Experiențe profesionale și personale în cadrul proiectului Erasmus+ De astăzi merg la școală!

12 cadre didactice de la Școala Gimnazială Petru Rareș, Hîrlău au beneficiat de cursuri de formare profesională în 3 țări europene: Franța, Spania și Republica Cehă în cadrul proiectului de mobilitate ERASMUS+ De astăzi merg la școală. Adoptarea de bune practici europene-strategie în prevenirea și diminuarea fenomenului de părăsire timpurie a școlii, identificat cu nr. 2018-1-RO01-KA101-047885.

Impresiile participanților la cursul Don’t give up and catch your dreams: Reducing Early School Leaving, 21-27 ianuarie 2019

Cursul a fost o oportunitate binevenită atât de învățare, cât și de împărtășire a experiențelor. Faptul că există o strategie la nivel european face ca problematica abandonului școlar să nu mai fie una inaccesibilă instituțiilor de învățământ care se confruntă cu acest fenomen. Învățarea de metode și tehnici noi și aplicarea acestora în procesul de învățare , implementarea de programe, digitalizarea resurselor de învățare vor face școala mai atractivă și-i va ajuta pe elevi în procesul de integrare. Experiența participării la activitățile proiectului de mobilitate Erasmus a fost pentru mine una unică, de o complexitate deosebită. Ca orice element nou ce apare în viața noastră, iată că, și această mobilitate a creat pentru mine, pe de o parte o stare de neliniște și nerăbdare iar pe de altă parte m- a provocat să ies din zona de confort pentru a învăța și a mă dezvolta. Am simțit cât de minunat este să poți crește profesional, cultural și mai ales personal în același timp.Faptul că, acest curs a fost organizat în aşa manieră încât informaţia ştiinţifică să vină treptat ne-a permis să identificăm resurse pentru aprofundare şi exerciţiu, atât exerciţiu dirijat în timpul sesiunilor de formare cât și liber în timpul explorărilor noastre pentru a realiza temele zilnice propuse de către formator. Timpul petrecut alături de oameni extraordinari a căpătat valențe deosebite pentru mine deoarece am simțit că fiecare zi împreună a fost una cu sens, cu semnificații profunde atât pentru activitățile profesionale cât și pentru viața personală.
(Prof. consilier școlar Ionela Oghină)

Cursul Don’t give up and catch your dreams: Reducing Early School Leaving nu numai că a raspuns așteptarilor mele, dar în același timp mi-a oferit posibilitatea de a interacționa cu profesori din alte țări , ca Spania, Portugalia, Germania și Turcia, de a stabili contacte cu alte culturi și civilizații. Am aflat despre modul în care alte școli europene se confruntă cu părăsirea timpurie a școlii, despre politicile lor școlare. Simt că am învățat foarte mult unul de la celălalt și am avut parte cu toții de o experiență pozitivă. Cursul a fost foarte bine structurat, cu multe activități interactive iar trainerul a fost la înălțime. S-a pus accent pe digitalizarea actului didactic, prin utilizarea unor aplicații (Padlet, Kahoot!, Postermywall, Quizziz, Story Jumper, Edmodo, Classdojo) care reprezintă o modalitate bună de a atinge obiectivele didactice propuse și în același timp de a crea un mediu pozitiv de învățare și de ce nu distractiv. Informațiile acumulate m-au ajutat la optimizarea propriei activități, cresterea motivației și încrederii în mine. În plus, am devenit mai deschisă către metode și tehnici de predare/evaluare inovative, iar relația cu elevii mei a devenit mai apropiată.
(Prof. Buinceanu Roxana Maria)

Cursul a fost o oportunitate binevenită atât de învățare, cât și de împărtășire a experiențelor la nivel de școli, din medii europene diferite. Problematica abandonului școlar este nu doar locală sau națională, ci și europeană. Faptul că există o strategie la nivel European, că se investesc bani pentru implementarea acesteia, dar și pentru diseminarea experiențelor de abordare a fenomenului la nivel local e un pas înainte pentru prevenirea și chiar înlăturarea fenomenului de părăsire a școlii. Învățarea de metode și tehnici noi și aplicarea acestora în procesul de învățare, implementarea de programe, digitalizarea resurselor de învățare vor face școala mai atractivă și-i va ajuta pe elevi în procesul de integrare. Avem această înțelegere, urmează să o punem în aplicare prin activitățile viitoare, în folosul elevilor.
(Prof. Dîrvariu Mariana)

Am o experiență foarte bună ca manager în problematica abandonului școlar și a strategiilor deja aplicate în școala noastră de-a lungul timpului pentru combaterea fenomenului de părăsire timpurie a școlii. Modul de concepere a cursului și abilitatea trainerului de a interacționa cu noi, m-a facut să înțeleg că există mereu posibilitatea de a învăța ceva nou, de a adăuga la formarea personală noi competențe sau de a ți le dezvolta. A fost o modalitate eficientă de interacțiune, de experimentare, dar și de conștientizare a efortului care se depune la nivel european pentru dezvoltarea și aplicarea strategiilor de prevenire și combatere a abandonului școlar. Apreciez pozitiv această experiență de formare, complexitatea cursului și prezența trainerului, dar și implicarea cursanților în desfășurarea acestuia.
(Director Acsinia Lucia Marcela)

Impresiile participanților la cursul Coaching in educational contexts to reduce Early School Leaving, 6-12 aprilie 2019

Participarea la un curs de formare prin programul Erasmus+ a constituit pentru mine o experiență de neuitat. Argumentele aparțin atât planului profesional cât și celui personal.
Cursul a răspuns nevoilor mele profesionale, mi-a oferit posibilitatea să descopăr metode și tehnici de integrare a elevilor cu probleme în procesul de învățare în cadrul sistemului de învățământ de masă. Stagiul de formare s-a desfășurat conform graficului comunicat participanților, a îmbinat metodele activ participative cu cele clasice, a respectat tema.Un curs eficient și constructiv. Au fost multe lucruri noi pe care le-am aflat și pe care voi încerca să le pun în aplicare. Am învățat metode și strategii inovatoare de reducere a abandonului școlar. Continutul a fost bine prezentat de traineri cu experiență în domeniu. Atmosfera la curs a fost relaxantă, participanții au putut aduce exemple din experiența personală cu privire la reducerea abandonului școlar. Am apreciat interesul trainerilor de a afla informații despre profilul personal și experiența în domeniu a fiecărui participant pentru a facilita integrarea și comunicarea în cadrul grupului dar și pentru a dezvolta dialogul intercultural. Participarea la acest curs Erasmus+ a însemnat pentru mine îmbunătățirea competențelor de comunicare, adoptarea unei atitudini pozitive față de elevii cu dificultăți în învățare și cu risc de abandon școlar,dobândirea unor abilități și competențe utile pentru eficientizarea procesului instructiv- educativ.
A fost o oportunitate pentru mine să cunosc profesori din 4 țări europene: Finlanda, Austria, România, Turcia și să împărtășesc idei, exemple de bune practici cu privire la prevenirea abandonului școlar. Acest curs mi-a oferit, de asemenea, ocazia cunoașterii culturii și civilizației spaniole.
Multumesc Uniunii Europene și Agenției Naționale pentru această oportunitate de a urma acest curs.
(Prof. Bugonea Mirela-Elena)

În calitate de beneficiar al unui grant Erasmus + am participat în perioada 6-12 aprilie 2019 la al doilea flux de mobilitate din cadrul proiectului „De astăzi merg la școală. Adoptarea de bune practici europene-strategie în prevenirea și combaterea fenomenului părăsirii timpurii a școlii”. Ca participant al Cursului de formare „Coaching in educational contexts to reduce early school leaving” furnizat de Cervantes Training, Alcala de Henares, Madrid, Spania am avut oportunitatea de a cunoaște istoria și cultura orașului Alcala de Henares, vizitând principalele obiective culturale: Universitatea Cervantes, Casa memorială Cervantes, Piața Cervantes, am legat prietenii noi, am luat contact cu arta culinară spaniolă, precum și cu ritualurile religioase, procesiunile pe care le organizează în apropierea Paștelui.
În ceea ce privește problematica abandonului școlar, tehnica de eliberare emoțională EFT – Emotional Freedom Technique – care ne-a fost prezentată aici, a fost o metodă nouă, care nu îmi era deloc cunoscută, dar care a adus o schimbare în atitudinea și gândirea mea, atât în plan personal cât și profesional.
A fost o experiență inedită, fructificată la maxim de toată echipa Școlii Gimnaziale ”Petru Rareș” Hîrlău, experiență care a contribuit la îmbunătățirea competențelor profesionale și personale, în scopul promovării unui învățământ de calitate.
(Prof. Melinte Adriana)

Cred că participarea la un curs finanțat de UE prin programul Erasmus + este o experiență unică în viața. Partea culturală aduce o multitudine de cunoștințe și experiențe noi mobilității Erasmus +, eu am adunat amintiri pentru o viață. Am întâlnit oameni noi, oameni gata să se întoarcă în țara lor și să folosească noile metodele și tehnicile de predare, învățare și evaluare însușite. Mi-am îmbunătățit abilitățile mele de comunicare în limba engleză și competențe digitale. Sunt fericită că pot împărtăși experiența mea cu alți profesori din România.
(Prof. Moldoveanu Mihaela)

Impresiile participanților la cursul Practical Approaches To Early School Dropout Prevention,  17-23 iunie 2019

Prin intermediul programului Erasmus + KA1 am avut şansa de a participa la cursul  ,Practical Approaches To Early School Dropout Prevention” ce a vizat o problemă stringentă cu care se confruntă şcoala noastră: abandonul şcolar. Acesta s-a desfăşurat ȋn Praga, Republica Cehă, ceea ce a constituit un bun prilej de a cunoaşte o parte din tradiţiile şi cultura acestei ţări. Ȋn urma cursului am dobȃndit cunoştinţe utile ȋn vederea abordării eficiente a fenomenului de părăsire timpurie a şcolii. Ȋmpreună cu colegii mei, dar şi cu alţi profesori din Romȃnia şi Republica Cehă, am ȋnvăţat cum să motivăm elevii aflaţi ȋn risc de abandon şcolar, cum şi cȃnd să intervenim şi cum să-i ȋndrumăm astfel ȋncȃt să preȋntȃmpinăm acest fenomen.
Prezentarea unor exemple de bune practici, dar şi a altor metode şi strategii, precum şi dezbaterea pe marginea acestora, au contribuit, de asemenea, la conturarea unei imagini mult mai clare asupra fenomenului ȋn cauză. Per total, a fost o experienţă frumoasă, demnă de repetat, ȋn urma căreia am descoperit lucruri şi locuri noi, am relaţionat cu oameni experimentaţi şi valoroşi, toate acestea ajutȃndu-mă să mă dezvolt atȃt pe plan personal, cât şi profesional.
(Prof.Cărăbuş Georgeta)

Este primul curs Erasmus plus la care particip, am plecat cu emoții la drum neștiind la ce să mă aștept. Am întâlnit o formatoare foarte bine pregătită, care cunoștea bine fenomenul părăsirii timpurii a școlii iar grupul de profesori participanți la curs au fost foarte deschiși, colaborarea fiind foarte bună. Cursul a îmbinat prezentări teoretice, exemple concrete din diferite zone ale Europei, împărtășiri ale propriilor experiențe (ale formatoarei și ale cursanților) cu jocul didactic, discuții pe tema proiectului și vizite tematice (la o gradiniță din Praga) și culturale (Castelul Praga și mănăstirea Loreta). Activitățile desfășurate au fost interactive, interesante. În urma acestui curs am înțeles care sunt pașii de urmat pentru prevenirea părăsirii timpurii a școlii și, sper, ca împreună cu toți colegii mei și comunitatea locală din Hârlău să-i aplicăm și în școala noastră cu rezultate din cele mai bune. Am plecat din Praga cu informații noi, utile pentru activitatea mea didactică și cu o impresie foarte bună despre cursul la care am participat, despre oamenii cu care am interacționat și locurile noi vizitate.
(Prof. Ciobanu Petronela)

Datorită proiectului ERASMUS+ KA1 am avut deosebita ocazie să călătoresc în Praga, Republica Cehă și să observ un alt mod de trai, tradiții noi și, cel mai important, să acumulez cunoștințe și să învăț noi metode de lucru necesare pentru domeniul în care profesez.În cadrul cursului ,,Practical Approaches To Early School Dropout Prevention”, am avut posibilitatea de a mă familiariza cu metode şi exemple de bune practici în vederea gestionării fenomenului de absenteism şi, mai ales, abandon şcolar. Prezentările formatorului şi discuţiile dintre acesta şi participanţi au vizat aspecte teoretice şi practice pentru înţelegerea conceptelor de absenteism şi părăsirea timpurie a şcolii sau abandon şcolar în contextul UE. Această experiență m-a ajutat să învăț metode noi și să-mi doresc și mai mult să pot schimba ceva în ceea ce privește abandonul școlar. Pot spune că la finalul acestui proiect sunt foarte mândră și entuziasmată că am avut prilejul să mă bucur de frumusețea uneia dintre cele mai vestite capitale și să mă perfecționez pe plan profesional.
(Prof.Găină Adriana)

În cadrul proiectului Erasmus plus De azi merg la școală! am participat, în Praga la cursul de formare despre prevenirea abandonului școlar timpuriu. În acest curs, am clarificat ceea ce reprezintă părăsirea timpurie a școlii și am abordat problemele fundamentale și metodologice ridicate de această temă. Cursul a investighat nivelele, metodele și modelele cu care tema a foststudiată și am discutat potențialele avantaje și dezavantaje ale fiecăruia dintre ele. Ne-am concentrat asupra abandonului școlar timpuriu în toată complexitatea sa și asupra interacțiunii dintre factorii (nivelurile) relevanți în combaterea acestuia și anume elevi, profesori și familii. Am învățat cum să identific elevii aflați în situații de risc și cum să îi motivez cu metodologii inovatoare de predare care să răspundă mai bine diverselor nevoi ale elevilor tineri de astăzi. Am lucrat într-un mediu internațional, am dezvoltat abilități de lucru în clasă, am dobândit competențe pentru a crea o experiență colaborativă, de clasă interactivă, am vorbit în limba engleză cu formatoarea și cu ceilalți participanți la curs. Am lucrat într-un mediul multilingv și multicultural.
(Prof. Maftei Iulian)

 

prof. Mirela Bugonea

Școala Gimnazială Petru Rareș, Hârlău (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mirela.bugonea

Articole asemănătoare