Erasmus+… o experiență inedită și de neuitat!
Programele Erasmus+ au devenit, de-a lungul timpului, o necesitate în școlile noastre. Diseminările colegilor, împărtășirea experiențelor ne-au făcut curioși și conștienți că aceste programe vin cu metode de schimbare. Și noi am identificat problemele din școala noastră, și noi ne-am dorit să aducem ceva nou pentru elevii noștri, să îi determinăm să își schimbe atitudinea față de școală, față de modul în care școala oferă perspective.
Trăim vremuri ale schimbării, ale noului. Ne adaptăm „din mers”, deși ni se pare greu, dacă nu chiar imposibil. Dar dorința, determinarea, conștiința, toate ne ajută să ne reinventăm.
Alături de colegii din școală am identificat problemele cu care ne confruntăm în rândul elevilor noștri, am căutat rezolvările acestor probleme, am analizat modalitățile și condițiile de aplicare la proiecte de mare anvergură. De-a lungul timpului, școala noastră a aplicat pentru două programe Erasmus+. Proiectele noastre au fost evaluate și notate cu „notă de trecere”, dar nu au fost cele mai bune, așa că nu s-a obținut finanțare.
Și pentru că era nevoie de mai mult, a apărut proiectul Erasmus+ ,, Fiecare școală din județul Dâmbovița merită un proiect Erasmus+”, care ne-a oferit noi perspective, posibilitatea de a învăța să scriem proiecte, să identificăm cauzele minusurilor noastre.
Deoarece lucrurile ies mai bine atunci când sunt gândite în echipă, echipa noastră a fost alcătuită din trei participanți: două cadre didactice care au participat la cursuri TIC, un cadru didactic care a participat la curs de management, unde s-a discutat pașii importanți în scrierea proiectelor. Astfel ni s-a răspuns la întrebări precum: De ce? Cum? Cu ce? Pe cine mă bazez? Ce instrumente am la îndemână? Cui mă adresez? etc
Programul s-a desfășurat în Italia, la Roma, alături de colegele mele de la Școala Gimnazială Iedera de Jos (director prof. Munteanu Oana și prof. Puiu Nuțica), colegi de la Școala Gimnazială Braniștea, Școala Gimnazială ,,Dr. Mioara Mincu,, Conțești și colegi din Craiova. Au fost cinci zile de neuitat în care am reușit, cu ajutorul unor traineri profesioniști, să ne consolidăm abilitățile de comunicare și de lucru în echipă, să ne dezvoltăm spiritul de observație și creativitatea. Am înțeles că probleme există peste tot, atât în școlile noastre, cât și în școlile din afară, iar ceea ce poate aduce schimbarea este atitudine noastră, a profesorilor, deschiderea noastră către nou și către căutarea de soluții. Elevii noștri pot beneficia de nou dacă noi le punem la dispoziție noul.
Ca profesor, trebuie să te reinventezi în fiecare zi și să inventezi fiecare oră. Nu există clase identice, nu există elevi la fel, nu există lecții frumoase sau urâte, după cum nici noi nu suntem în aceeași dispoziție în fiecare zi. Există unități de învățare, există tipuri de lecții, există metode și procedee didactice clasificate doar pentru că în activitatea noastră avem nevoie de organizare, de proiectare și de perspectivă. Dar fiecare lecție este o noutate, nu doar pentru elevi, ci și pentru noi înșine. Și pentru a rămâne ceva în mintea și inima elevului, apelăm la cele mai surprinzătoare metode, la cele mai inedite exemple, la inventarea mijloacelor didactice, la evaluări dintre cele mai neobișnuite. Mai mult decât oricând, într-o lume în care se vorbește foarte mult despre analfabetism funcțional, trebuie să-i determinăm pe elevi să formuleze păreri proprii despre ceea ce văd și ceea ce citesc. Pe care să și le poată susține cu argumente pertinente, deoarece lumea în care vor trăi va fi una concurențială și neiertătoare. Tot ce faci în interesul elevului este permis. Dacă-l înveți să lupte pentru a se susține și a performa, onest și continuu, l-ai învățat să existe. Nu doar să supraviețuiască, ci să exceleze. Va înțelege că orice obstacol ne face mai puternici, se va ridica și va reîncepe lupta. O atmosferă caldă, calmă, încurajatoare îi va crea încredere în dascăl, în el însuși și în actul învățării. Un feedback permanent din partea noastră îl vor face să se ierte pentru greșeli, să nu se identifice cu ele, să nu eticheteze oamenii pentru comportamente singulare.
Experiența din Italia a fost uimitoare. În fiecare zi, după încheierea cursului, am avut timp să vizităm locuri minunate din capitala Roma-Fontana di Trevi, Panteonul, Colosseumul, Piazza Veneția, Muzeul Vaticanului, Piazza di San Pietro, Basilica Sf. Petru, Piața Novana, Capela Sixtină, Altare della Patria și multe altele.
Experiența noastă de mobilitate Erasmus+ a fost una dintre cele mai valoroase ș i memorabile. Am cunoscut oameni noi, am experimentat o cultură diferită și am dezvoltat abilități și cunoștințe importante. Am avut acces la istorie, cultură, tradiții, obiceiuri local și obiective turistice care abundă în Roma.