Experiențe de succes prin proiectul Erasmus+ Game based learning and gamification

În perioada 14-18 iulie 2025, am participat la cursul de formare profesională, care s-a desfășurat în Praga, Cehia, prin proiectul de Acreditare Erasmus+, finanțat de Uniunea Europeană (nr. proiect 2024-1-RO01-KA121-SCH-000217413) și intitulat „Game based learning and gamificationˮ. Acesta a fost organizat de ITC Internațional.

Învățarea bazată pe joc (game-based learning) și gamificarea (gamification) sunt două abordări pedagogice care folosesc elemente de joc pentru a îmbunătăți experiența educațională și rezultatele școlare, dar cu abordări diferite. Învățarea bazată pe joc presupune utilizarea jocurilor în sine pentru a preda concepte și a dezvolta abilități și competențe, în timp ce gamificarea implică integrarea elementelor de joc (cum ar fi puncte, insigne, clasamente, competiția, colaborarea) în activități educaționale non-joc.

Activitățile de învățare propuse au fost interesante, atractive și interactive. Acestea au fost organizate, atât indoor, cât și outdoor, facilitând cooperarea și comunicarea între participanți. Cursul a fost foarte bine structurat, iar activitățile au fost concepute în așa fel încât participanții să primească la finalul fiecărei zile de curs diverse recompense, ceea ce a făcut ca învățarea să fie plăcută și antrenantă.

În prima zi, au fost prezentate aspect teoretice, privind diferențierea termenilor GAME – GAME BASED LEARNING – GAMIFICATION. În continuarea activității, au fost prezentate aplicații digitale interactive și distractive, menite să faciliteze învățarea prin joc: skribble.io, care presupune desenarea și identificarea unor cuvinte, aplicația fiind utilă pentru dezvoltarea vocabularului; autodraw.com și quickdraw.withgoogle.com, utilizate în activități pentru elevii cu deficiențe de învățare. După-amiază, a fost organizată o activitate culturală, care a presupus o vizită ghidată a principalelor atracții turistice ale orașului Praga.

În cea de-a doua zi de curs, a fost prezentată platforma Canva cu ajutorul căreia au fost realizate cărți de vizită. Cadrele didactice au învățat să creeze coduri QR și să le decodeze, aplicând ulterior informațiile în activitatea outdoor Treasure hunt. Au fost căutate, în spațiul sălii de curs și decodate 10 coduri QR, au fost realizate fotografii sugestive pentru fiecare cod, în parcul din apropiere și, în final, a fost creată o poveste digitală în aplicația www. storyjumper.com.

A treia zi de formare, a început prin jocul interactiv the Pyramid, care se caracterizează prin ghicirea unor cuvinte de către coechipieri, pe baza unor informații oferite de unul dintre cei doi participanți. În continuarea activității, am aflat despre funcționarea creierului inteligenței artificiale (AI). De asemenea, au fost enumerate și exemplificate diferite aplicații care funcționează pe baza AI: Chat GPT, Deepfake.civai.org, Mistral.ai, Claude.ai, Prelplexity.ai, Zapier.

Ziua a patra, a debutat cu aplicația QuiverVision, iar în ultima zi de curs, a fost prezentată aplicația Goosechase, cadrele didactice îndeplinind 12 misiuni outdoor.

Principalul obiectiv urmărit prin acest curs de formare profesională a fost dezvoltarea competențelor de predare-învățare-evaluare. S-au desfășurat activități interactive cu un conținut relevant, adaptat nevoilor actuale din domeniul educației. Astfel, am aflat care este diferența dintre următorii termeni GAME vs BASED LEARNING vs. GAMIFICATION, game – jocul propriu-zis, game based learning – învățarea bazată pe joc, metodă care integrează complet jocul în conținutul educațional, gamification – utilizarea elementelor specifice jocului, de exemplu: cooperarea, competiția, câștigul de puncte, alte recompense în scopul stimulării și înregistrării unui progres în învățare. De asemenea, am învățat diferite aplicații digitale, interactive și distractive, de exemplu: autodraw.com, quickdraw. withgoogle. com. Cu ajutorul platformei Canva am descoperit cum să creez cărți de vizită. Am învățat să creez coduri QR și să le decodez, reușind, în cele din urmă să realizez o poveste digitală în aplicația www.storyjumper.com. Foarte interesant a fost și jocul interactiv the Pyramid, care presupune ghicirea unor cuvinte de către coechipieri, contribuind la dezvoltarea competențelor de comunicare. Au fost enumerate și exemplificate diverse aplicații care funcționează pe baza AI, de exemplu: Chat GPT, Claude.ai, Prelplexity.ai, Mistral.ai, Zapier. Destul de interesantă este și aplicația QuiverVision, care combină educația și divertismentul, oferind experiențe interactive prin care desenele colorate prind viață în 3D. Am învățat cum să utilizez cele două platforme Kahoot și Blooket, platforme pentru quiz-uri interactive, potrivite pentru recapitulări rapide și dezvoltarea atenției, concepute pentru a-i implica pe elevi în învățarea bazată pe joc. În cele din urmă, a fost prezentat și jocul Forbidden words, care dezvoltă abilitățile de exprimare orală, vocabularul, imaginația și creativitatea. Acesta poate fi aplicat la mai multe discipline, atât online, cât și offline.

Participarea la cursul de formare „Game based learning and gamificationˮ  a reprezentat o experiență extrem de valoroasă, atât din punct de vedere profesional, cât și personal. Cursul Erasmus+ mi-a oferit o nouă deschidere către educația europeană și m-a făcut să conștientizez importanța învățării continue. Am avut ocazia să descopăr și să aprofundez noi metode de predare-învățare-evaluare, diverse aplicații digitale și jocuri care pot fi utilizate cu succes în activitatea școlară și extrașcolară. De asemenea, am avut ocazia să fac schimb de bune practici cu colegi din diferite țări europene, profesori din Turcia, Italia și Germania și să aflu perspective educaționale diverse.

Cursul a fost foarte bine structurat, cu activități interactive și conținut relevant, adaptat nevoilor actuale din domeniul educației.

Această mobilitate a contribuit semnificativ la dezvoltarea competențelor mele pedagogice și interculturale, oferindu-mi totodată motivația de a implementa metode inovatoare, jocuri și aplicații digitale în activitatea didactică. Prin urmare, acest curs de formare mi-a oferit o nouă deschidere către educație.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Denisa-Reli Dina

Școala Gimnazială, Mănești (Dâmboviţa), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/denisa.dina