Fapte, opinii și… Oscaruri? – scenariu de educație media la limba și literatura română

În contextul unei educații care răspunde provocărilor societății digitale contemporane, integrarea educației media în curriculum-ul tradițional devine o necesitate pedagogică fundamentală. Demersul didactic prezentat în continuare ilustrează o abordare inovatoare care utilizează romanul „Ion” de Liviu Rebreanu ca vehicul pentru dezvoltarea competențelor de literație media la elevii de clasa a X-a.

Prin conectarea patrimoniului literar clasic cu instrumentele digitale moderne și prin explorarea relației complexe dintre text și imagine în contextul adaptării cinematografice, această practică educațională demonstrează cum poate fi realizată o sinteză productivă între obiectivele curriculare tradiționale și cerințele educației pentru secolul XXI.

Tema și conceptul lecției:

Fapte și opinii în romanul „Ion”, de Liviu Rebreanu

Context educațional și intenție didactică

Lecția propusă face parte dintr-un demers didactic de infuzare a educației media la Limba și literatura română, având ca punct de plecare romanul Ion de Liviu Rebreanu. Activitatea a fost concepută pentru clasa a X-a și are ca obiectiv dezvoltarea gândirii critice și a capacității de a distinge între fapte și opinii, într-un context multimodal: cartea vs. ecranizarea cinematografică.

Această abordare este dublu valoroasă:

  • din perspectiva literaturii, oferă o lectură activă, comparativă, contextualizată;
  • din perspectiva educației media, îi ajută pe elevi să înțeleagă cum interpretăm, evaluăm și diferențiem informațiile și percepțiile în medii diferite.

Obiective de învățare

Elevii vor demonstra că pot:

  • recunoaște și diferenția între fapte și opinii, în diverse forme de mesaj (literar, cinematografic, discursiv);
  • argumenta în mod critic opiniile exprimate cu privire la o operă literară sau adaptarea sa cinematografică;
  • aplica abilități media și digitale într-o activitate colaborativă și interactivă.

Concepte-cheie:

  1. din educația media: gândire critică, analiza mesajelor, distincția dintre fapte și opinii;
  2. din disciplina de bază: romanul modern obiectiv, narator omniscient, relația fapt-ficțiune-interpretare.

Descrierea activității

Clasa: a X-a

Tip de activitate: Joc educativ de conștientizare și învățare – Kahoot
Elevii au fost provocați să analizeze, pe baza unor afirmații selectate din contextul romanului și al ecranizării, dacă propozițiile exprimate sunt fapte sau opinii. Acest demers a permis activarea unor repere literare, dar și transferul de competențe media într-un mod captivant.

Câteva întrebări din Kahoot (exact așa cum au fost formulate)

  • Cred că bate orice film de Oscar actual.

👉 Fapt sau opinie?

  • Scena sărutării pământului apare și în roman și în ecranizare.

👉 Fapt sau opinie?

  • „Ion se prăbuși sub lovitura a doua…”

👉 Fapt sau opinie?

  • Ion este un roman publicat în anul 1920, în perioada interbelică.

👉 Fapt sau opinie?

Reacția elevilor

Interes, implicare, deschidere. Elevii au participat activ, au discutat și au analizat cu atenție formulările, observând că unele opinii pot fi confundate cu faptele și invers. Platforma Kahoot a oferit un spațiu motivant pentru toți elevii, inclusiv pentru cei reticenți în contexte clasice.

Discuțiile de după fiecare item au fost mai valoroase decât răspunsul corect în sine, ducând la clarificări esențiale despre ce înseamnă obiectivitate, sursă, interpretare și intenție de comunicare.

Valoarea metodică a lecției

Lecția propusă este un exemplu de scenariu de bună practică, prin:
✅ integrarea educației media;
✅ dezvoltarea gândirii critice într-un format digital prietenos;
✅ transferul abilităților de analiză din spațiul literar în cel media.

Ancorare curriculară

Această activitate este aliniată cu programa școlară pentru Limba și literatura română, clasa a X-a, care prevede:

  • exprimarea unei opinii argumentate;
  • înțelegerea și interpretarea textului literar;
  • utilizarea unor tehnici și instrumente moderne pentru dezvoltarea competențelor de comunicare.

Materiale utilizate:

Concluzie

Pornind de la o afirmație precum „Cred că bate orice film de Oscar actual”, am deschis o întreagă lecție despre percepție, realitate, interpretare și text. Am construit un spațiu în care literatura nu e un monolog din trecut, ci unul ancorat în prezentul digital al elevilor noștri. Această lecție nu e doar despre romanul Ion, ci și despre cum învățăm să discernem, să punem întrebări și să fim atenți la modul în care gândim.

Experiența pedagogică descrisă confirmă potențialul educației media de a revitaliza predarea literaturii prin crearea unor contexte de învățare semnificative și motivante pentru elevii nativi digitali. Rezultatele observate – implicarea crescută a elevilor, dezvoltarea abilităților de analiză critică și transferul competențelor între domenii – susțin eficiența unei abordări integrate care valorifică atât patrimoniul cultural tradițional, cât și mijloacele tehnologice contemporane. Acest model de practică didactică oferă un cadru replicabil pentru educatori, demonstrând că educația media nu reprezintă un supliment la curriculum, ci o dimensiune esențială a formării competențelor de gândire critică necesare pentru navigarea responsabilă în ecosistemul informațional actual.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Corina Coliță

Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timișoara (Timiş), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/corina.colita