Proiectul de parteneriat transfrontalier România- Republica Moldova „Poveștile – ferestre către lume” se va axa pe realizarea unor ateliere interactive de creație literară, artistico-plastică, workshop-uri la biblioteca școlii, expedierea unor colete culturale, precum și organizarea unor expoziții tematice. Activitatea finală a proiectului va fi cu participare directă, față în față, în cadrul unei excursii, la Iași. Micii elevi vor păși cu emoție în spațiul arhaic al „Bojdeucii lui Creangă”, vor admira Teiului lui Eminescu din Parcul Copou, descoperind repere importante pentru întocmirea jurnalului de excursie.
Instituții de învățământ aplicante
– Liceul Teoretic „RADU PETRESCU”, Prundu-Bârgăului, Bistrița-Năsăud, România
– Liceul Teoretic „MIHAIL SADOVEANU”, Hîncești, Raionul Hîncești, Republica Moldova
Coordonatori:
Prof. înv. primar UNCIU NICOLETA – Liceul Teoretic „RADU PETRESCU”, Prundu-Bârgăului, Bistrița-Năsăud, România;
Învățătoare POTÎNG NELEA – IP Liceul Teoretic „MIHAIL SADOVEANU”, or. Hîncești, Republica Moldova;
Informații despre proiect
Titlul proiectului: Poveștile – ferestre către lume
Domeniul: cultural-artistic, literatură
Ediția: ianuarie – mai 2023
Locul de desfășurare: Liceul Teoretic „Radu Petrescu”, Prundu-Bârgăului, Bistrița-Năsăud;
Liceul Teoretic „Mihail Sadoveanu”, orașul Hîncești;
Participanții la proiect:
Clasa I C -24 elevi, de la Liceul Teoretic „Radu Petrescu”, Prundu-Bârgăului, România, prof. înv. primar Unciu Nicoleta;
Clasa I A – 27 elevi, de la IP Liceul Teoretic „Mihail Sadoveanu”, Hîncești, Republica Moldova, învățătoare Potîng Nelea;
Proiectul este cu participare: directă și online;
Rezumatul proiectului
Număr de elevi și cadre didactice implicate: 51 de elevi și 2 cadre didactice;
Beneficiarii direcţi şi indirecţi: elevii claselor I A și I C, cadrele didactice, bibliotecari, părinții elevilor sensibili la ideea proiectului și doritori să-l susțină;
Activitățile propuse, în ordinea în care se vor desfășura:
1. „Salutul virtual” – activitate colaborativă de creare a unor postere digitale;
2. „Prima întâlnire virtuală” – activitate interactivă de prezentare a logo-urilor proiectului;
3. „Explorarea universului de lectură a bibiotecii” – workshop la biblioteca școlii;
4. „Povestea digitală” – lecție video din Biblioteca Digitală „Educația Online”;
5. „Povești pe nerăsuflate” – atelier de depănat și țesut povești în familie;
6. „Miracolul întâlnirii cu un scriitor” – atelier de creație literară- a doua întâlnire virtuală;
7. Concurs „Ghicește povestea sau personajul!”- joc digital interactiv-a treia întâlnire virtuală;
8. „Poveștile prind viață prin culoare” – atelier de creație artistico-plastică;
9. „Actori în lumea poveștilor” – activitate literar-artistică;
10. „Pe urmele marelui scriitor Ion Creangă” – excursie tematică- participare directă;
Impactul educativ estimat asupra grupului țintă
Valențele educative sunt multiple și determinate pentru formarea la elevi a unor tehnici eficiente de muncă intelectuală, dezvoltarea și activizarea vocabularului, a creativității, precum și formarea și dezvoltarea simțului artistic, estetic, practic, creativ, dar și colaborativ.
Prin activitățile desfășurate în cadrul proiectului, școlile vor dovedi comunității preocuparea continuă a cadrelor didactice pentru realizarea unor schimburi de bune practici cu parteneri de peste hotare, colaborări transfrontaliere remarcabile, precum și disponibilitatea derulării unor noi parteneriate.
Argument
Nu e o datorie, e un privilegiu al nostru să deschidem ferestrele către lume și să-i invităm pe copii să pătrundă în lumea magică a poveștilor, în care binele învinge răul, urâtul se tranformă în frumos, supărarea în bucurie, imposibilul în posibil, visele în realitate.
Pătrunzând în lumea fascinantă a poveștilor, copiii vor privi mai atenţi mătasea verde a pajiştilor, vor asculta cu luare aminte susurul vesel și jucăuș al izvoarelor, iar foşnetul dulce al frunzelor îi vor chema la poezie. Într-o lume cu valori atât de schimbătoare, doar poveștile îi vor mai putea ajuta să nu-și piardă bucuria, inocența și încântarea. Instrumentele valoroase oferite copilului îl vor ajuta să descopere realitatea înconjurătoare, dar şi tărâmuri unde doar gândul înaripat al fanteziei poate ajunge.
Farmecul acestei lumi este acela, că atunci când nu mai crezi în povești, poți să le spui, poți să le scrii, să le zugrăvești tu, pentru cei ce-și deschid mintea și sufletul să le primească. Poți face ca acel „A fost odată ca niciodată…” să curgă firesc până la „…și poate mai trăiesc și azi…”, poți să deschizi fereastra fermecată a tezaurului poveștilor pentru copii, să evadăm cu ei în această lume, transformându-le în „povești nemuritoare”.
Competențe-cheie
C1 – competențe de comunicare în limba română
C2 – competențe digitale
C3 – competența de a învăța să înveți
C4 – competențe sociale și civice
C5 – competențe de exprimare culturală și de conștientizare a valorilor culturale
Scopul proiectului
Stimularea interesului și a motivației pentru lectură, în vederea extinderii câmpului informațional, promovării unor tehnici eficiente de muncă intelectuală, dezvoltării gândirii critice, creativității și modelării comportamentale a elevilor de vârstă școlară mică.
Obiective specifice ale proiectului
OS1 – îmbogăţirea şi activizarea vocabularului;
OS2 – instrumentalizarea elevilor cu tehnici eficiente de lectură activă, în vederea obţinerii unor
efecte durabile în domeniul limbajului, comunicării, a gândirii critice;
OS3 – formarea unei atitudini de preţuire şi recunoştinţă faţă de carte și autor;
OS4 – cultivarea și valorificarea potențialului creator și a sensibilității artistico-plastice a elevilor;
OS5 – utilizarea platformelor educaționale digitale, în vederea formării abilităților specifice;
OS6 – promovarea dialogului și a comunicării eficiente între elevii și profesorii implicați în proiect.
Descrierea activităților
În etapa de pregătire, va avea loc inițierea proiectului: înregistrarea proiectului de parteneriat pe platforma online www.educațieonline.md, încheierea acordul de parteneriat între instituțiile partenere, urmând să se elaboreze planul de activități care va fi respectat conform calendarului propus.
1. „Salutul virtual”
Este o activitate colaborativă de creare a unor postere, numite ”Saluturi virtuale”. În postere, elevii vor fi include numele echipei, deviza, titlul proiectului, instituția, logoul instituției sau / și logoul proiectului și alte informații relevante la alegere.
Fotografia cu posterul echipei se va plasa în albumul foto GOOGLE PHOTO.
2. „Prima întâlnire virtuală”
Elevii claselor I se vor saluta virtual, vor face cunoștință unii cu alții, adresându-și întrebări, apoi își vor prezenta cartea de vizită a propriei școli și vor descrie, logo-urile proiectului („Albinuțele harnice” – cls. I C – România și „Robo”- cls. I A- Republica Moldova).
Se va realiza o activitate interactivă în care fiecare clasă va propune partenerilor „un itinerar de lectură”. Elevii clasei I A, din Republica Moldova vor propune: „Ianoș Năzdrăvan”, „Mărțișor”, și „Stigletele”, de Mihail Sadoveanu, iar elevii clasei I C din România le vor propune partenerilor: „Capra cu trei iezi”, „Ursul păcălit de vulpe” și „Fata babei și fata moșneagului”, de Ion Creangă.
3. „Explorarea universului de lectură a bibliotecii”
Grupurile de lectură vor vizita „casa cărților”- biblioteca școlară, unde vor fi familiarizați cu tehnici de așezare a cărților pe diferite domenii, vor primi informații despre împrumutul de carte, fiind provocați să le împrumute, apoi vor fi invitați în sala de lectură, pentru a se bucura de frumusețea și misterul poveștilor.
4. „Povestea digitală”
În cadrul acestui atelier de lectură, elevii vor viziona lecția video „Pomul înțelepciunii”, resursă oferită de Biblioteca digitală „Educația Online”. Valorificarea textului se va materializa prin realizarea unor jocurile didactice interactive, care vor contura o activitate de învățare deosebită.
5. „Povești pe nerăsuflate”
Magia lecturii va fi transmisă prin intermediul atelierului de depănat și țesut povești în familie. Se vor lectura povești în perechi: părinți-copii, bunici-copii, copii-copii. Lectura poveștilor va crea plăcere, emoție și multă bucurie.
6. A doua întâlnire virtuală – „Miracolul întâlnirii cu un scriitor”
Invitata activității va fi scriitoarea Ioana Ilieși, care își va prezentarea volumului „Stiloul fermecat”- Povești, ghicitori, poezii pentru pici, părinți, bunici”. Se vor lectura povești și ghicitori din creația autoarei, apoi, aceasta va organiza un atelier interactiv-creativ, în care va realiza împreună cu elevii o poezie inspirată de întâlnire.
7. A treia întâlnire virtuală – Concurs interactiv „Ghicește povestea sau personajul!”
Activitatea se va desfășura prin intermediul concursului virtual „Jocul milionarilor”. Fiecare echipă va trebui să răspundă corect la întrebările adresate, din operele literare, pe care și le-au propus unii altora în itinerarul de lectură. Astfel, clasa I C – (RO) va trebui să demonstreze că deține cunoștințe valoroase despre operele studiate ale lui Mihail Sadoveanu, iar clasa I A- (RM) va demonstra că deține cunoștințe valoroase despre operele studiate din creația lui Ion Creangă. La final toți participanții vor fi recompensați cu diplome generate de jocul digital.
8. „Poveștile prind viață prin culoare”
Activitatea va consta în realizarea unor lucrări artistico-plastice inspirate din poveștile citite, iar la final se va organiza o expoziție virtuală de postere sau scene din povești, care să evidențieze creativitatea celor mici și setea pentru carte și artă.
9. „Actori în lumea poveștilor”
Se vor aborda activități literar-artistice și muzicale, care vor consta în interpretarea unei dramatizări pornind de la o poveste îndrăgită „Cele patru piersici”, după o poveste populară și a unor cântece, precum „Lumea basmelor și „Ursul păcălit de vulpe”. Parada personajelor va întregi spectacolul actoricesc deosebit al tuturor participanților.
10. „Pe urmele marelui povestitor Ion Creangă”
Ultima activitate a proiectului se va desfășura sub forma unei excursii tematice, în care partenerii se vor întâlni, față în față, în Parcul Copou din Iași. Elevii se vor saluta, vor socializa, vor interpreta cântece, apoi excursia va continua cu vizitarea „Palatul Culturii” și a „Bojdeucii lui Creangă”.
Va avea loc un schimb de informații, impresii, mesaje, fotografii, împărtășindu-și din experiența frumoasă și constructivă.
Rezultate calitative și cantitative așteptate ca urmare a implementării proiectului, inclusiv asupra impactului grupului țintă, unităților școlare și comunității
Prezentul proiect îi va aduce pe micii școlari în fața unor activități inedite, care îi vor provoca să colaboreze cu parteneri din alte școli/țări. Ei vor conștientiza rolul lecturii în viața lor, mai ales impactul pe care îl pot avea cărțile bine alese asupra modului lor de a percepe lumea. Ei vor fi mai responsabili și vor căpăta încredere în forțele proprii.
Cadrele didactice implicate vor cunoaște mai bine copiii, în alt context, având posibilitatea de a valoriza potențialul mai puțin exploatat la clasă.
Modalități de monitorizare și evaluare a proiectului
Monitorizarea activităților proiectului se va realiza prin intermediul produselor de învățare comune: galerii foto, înregistrări video, cărți digitale, postere, afișe, scenete literar-artistice.
Produsele educaționale rezultate și exemplele de bună practică vor fi sintetizate într-un raport narativ în format digital, care va fi evaluat și certificat, în cadrul dezbaterii finale, de către „Educația Online fără hotare”, Chișinău, Republica Moldova.
Pentru interesul manifestat în cadrul proiectului, toți elevii vor fi premiați și li se vor acorda diplome de participare.
Modalităţi de asigurare a continuităţii /sustenabilităţii proiectului
Continuitatea acestui proiect este implicit asigurată, deoarece nevoia de lectura este necesară, iar interesul pentru această activitate trebuie cultivat pe tot parcursul vieții.
Aceste activităţi sunt binevenite, deoarece ele vin în sprijinul elevilor, care se implică activ.
Impactul activităţilor desfăşurate va asigura stimularea interesului şi altor parteneri educaţionali, în vederea îmbunătăţirii experienţelor de învăţare colaborativă.
Riscuri implicate de proiect şi planul de răspuns (lipsa de finanţare de la MEN, retragere parteneri, lipsa sponsori)
– nerespectarea termenelor;
– realizarea raportului narativ digital;
Activități de promovare/ mediatizare și de diseminare
Activitățile de promovare și mediatizare pe care intenționăm să le realizăm constau în:
– mediatizarea fiecărei activități pe site-urile școlilor ltmihailsadoveanuhincesti.md, www.lrp.ro și pe paginile oficiale de Facebook ale instituțiilor partenere;
– mediatizarea întregii activități prin postare pe platforma online www.educatieonline.md și pe site-ul chisinauedu.md/educatie-online-fara-hotare;
Modalități de evaluare – realizarea unor produse de învățare comune: lucrări digitale/carte digitală;
– acordarea de premii (pixuri personalizate), diplome;
Prezentarea finală a proiectului va avea loc atât la Liceul Teoretic ,,Radu Petrescu”, Prundu-Bârgăului, Jud. Bistrița-Năsăud, România, cât și la Liceul Teoretic „Mihail Sadoveanu”, loc. Hîncești, Raionul Hîncești, Republica Moldova prezentându-se lucrările finale, în urma derulării fiecărei activități, sub forma unui raport narativ în format digital.
Parteneri implicați în proiect:
• Biblioteca Liceului Teoretic”Radu Petrescu”, Prundu-Bârgăului va găzdui activități cu elevii, prin intermediul prof. bibliotecar;
• CDI-ul Liceului Teoretic ”Radu Petrescu”, Prundu-Bârgăului prin intermediul prof. documentarist;
• Cabinetul Media al Liceului Teoretic ”Radu Petrescu”, Prundu-Bârgăului, prin intermediul prof. informatician;