Școala Gimnazială nr. 1 din Unțeni este o instituție de învățământ din mediul rural care oferă accesul la educație tuturor elevilor indiferent de proveniența socială, de etnie sau religie, care acționează responsabil, ajută și încurajează elevii să-și dezvolte competențele cheie necesare pentru continuarea studiilor în ciclurile superioare.
Din dorința de a evolua și perfecționa, din necesitatea de a dezvolta un mediu educațional modern și incluziv, instituția noastră a făcut un pas important înainte și a obținut finanțarea primului proiect european cu titlul „Împreună pentru un viitor mai bun – Better together! ” , nr. 2023-1-RO01-KA122-SCH-000131832.
Proiectul, desfășurat în perioada septembrie 2023 – august 2024, a fost finanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+, cu un grant nerambursabil de 28105 euro și a vizat trei obiective:
- actualizarea abordărilor curriculare cu cel puțin cinci instrumente și tehnici e-Learning din practica europeană axate pe abordare diferențiată și crearea stării de bine în școală, folosind tehnologia digitală și experiența europeană în acest domeniu,
- dobândirea unor cunoștințe și tehnici de relaționare cu elevii din medii defavorizate și părinții acestora din practica europeană și adaptarea lor la școala noastră prin activități extracurriculare,
- formarea și dezvoltarea competențelor digitale și a gândirii critice pentru cei zece elevi din școala noastră participanți la mobilitate, în context școlar european, intercultural, incluziv și performant.
Obiectivele propuse au putut fi atinse prin activitățile desfășurate pe parcursul a două mobilități: una individuală, cu participarea a cinci cadre didactice la cursuri de formare în Finlanda și una de grup pentru zece elevi, însoțiți de două cadre didactice din școala noastră, într-un schimb de experiență la Colegiul Jean Lacaille, din Bligny sur Ouche, Franta.
În cadrul primei mobilități, cinci cadre didactice din școala noastră au urmat două cursuri de perfecționare: „Make technology your friend ” și „Harmony and learning ”, în Finlanda, care au fost susținute de un formator acreditat: Asociația Edu2Grow.
Furnizorii de curs au oferit participanților o sesiune comună (Cultură și interculturalitate) și apoi sesiuni diferite pentru subiectele abordate. Astfel, la primul curs, „Make technology your friend ” , trei cadre didactice au fost instruite să lucreze pe diferite platforme digitale, cu aplicații, instrumente online, să folosească diferite principii de învățare în mediul online, tehnici de evaluare-storytelling, materiale audio-video pe care apoi să le utilizeze în mediul formal si nonformal. De asemenea, cadrele didactice participante au avut oportunitatea de a desfășura activități pentru prevenirea și combaterea fenomenului de bullying și cyberbulling, creare de continut digital, podcast, blog si pagini web, activități desfășurate împreună cu profesori din alte instituții școlare ce implementeaza proiecte Erasmus+ din România, Germania, Insula Reunion, Franța, ceea ce a fost o oportunitate de a stabili contacte noi și experiențe de comunicare cu alte școli europene.
Cele două cadre didactice care au participat la cursul „Harmony and learning” au dobândit tehnici și metode de comunicare în spațiul școlar, modalități de utilizare a comunicării ca instrument de integrare a copiilor din medii dezavantajate și de cooperare cu familiile acestora. Activitățile care au atras atenția și interesul participanților au fost cele legate de managementul emoțiilor și al conflictelor, metoda Teatru forum, medierea în relații diferite: profesor – elev, elev – elev, profesor – familie, dar si cele despre dinamica grupurilor, teamwork si teambuiding. Prin absolvirea acestor cursuri și experiențele acumulate, cadrele didactice participante au conștientizat importanța, și rolul lor în educația de calitate devenind persoane – resurse pentru dezvoltarea elevilor și a întregii comunități școlare locale.
Cea de-a doua mobilitate a avut ca protagoniști 10 elevi și 2 profesori din școala noastră, care, timp de 7 zile, au participat la diferite cursuri și activități împreună cu elevii și cadrele didactice de la Colegiul Jean Lacaille din Bligny-sur-Ouche, în Franța.
Activitățile propuse și desfășurate într-o școală europeană au urmărit dezvoltarea competențelor digitale, dezvoltarea personală, îmbunătățirea motivației, a gândirii critice, dezvoltarea competențelor lingvistice, promovarea diversității și a interculturalității pentru crearea unui mediu incluziv și performant. Ele s-au concretizat, la început, în vizite și jocuri pentru cunoașterea spațiilor de lucru, exerciții și jocuri de spargere e gheții, pentru intercunoaștere între elevii si profesorii participanti din cele două școli.
Pentru a facilita schimbul de idei și a coopera cât mai bine, coordonatorii de proiect din cele două instituții au oferit elevilor un cadru educativ atractiv cu secvențe activ participative, au desfășurat activități programate, workshopuri de artă vizuală digitală, tururi virtuale, aplicarea de instrumente digitale pentru crearea de broșuri turistice în limba franceză și limba engleză despre localitațile și țările implicate în proiect.
Responsabilul de proiect din școala gazdă, prof. Lyne Marion Rose a propus elevilor noștri un „jeu de piste” (vânătoare de comori) în satul Bligny sur Ouche, scopul fiind descoperirea celor mai importante obiective și instituții locale, interacțiunea cu localnicii, crearea de legături între copiii români și francezi care au lucrat în echipe mixte. Elevii au descoperit obiceiurile populare și culinare, preocupările de bază, activitățile din timpul liber ca apoi folosind instrumente TIC, să realizeze videoclipuri, broșuri despre ceea ce au descoperit, dezvoltându-și competențele digitale.
De asemenea, elevii celor două școli partenere, în echipe mixte, au participat la orele de informatică, de limba franceză, limba engleză, chimie, fizică, istorie, matematică având astfel oportunitatea de a-și îmbogăți cunoștințele din aceste domenii, dar și de a-și dezvolta competențele de comunicare în limba franceză.
Din dorința de a oferi un sprijin adecvat tuturor copiilor, pentru a ne asigura că fiecare elev beneficiază de un mediu virtual sănătos, de incluziune în societate, o mare importanță a fost acordată siguranței pe internet și școlii incluzive. Pornind de la aceste două mari probleme ale tinerilor, am considerat ca e necesar să desfășurăm activități de identificare și combatere a cyberbullyingului, realizând și un ghid de utilizare în siguranță a mediului online. În același context, am aplicat cele învățate la cursurile absolvite anterior și elevii au prezentat o piesă de teatru forum pe o temă legată de incluziune și utilizarea aplicațiilor de socializare preferate de adolescenți.
Un moment interesant a fost întâlnirea cu reprezentantul autorităților locale, primarul localității Bligny sur Ouche, care a participat la o conferință de presă organizată de instituția gazdă. Elevii români și francezi au pus numeroase întrebări despre organizarea și finanțarea unităților școlare din localitate, despre administrația locală și proiectele viitoare ale acesteia, realizând o comparație cu ceea ce există în comuna noastră.
Ultima zi de activitate a reprezentat momentul concluziilor, al exprimării părerilor, al stabilirii unor viitoare cooperări, al realizării unor articole pentru ziarele locale din cele două localități partenere si pentru social media.
Bineînțeles că, revenind în comunitatea noastră școlară, participanții la aventura europeană, au realizat o diseminare susținută formativă şi sumativă, astfel încât vizibilitatea rezultatelor a fost asigurată pentru toate cadrele didactice, pentru toți elevii și părinții, dar și pentru alte instituții școlare din județ, prin diferite activități în consiliul profesoral, în cercul pedagogic al directorilor, al profesorilor de diferite discipline, workshop-uri, sesiuni de instruire, lecții deschise, activități extracurriculare, prin publicarea materialelor pe website-ul școlii, prin articole și comunicate de presă.
Desfășurarea acestui proiect ne-a oferit posibilitatea de a schimba informații prețioase despre sistemele educaționale din țările participante, înțelegând asemănările cât și deosebirile dintre acestea. Am avut posibilitatea de a descoperi valorile educaționale și culturale ale altor țări, le-am împărtășit pe cele ale țării noastre și am simțit că facem parte din aceeași familie europeană.
Dupa prima experiență putem afirma cu certitudine că Proiectele Erasmus+ reprezintă oportunități excelente de a intra în contact cu experiența dascălilor de pretutindeni, de a schimba opinii, cunoștințe, experiențe, emoții și de a iniția colaborări viitoare pentru a dezvolta dimensiunea europeană a școlii noastre.
* * *
Coordonator proiect, prof. Curcan Petronela Carmen
Disclaimer: Material realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei.