Experiențe de învățare prin mobilități Erasmus+. Schimbări climatice și școli ecologice

Începând cu anul școlar 2022-2023, Colegiul Tehnic „Danubiana” Roman a obținut calitatea de organizație Acreditată Erasmus+ –Acțiunea cheie 1–pentru domeniul Educație școlară. Proiectul se derulează în perioada 2022-2027, finanţarea fiind asigurată prin programul Erasmus+, promovat de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, coordonarea proiectului fiind asigurată de către profesor Nadia Cîrcu.

„Succesul este o călătorie, nu o destinație. Acțiunea este deseori mai importantă decât finalul.” – Arthur Ashe

În perioada 15-19 aprilie 2024, o echipă a Colegiului Tehnic „Danubiana” din Roman, formată din profesorii Simona Ciupitu-Aldea, Dana Marinela Aruștei și unsprezece elevi, a participat la a doua mobilitate în cadrul proiectului Erasmus+ Acreditare Educație Școlară Nr.202-1-RO01-KA121-SCH-000061473, mobilitate desfășurată la Liceul Şehit Büyükelçi İsmail Erez din Istanbul, Turcia.

Tematica mobilității, Schimbări climatice & Școli ecologice, a fost de maxim interes pentru elevi. Schimbările climatice și degradarea mediului sunt probleme cu care ne confruntăm la nivel național și internațional și constituie provocări majore, care pot afecta generațiile viitoare. De aceea, abordarea acestora trebuie să aibă în vedere schimbări fundamentale atât la nivel economic, cât și la nivel social, educația fiind unul din pilonii îmbunătățirii răspunsului la schimbările climatice, prin schimbarea comportamentului uman, în vederea protejării naturii și a resurselor. Este recunoscut faptul că educația pentru climă joacă un rol fundamental în adaptarea comportamentală și mentală a societății la schimbările climatice

Activitățile desfășurate pe perioada mobilității au constituit experiențe de învățare pentru elevi, urmărind dezvoltarea capacității lor de a înțelege și utiliza noțiuni referitoare la mediu și schimbările climatice, măsurile de prevenire și combatere a acestora prin aplicarea corectă a legislației de mediu și rolul instituțiilor și a organizațiilor nonguvernamentale în protejarea mediului înconjurător.
Programul mobilității a cuprins diverse activități practice, prezentări, workshop-uri demonstrative și activități experimentale, interactive, pe parcursul cărora elevii și-au dezvoltat creativitatea, gândirea critică pentru rezolvarea problemelor mediului înconjurător și și-au îmbunătățit abilitățile de comunicare în limba engleză.

Mobilitatea a debutat cu realizarea unui tur prin orașul Istanbul, în urma căruia elevii au putut observa procesul de gestionare a deșeurilor pe plan local și modul de colectare selectivă a acestora. Prin dezbateri și lucru în echipă, elevii au înțeles faptul că prin intermediul reciclării se reduce consumul de materie primă nouă și de asemenea se reduce consumul de energie și nivelul de contaminare al mediului natural. Apoi elevii au identificat împreună soluții pentru optimizarea gestionarii deșeurilor în școli, problemă care ar trebui să reprezinte o preocupare constantă pentru generația actuală de elevi.

A doua zi s-au desfășurat activități pe tema Încălzirea globală & Schimbările climatice,  când elevii au conștientizat faptul că principalele efecte ale încălzirii globale sunt scăderea disponibilității apei și a randamentului culturilor, creșterea riscurilor de secetă și de pierdere a biodiversității, incendii forestiere și valurile de căldură. Elevii au analizat împreună factorii care accentuează încălzirea globală atât de rapid, așa încât multe specii de plante și animale nu se mai pot adapta suficient de repede la noile condiții. Și-au dat seama că, multe tipuri de animale au migrat către un nou habitat, în timp ce altele sunt amenințate cu dispariția sau au dispărut deja și că schimbările climatice reprezintă o amenințare iminentă la adresa lumii în care trăim, dar că, împreună putem face ceva pentru a le combate și pentru a construi un viitor mai bun.

În următoarea zi, prin activitatea experimentală Poluarea apei și aerului, elevii au constatat faptul că, există o poluare urbană a aerului și că, una din cele mai mari probleme cauzate de poluarea aerului este încălzirea globală, adică o creștere a temperaturii Pământului cauzată de acumularea unor gaze atmosferice cum ar fi dioxidul de carbon. Au urmat discuții și studii de caz, despre energiile regenerabile și despre cât de importantă este protejarea mediului pentru generațiile actuale și viitoare.

În ultima zi a mobilității, s-au desfășurat activități demonstrative pe tema Consecințele încălzirii globale. Elevii au înțeles faptul că, încălzirea globală este fenomenul de creștere continuă a temperaturilor medii înregistrate ale atmosferei, în imediata apropiere a solului, precum și a apei oceanelor și că are efecte profunde- ridicarea nivelului mării, extreme climatice, topirea ghețarilor, extincția a numeroase specii și schimbări privind sănătatea oamenilor.

Opinia elevilor a fost că încălzirea se datorează activității umane, în special prin eliberarea de dioxid de carbon în atmosferă prin arderea de combustibili fosili. Activitatea demonstrativă s-a încheiat cu elaborarea unei strategii comune, care aplicată de fiecare școală parteneră, la nivel local, ar contribui semnificativ la reducerea efectelor schimbărilor climatice.

În concluzie, mobilitatea a corespuns nevoilor de formare ale elevilor, deoarece au beneficiat de creşterea nivelului de înţelegere a fenomenului de economie circulară – o societate mai ecologică și mai durabilă, oportunități pentru a învăța despre criza climatică și sustenabilitate, identificarea problemelor de mediu şi a modalităţilor de combatere a acestora, factorii determinanți ai schimbărilor climatice, efectele și posibilitățile de atenuare a acestora, dezvoltarea gândirii critice prin  identificarea de soluții pentru prevenirea poluării mediului și creșterea motivației de implicare atât în școală cât și pe plan local, în identificarea și rezolvarea problemelor de mediu.

 

prof. Simona Ciupitu-Aldea

Colegiul Tehnic Danubiana, Roman (Neamţ) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/simona.ciupitualdea

Articole asemănătoare