Recent, am avut ocazia să particip la TAP-TS Autumn School 2024, un eveniment desfășurat între 26 septembrie și 1 octombrie într-un oraş medieval în Pirna, Germania. La această academie de toamnă au participat 40 de cadre didactice din țări precum: Romania, Germania, Italia, Grecia, Irlanda, Portugalia, Spania, fiind organizată de Friedrich-Schiller-Gymnasium (FSG) și Universitatea Tehnică din Dresda, având ca tematică principală dezvoltarea sustenabilă și educația pentru sustenabilitate (ESD).
Proiectul Teacher Academy-Teaching Sustainability (TAP-TS) este una dintre cele 11 Academii Erasmus+ pentru profesori, care se desfășoară din iunie 2022 până în iulie 2025. Proiectul își propune să întărească competențele de educație pentru sustenabilitate ale profesorilor europeni de nivel primar și gimnazial, ale formatorilor de profesori și ale profesorilor prin co-producerea, pilotarea și utilizarea materialelor de învățare și predare, prin participarea la cursuri internaționale de dezvoltare profesională pentru profesori și prin participarea la o comunitate internațională de practică
Ziua 1: Deschiderea oficială și abordarea Whole School
Evenimentul a debutat la FSG, unde am fost intâmpinați cu ospitalitate germană, urmate de cuvintele de bun venit ale organizatorilor. Dr. Rachel Bowden a susținut un discurs inspirațional despre abordarea “Whole School” în educație, evidențiind importanța implicării tuturor factorilor dintr-o școală pentru promovarea sustenabilității.
Am participat apoi la diverse ateliere practice, cum ar fi “Whole School Approach at FSG: a mosaic”, unde am explorat modul în care o școală poate integra principiile sustenabilității în toate aspectele sale.Alaturi de noi au fost şi elevii şcolii Friedrich-Schiller care ne-au aratat cum aplică ei principiul sustenabilităţii şi competenţele verzi în cadrul comunităţii lor.
Ziua 2: Fortăreața Königstein și educația extracurriculară
Ziua următoare, programul s-a mutat la impunătoarea Fortăreață Königstein, un loc deosebit care combină istoria cu educația. Printre activitățile mele preferate a fost atelierul “Building climate crisis resilience through serious games”, care a demonstrat cum jocurile educative pot dezvolta reziliența față de crizele climatice.Aici am avut ocazia sa particip la acest atelier condus de Bart Verswijvel şi Arjana Blazic pe care îi ştiam din mediul online.
Ziua 3: Muzeele din Dresda și perspectivele utopice
Am vizitat Japanese Palais din Dresda, unde expoziția “Planet Utopia” ne-a provocat să reflectăm asupra unui posibil viitor sustenabil. De asemenea, muzeele locale ne-au oferit o perspectivă amplă asupra educației pentru dezvoltare durabilă, de la transporturi la igienă publică.
Ziua 4: Excursie în regiunea transfrontalieră saxonă-cehă
Una dintre cele mai memorabile experiențe a fost excursia în regiunea saxonă-cehă, unde în ciuda vremii capricioase cu un vânt puternic, am mers pe jos 2 km pentru a vedea vechea graniţă dintre Germania şi Cehia, am explorat istoria satului abandonat Přední Cinvald și am participat la activități practice precum cositul manual al ierbii. Aceste activități nu doar că au subliniat importanța conservării naturii, dar au promovat şi colaborarea interculturală.Am apreciat modul în care un ONG local ne-a explicat istoria şi evoluţia acelei zone dar şi implicarea localnicilor în activităţi de voluntariat pentru conservarea acelei zone.
Ziua 5: Reflecții și concluzii
Ultima zi a fost dedicată evaluării experiențelor acumulate. Am participat la sesiuni de reflecție în echipă și am discutat despre modalitățile prin care putem aplica cele învățate în propriile comunități educaționale.
Participarea la TAP-TS Autumn School 2024 a fost o experiență transformațională. Am avut oportunitatea de a colabora cu profesioniști dedicați, de a explora noi perspective asupra sustenabilității și de a-mi îmbogăți abilitățile profesionale. Sunt recunoscătoare organizatorilor și colegilor participanți pentru un eveniment de neuitat.