Feel Amazing in Your School (Erasmus+)

În cadrul unui proiect Erasmus+, în perioada 26-30 octombrie 2024, prof. dr. Luminița SICOE, prof. Nicolae MATEȘ și prof. Irina BOTICI de la Colegiul Național Pedagogic Regina Maria Deva, alături de profesori din Armenia, Bulgaria și Letonia au participat la cursul de formare Harmony and learning! – Promoting harmony through class management and mediation techniques to reduce early school leaving – Tenerife, organizat de Asociația EDU2GROW din Portugalia.

Pregătirea mobilității s-a realizat cu echipa de formatori on- line  prin deschidere și cooperare, având ca scop atingerea obiectivelor proiectului nostru:

  • implementarea culturii mindfulness cu accesibilitatea cerințelor de dezvoltare personală și profesională a resurselor umane, îmbunătățirea calității managementului școlar la standarde europene;
  • construirea unei echipe de specialiști prin participarea la cursuri de formare Erasmus+ pentru a forma și dezvolta abilități de mindfulness în cultura școlară;
  • implementarea utilizării noilor tehnologii și a metodelor de predare inovatoare prin mindfulness;
  • crearea spațiului european al educației incluzive prin cultura mindfulness și prin consolidarea capacității colegiului de a se angaja în schimburi și cooperare transfrontalieră de înaltă calitate susținute de prioritățile educației inclusive, digitalizare, economie verde, cetățenie activă.

Pornind de la premisele evaluării inițiale și de la constituirea grupului, prin exercițiile de spargere a gheții, s-a inițializat dezvoltarea coeziunii de grup. În acest mod, membrii echipelor participante au realizat prezentările individuale, prezentările sistemelor de educație din Armenia, Bulgaria, Letonia, Spania cu specificul țărilor din care provin. De asemenea, prin intermediul aspectelor teoretice, dar și practic-aplicative, s-a punctat principiul educației incluzive în sistemul educațional, precum și asigurarea stării de bine prin intermediul principiilor specifice culturii mindfulness.

De asemenea, un aspect relevant în dezvoltarea culturii mindfulness este armonizarea mediului și dinamicii de grup, existente în managementul clasei de elevi. Sub mottoul „Mediul și grupul te reprezintă”, prin activitățile de tip mindfulness, s-a realizat cooperarea în cadrul grupului. În implementarea culturii mindfulness, un rol semnificativ îl deține translația de la grup la echipă.

Muncind în echipe, am avut un timp de 60 de minute pentru a finaliza următoarele sarcini:

1. *Provocarea numelui: identificarea a două moduri diferite de a demonstra că ne cunoaștem numele celuilalt. Performare în fața formatorului !
2. *Schimb de felicitări: Prezentați un salut în fiecare limbă cunoscută în grup și învățați un salut local.
3. *Colegiul zilei de naștere*: Organizați-vă într-un rând după ziua de naștere (doar ziua și lună) de la 1 ianuarie până la 31 decembrie. Efectuați organizarea în fața formatorului.
4. *Bun venit artistic: Creați un semn de bun venit *Erasmus KA1 artistic.
5. *Cântec de grup: Găsiți cântecul grupului! *Creează unul sau alege un favorit.
6. *Poza amuzantă de grup*: Fă o poză amuzantă de grup!
7. * Lista principalelor motive: Faceți o listă cu *10 motive pentru care această experiență este mai bună aici decât în altă țară.
8. *Băuturi locale: enumerați *top 5 băuturi naționale
9. *Statistici de călătorie: Adaugă *câți kilometri și ore a parcurs toată lumea pentru a ajunge la antrenament.
10. *Preferințe TIC: Aflați *instrumentul TIC preferat utilizat la clasă de către membrii grupului .
11. *Moment dramatic: Dramatiza-ți cel mai provocator student!
12. *Provocare de mediu: Descoperiți o problemă de mediu în Tenerife și creați o *imagine relevantă despre aceasta.

În acest sens, împărtășirea tehnicilor de bune practici și transferul de informații între diferite zone culturale europene (Armenia, Bulgaria, Letonia, Spania) de învățare au generat pași de cooperare europeană în educație, în contextul Erasmus + prin crearea parteneriate pentru viitoarele proiecte.

De asemenea, prin intermediul aspectelor teoretice, dar și practic-aplicative cum ar fi:  jocul de rol privind aplicarea tehicilor de mediere elev, profesor – părinte,  conturarea proiectelor antiviolență și antibullyuing în echipe din membrii fiecăriei țări europene participante și a proiectelor viitoarele e- Twining,  s-a evidențiat dimensiunea sustenabilă a cooperării  europene. Competiție în echipe prin sarcini clare – Treasure Hunt – toate au avut rolul de a consolida comunicarea cooperarea europeană într-o atmosferă provocatoare și armonioasă de studiu.

Un aspect relevant în dezvoltarea culturii mindfulness este armonizarea mediului și dinamicii de grup, existente în managementul clasei de elevi. Sub mottoul “Mediul și grupul te reprezintă”, prin activitățile de tip mindfulness, s-a realizat cooperarea în cadrul grupului european. În implementarea culturii mindfulness, un rol semnificativ îl deține translația de la grup la echipă.

O amintire frumoasă a fost  Prânzul intercultural în care fiecare participant a adus arome specifice din țara sa, transformând masa într-o sărbătoare îmbietoarea a diversității europene.

De asemenea, în extensia programului de formare au fost  realizate momente interculturale prin vizite de studiu la Parcul Național Teide cu sarcini clare de cercetare, privin realizarea unui jurnal de învâțare interculturală cu întrebări directoare  „Cum a modelat istoria cultura locală și reziliența comunității? Provocarea activității  a fost  finalizată cu debate despre cum activitatea vulcanică influențează mediul din Teide și despre adaptările unice ale plantelor care cresc acolo dezvoltând un mediul înconjurător ecologic. Garachico a fost studiat pentru identificarea  istoriei dezastrelor naturale și reziliență, finalizat cu un raport despre impactul dezastrului din 1706  prin aplicarea unui interviu localnicilor, privind  reconstrucția localității Garachico. Fiecare grup a creat o cronologie a evenimentelor semnificative, inclusiv a dezastrelor naturale, pentru a înțelege reziliența comunității. Prezentare în plen cum dezastrele naturale au influențat arhitectura orașului și relația cu mediul.

Descoperirea patrimoniului geo-cultural al satului Masca. Documentare privind viața tradițională,  arhitectura tradițională canariană, plantele locale, finalizată cu  crearea unui videoclip „Ghid cultural și de mediu pentru Masca”. Debate privind provocările vieții în zone izolate precum Masca, impactul economiei vezi cu focalizare pe agricultură durabilă, acces la apă și valorizare zonă turism.

„Participarea mea în cadrul acestui proiect a însemnat o evoluție în plan profesional și personal. M-am implicat  activ la fiecare moment al desfășurării, fie că a fost vorba de activitățile de învățare sau schimburile interculturale realizate cu colegii din Letonia, Bulgaria, Armenia, Spania. Materialele prezentate în cadrul cursului îmi vor fi de un real folos în activitățile curriculare dar si extracurriculare  ce le voi desfășura în cadrul  instituției  și le voi disemina colegilor și elevilor în următoarea perioadă. Consider că in urma acestei experiențe interculturale la care am participat am posibilitatea să aduc un plus valoare interactiunilor mele cu elevi- părinți- colegi.”
Prof.dr. Luminița SICOE

„Proiectul Erasmus+ 2024-1-RO01-KA121-SCH-000210782, cu cod de acreditare: 2023-1-RO01-KA120-SCH-000191491, deține o relevanță încă de la început, în contextul educației contemporane, în România. În virtutea unei direcții care are în vedere asigurarea unui climat optim educațional, cu focalizarea pe starea de bine a partenerilor educaționali, crearea unui environment educațional eficient, gestionarea și managementul interacțiunilor educaționale, acest proiect răspunde pro-activ nevoilor personale de aprofundare și evoluție în carieră.
În cadrul acestui proiect, prin participarea la activitățile organizate, am avut oportunitatea de a lua contact cu viziunile specifice asupra tematicii abordate în fiecare sistem educațional din țările participante, aspect ce a conturat o expertiză și dezvoltarea unor experiențe de învățare autentice, care se adaugă pregătirii mele anterioare.
Consider că, prin implicarea mea în proiect, am dobândit tehnici inovatoare de abordare a culturii mindfulness, activități și procedee de management educațional al interacțiunilor, exemple de bune practici, activități sustenabile de a menține calitatea actului educațional, aspecte care se vor regăsi în activitatea profesională ulterioară.”
Prof. Nicolae MATEȘ

„Proiectul a avut o adevărată relevanță pentru dezvoltarea instituțională la standarde europene prin descoperirea strategiilor privind dezvoltarea de competenţe personale și profesionale, prin care elevii noștrii să poată accesa  eficiente în contexte situaționale de risc orientați de către  profesori, echipa managerială printr-o cultură a  stării de bine în cadrul comunității educaționale consolidând dimensiunile valorilor europene prin crearea spațiului european al educației prin schimburi și cooperare transfrontalieră de calitate. Prin participarea la acestă mobilitate vom îmbunătății strategii școlii privind calitatea educațională promovând starea de bine, digitalizarea, economia verde prin   sprijinul de mentorat europene și parteneriatul cu colegii  din Bulgaria, Armenia, Letonia prin conturarea viitoarelor proiecte e-Twining, Erasmus+. “

* * *

Proiect Eramsus+ 2024-1-RO01-KA121-SCH-000210782,  cod acreditare: 2023-1-RO01-KA120-SCH-000191491

prof. Irina Botici

Colegiul Național Pedagogic Regina Maria, Deva (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/irina.botici

Articole asemănătoare