Obținerea acreditării Erasmus+ marchează o etapă semnificativă în evoluția oricărei instituții școlare, întrucât oferă oportunitatea de a accesa resurse europene pentru formarea continuă a cadrelor didactice. Începând cu anul 2023, Școala Gimnazială Gura Șuții a primit această acreditare în domeniul Educației Școlare (ref. 2023-1-RO01-KA120-SCH-000189503), deschizând astfel drumul spre dezvoltarea profesională prin mobilități internaționale.
În perioada iulie 2024 – august 2025, s-au desfășurat primele activități în cadrul acreditării, sub proiectul 2024-1-RO01-KA121-SCH-000204818, incluzând:
- mobilitatea de grup a elevilor;
- un stagiu de observare pentru cadre didactice;
- participarea a șase profesori la cursuri de formare internațională.
Mobilitatea de grup a elevilor
Opt elevi, însoțiți de două cadre didactice, au participat la o mobilitate desfășurată la Școala Gimnazială Cankaya (Cankaya Ortaokulu) din Mersin, Turcia, în perioada 17–21 martie 2025. Grupul a inclus și patru elevi cu oportunități reduse. În aceeași perioadă, doi profesori din România au desfășurat activități de tip job shadowing în aceeași instituție parteneră.
Programul mobilității a fost structurat pentru a dezvolta abilități digitale, lingvistice și sociale. Elevii au participat activ la lecții de limba engleză, TIC, Arte, Matematică, Biologie și alte discipline, interacționând direct cu elevi turci și integrându-se în rutina școlii gazdă. Activitățile nonformale, sesiunile outdoor și vizitele culturale în Mersin și Tarsus au completat formarea, încurajând relaționarea, exprimarea liberă și lucrul în echipă.
Prin aceste experiențe, elevii și-au consolidat încrederea în sine, au învățat să navigheze în siguranță în mediul digital și să folosească aplicații pentru rezolvarea de sarcini în echipă.
Stagiu de observare pentru profesori
Mobilitatea profesorilor a avut ca obiectiv principal explorarea de bune practici în utilizarea tehnologiei în educație, în promovarea unui stil de viață sustenabil și în dezvoltarea motivației elevilor. Profesorii români au asistat la lecții, au participat la ateliere de lucru și au avut ocazia să afle mai multe despre curriculumul și metodele didactice utilizate în învățământul turcesc.
S-a pus accent pe instrumente digitale moderne, metode interactive de predare, educație ecologică și siguranța pe internet – toate cu scopul de a adapta procesul educațional la nevoile actuale ale elevilor. În urma experienței, profesorii au revenit în școală cu idei noi, entuziasm și un angajament puternic de a aduce inovația în clasă.
Cursuri structurate de formare profesională
1. Digital Storytelling – Paris, 24–28 martie 2025
Două cadre didactice, una din învățământul primar și una din cel gimnazial, au participat la cursul „Digital Storytelling on Flipchart and Social Media – Empowerment for All Educators”. Cursul a pus accent pe integrarea poveștilor digitale în procesul educațional, dezvoltarea creativității și consolidarea încrederii elevilor prin tehnici narative moderne.
Profesorii au învățat să creeze pagini web folosind HTML, CSS și JavaScript, să construiască materiale vizuale interactive, benzi desenate educaționale și animații tip Stop Motion, folosind aplicații precum Motion Studio, ToonyTool, Remove.bg sau ChatterPix. Aceste instrumente au fost ulterior integrate în lecțiile de clasă, în special în orele de istorie sau limbi moderne, crescând interesul și implicarea elevilor.
2. ECOpassport – Nisa, 26–30 mai 2025
Alte două cadre didactice au participat la cursul „ECOpassport for Green School and Education” organizat în Franța, care a reunit profesori din România, Italia, Germania și Spania. S-a discutat despre modul în care școlile pot promova sustenabilitatea și pot integra principiile ecologice în educație.
Activitățile din cadrul cursului au dus la dezvoltarea unui program intern de educație ecologică – „Prietenii lui Frunzetii”, ce include activități lunare dedicate protejării mediului, reciclării și consumului responsabil. Profesorii au fost inspirați de schimbul de idei și de bune practici venite din partea colegilor europeni.
3. Leadership educațional – Grecia, 28 iulie – 1 august 2025
Ultima mobilitate din acest prim an de acreditare va fi cursul „L.E.A.D. – Leadership for European Schools Development”, la care vor participa două cadre din echipa de management a școlii.
Obiectivul principal al acestui curs este formarea liderilor educaționali capabili să coordoneze școli moderne, adaptate cerințelor actuale ale societății. Temele abordate includ analiza nevoilor instituționale, antreprenoriat educațional, surse de finanțare europene, dezvoltarea de proiecte, prevenirea abandonului școlar și motivarea personalului didactic.
Participarea la acest curs urmărește să consolideze capacitatea echipei de conducere de a răspunde provocărilor actuale și de a transforma școala într-un spațiu educațional incluziv și inovator.
Concluzie
Experiențele Erasmus+ din acest an școlar au contribuit semnificativ la dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și la deschiderea elevilor către noi orizonturi. Contactul cu alte sisteme educaționale, cu oameni din medii culturale diferite și cu metode moderne de predare a fost nu doar formator, ci și motivant.
* * *
Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei.