Experiența mea Erasmus+. A tangible way toward resilience

În această vară, am avut ocazia de a participa la un curs Erasmus+ Livadia, Grecia, cu titlul „Stress management and burn out. A tangible way toward resilience”, nr. ref. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000147100, Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița – lider de consorțiu. Ce înseamnă Erasmus+  pentru mine? Greu de exprimat în cuvinte anumite emoții și trăiri pe care ți le oferă o astfel de experiență. Au fost cinci zile pline de activiîți unde am întâlnit oameni deosebiți care au contribuit la formarea și progresul meu.

Ziua 1. Activitate  „Cine sunt eu?” Tipuri de personalitate. Înțelegerea și aplicarea Modelului Tri-Antropo-Type pentru bunăstarea personală și comunitară.
Ziua 2. Activitate  Conceptele de „gândire” și „simțire a corpului”. Managementul stresului.  Fluxul de energie ca antidot împotriva stresului.
Ziua 3. Activitate Conceptul de Well-being. Starea de bine în școală. Bunăstare în vremuri străvechi – Delphi.
Ziua 4. Activitate  Sistemul educațional în Grecia. Conceptul de sustenabilitate implementat in educație. Cum putem implica principiile sustenabilității în curriculum. Planificarea lecțiilor – modele.
Ziua 5. Activitate Bunăstarea și grija față de mediu. Educația pentru mediu, importanța leadership-ului. Justiție socială și durabilitate, importanța drepturilor omului.

Acest program de formare oferă o abordare holistică a bunăstării și dezvoltării personale în contextul educațional, combinând concepte din psihologie, managementul stresului, filozofie antică și educație modernă. În prima zi, participanții explorează tipurile de personalitate prin prisma Modelului Tri-Antropo-Type, ceea ce le permite să înțeleagă mai bine propriile trăsături și pe cele ale elevilor lor. Ziua a doua se concentrează pe gestionarea stresului prin tehnici de conștientizare a corpului și a gândurilor, oferind instrumente practice pentru menținerea echilibrului emoțional în mediul școlar solicitant.

Programul continuă cu o analiză aprofundată a conceptului de bunăstare (wellbeing), făcând conexiuni între practicile antice din Delphi și aplicațiile moderne în educație. Această perspectivă istorică și filozofică oferă o bază solidă pentru înțelegerea importanței stării de bine în școală. În zilele următoare, cursul abordează subiecte cruciale precum sustenabilitatea în educație și integrarea principiilor de durabilitate în curriculum, oferind modele practice de planificare a lecțiilor care încorporează aceste concepte.

Valoarea adăugată a acestui program pentru un cadru didactic este semnificativă. Îmbină dezvoltarea personală cu îmbunătățirea practicilor educaționale, oferind instrumente concrete pentru gestionarea stresului și promovarea bunăstării atât pentru profesori, cât și pentru elevi. Abordarea interdisciplinară, care include elemente de psihologie, filozofie, ecologie și drepturile omului, lărgește perspectiva asupra rolului educației în societate. Acest lucru permite profesorilor să adopte o viziune mai cuprinzătoare asupra procesului educațional, integrând principii de sustenabilitate și justiție socială în predare. În final, programul dotează cadrele didactice cu competențe de leadership și cu abilitatea de a implementa schimbări pozitive în mediul școlar, contribuind la crearea unui sistem educațional mai echitabil, durabil și centrat pe bunăstarea tuturor participanților.

La finalizarea cursului de formare, consider că am dobândit: capacitatea de a continua să învăț noi metodologii aplicabile în mediul de clasă și de a-mi extinde perspectivele, adaptându-mă la nevoile noi și variate ale elevilor, o varietate de strategii de instruire folosind concepte educaționale noi, conectarea unor concepte și utilizarea de perspective diferite pentru înțelegerea și aplicarea conceptelor: sustenabilitate, gândire critică, creativitate și rezolvarea colaborativă a problemelor legate de societatea informațională.

Recomand tuturor să își învingă teama de necunoscut și să participe la o astfel de experiență.

 

prof. Valentina-Elena Tatu

Școala Gimnazială, Comișani (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/valentina.tatu

Articole asemănătoare