decât pe produsul final. Cadrele didactice sunt încurajate să se concentreze pe experiența în sine, pe descoperirile și învățăturile din timpul activităților, în loc să se preocupe de rezultatele tangibile.
4. Facilitatorii joacă un rol de ghid, oferind suport și orientare atunci când este necesar, dar fără a impune reguli stricte sau a controla excesiv activitățile. Această abordare promovează autonomia și responsabilitatea personală.
În cadrul formării Erasmus+ din Barcelona, cadrele didactice au avut ocazia să se angajeze într-o varietate de activități forestiere, fiecare concepută pentru a stimula dezvoltarea personală și pentru a încuraja conectarea cu natura.
Explorarea Pădurii de la Montjuïc: Una dintre activitățile centrale a fost explorarea pădurii de pe dealul Montjuïc, o oază verde în mijlocul orașului. Cadrele didactice au fost încurajate să își aleagă propriile trasee, să observe flora și fauna locală și să documenteze descoperirile lor prin desene, fotografii și jurnale de natură.
Ateliere de Artă Naturală : Participanții au colectat materiale naturale precum frunze, crenguțe și pietre pentru a crea opere de artă efemere. Aceste ateliere nu doar că au stimulat creativitatea, dar au subliniat și importanța trăirii în moment și a aprecierii frumuseții trecătoare a naturii.
Jocuri Cooperativă în Aer Liber: Fără să fie vorba de competiție, jocurile în aer liber au fost concepute pentru a încuraja colaborarea și spiritul de echipă. De la construcția de adăposturi naturale la navigarea prin pădure, aceste activități au întărit legăturile dintre participanți și au dezvoltat abilități esențiale de lucru în echipă.
Experiența formării prin activități forestiere din Barcelona a avut un impact profund asupra cadrelor didactice. Mulți au raportat o creștere semnificativă a încrederii în sine, o mai mare apreciere pentru mediul natural și o mai bună înțelegere a importanței colaborării și suportului reciproc. Un participant a spus: „Această experiență m-a ajutat să mă conectez cu mine însumi și cu natura într-un mod pe care nu l-am experimentat niciodată. Am învățat că procesul de învățare este mai important decât rezultatul final și că libertatea de a explora fără presiunea competiției este extrem de valoroasă.”
Activitățile desfășurate în cadrul formării Erasmus+ din Barcelona au demonstrat că educația non-formală, bazată pe libertate, colaborare și aprecierea procesului de învățare, poate avea un impact transformator asupra cadrelor didactice. Prin conectarea cu natura și explorarea propriilor interese într-un mediu suportiv și non-competitiv, participanții au dobândit abilități esențiale pentru dezvoltarea personală și profesională. Acest model de educație reprezintă un exemplu puternic de cum putem reimagina învățarea pentru a crea o experiență mai împlinitoare și semnificativă, nu doar pentru elevi, ci și pentru educatorii lor.