Experiențe Erasmus+ în Suedia sau incluziune prin învățarea pe tot parcursul vieții

În perioada 8-12 mai 2023, a fost programată a treia mobilitate din cadrul proiectului ERASMUS+ “Pour un collège inclusif”  2022-1-FR01-KA220-SCH-000085014, proiect coordonat de Collège de l’Alaric, din Franța, la care participă școli din Franța,  Suedia, Grecia, Polonia și România.  Partenerul suedez,  Școala Röbery, prin coordonatoarea Lena Brandt,  ne-a prezentat mai întâi cum funcționează sistemul școlar din Suedia, un sistem în care copiii sunt încurajați și apreciați în mod constant să experimenteze propriile idei,  să exploreze natura, să rezolve probleme și să treacă de la idee la acțiune.

Suedia are un sistem educațional descentralizat, condus de obiective și rezultate ale învățării definite la nivel central. Guvernul are responsabilitatea generală pentru organizarea acestuia și stabilește cadrul pentru educație la toate nivelurile. Aproape jumătate din populația suedeză este implicată într-o formă de educație organizată. Invățământul, de la clasa preșcolară până la învățământul superior, este gratuit, statul acoperă toate cheltuielile legate de educația copiilor, inclusiv rechizitele, cantina, școala nu îi costă nimic pe părinți.

Un obiectiv general al sistemului de învățământ din Suedia este de a întări bazele elevilor pentru învățarea pe tot parcursul vieții. O caracteristică specială a educației în Suedia este posibilitatea de a avea întotdeauna o a doua șansă. Școala nu se oprește odată ce absolventul primește o diplomă, în orice moment el se poate reorienta sau schimba filiera. Elevilor li se cultivă încrederea în sine, iar programa școlară pune accent pe dezvoltarea liberă a personalității și abilităților. fără notă, fără evaluare reală, fără competiție, mai degrabă munca în colaborare și ideea că fiecare elev va atinge obiectivele așteptate, indiferent de calea prin care se ajunge acolo și și de durată. Lecțiile ajung așadar să fie aproape individualizate și în aceeași clasă, copiii pot lucra diferit,  în funcție de nivelul lor de competențe.

Pedagogia suedeză este, de asemenea, interesantă, deoarece susține învățarea prin joc și plăcere. Suedia oferă și subiecte foarte frumoase, cum ar fi bricolaj, cusut, dans, gătit. De asemenea, în program sunt ieșiri regulate în pădure pentru a-i învăța pe copii să aprecieze mediul înconjurător  și cum să se descurce în situații reale de viață.

Echipa României a fost formată din patru cadre didactice de la Școala Gimnazială „Grigore Moisil” din Ploiești: Cristina Stan – coordonatoarea  de proiect, Anda Marcu, directorul școlii, Mădălina Vintilă și Nicoleta Nicolae. Scopul acestei mobilități a fost observarea și compararea abordării integrării elevilor cu CES.

Am constatat, ca observatori aflați pentru prima dată în contact cu acest sistem de învățământ, că, în școlile de masă, nu prea există copii cu CES, aceștia făcând parte fie din clase speciale, in interiorul unei școli de normale, fie sunt școlarizați în scoli speciale.

Dar ceea ce ne-a frapat cel mai mult la sistemul școlar suedez este lipsa de disciplină. Copiii sunt atât de plasați în centrul tuturor lucrurilor, acțiunilor, «universului», încât  este de neconceput ca profesorii să-i certe, să-i pedepsească sau chiar să-i despartă  în timpul unui conflict.  Sunt crescuți  fără frustrare, fără constrângere.

De asemenea, personal, am constat că elevii sunt uneori  lipsiți de respect față de profesori și facilitatori, care tolerează tonuri și replici nepotrivite. Mai mult, se pare că profesia de dascăl este din ce în ce mai puțin atractivă și că mulți profesori își părăsesc posturile.

Cu toate acestea școlile pe care le-am vizitat dispun de o bază materială, la care noi, profesorii din celelalte țări implicate în proiect, doar putem visa. Chiar și partenerii din Franța și Portugalia au fost impresionați de facilitățile pe care le au elevii suedezi, de asumarea de către stat a responsabilității pentru educația fiecărui cetățean al său,  căci sistemul de sprijin pentru studii este egal pentru toți suedezii și este acordat independent de situația financiară a părinților sau a familiei, iar dreptul la învățământ gratuit îl au toți adulții până la vârsta de 56 de ani.

 

prof. Cristina Stan

Școala Gimnazială Grigore Moisil, Ploiești (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.stan5

Articole asemănătoare