Experiența Erasmus și drumul spre lumea jocurilor

La sfârșitul lunii octombrie 2022, am avut parte de o experiență unică și minunată prin participarea la cursul de formare din Praga-Cehia, în cadrul proiectului de mobilitate a profesorilor, Erasmus+ „Incluziune prin inovație”, inițiat de Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2 din Pașcani. Cursul intitulat „Game-Based Learning and Gamification in the classroom”, organizat de „Vice Versza CZ”, ne-a propus o temă interesantă și foarte actuală, cea a  utilizării învățării prin joc.

Activitățile desfășurate, ne-au asigurat o bază teoretică solidă și o parte practică ce a implicat multă comunicare și muncă de echipă. Fiecare zi s-a încheiat cu o etapă de reflecție, care ne-a ajutat să analizăm achizițiile făcute, să primim și să oferim feedback. Interacțiunea multiculturală a fost asigurată prin diversitatea participanților. Am avut colegi din Italia, Franța, Spania, Slovenia, Slovacia, Polonia și Kârgâzstan, care erau profesori pentru diferite cicluri de învățământ, cu specializări diverse.

Chiar dacă în contextul învățării, jocul poate fi atribuit mai mult copiilor de până la șapte ani, acest curs ne-a demonstrat că utilizarea lui în sala de clasă este benefică pentru orice categorie de vârstă.  Am învățat să facem distincția între diferite tipuri de jocuri, să identificăm principiile și elementele proiectării unui joc, pentru ca mai apoi să construim unul „de la 0”, să utilizăm jocurile în scop educațional transformând procesul didactic într-o experiență captivantă pentru copii.

Pe parcursul primelor două zile, ne-am familiarizat cu teoriile jocului pentru a înțelege mai bine principiile care stau la baza proiectării lui. Ne-au fost expuse „Teoria Flow-ului” dezvoltată de cercetătorul Mihaly Csikszentmihalyi , teoriile lui James Paul Gee, considerat „părintele Game Based Learning” și „Teoria lui Schwartz” despre valorile jocului.

Designul jocului trebuie să respecte câteva direcții principale:

  • subiectul;
  • cercetarea;
  • scopurile pentru care este creat jocul (ce dorim să învețe jucătorii);
  • mecanica (regulile);
  • componentele;
  • dinamica;
  • estetica.

Partea practică a cursului a completat cunoștințele dobândite și ne-a adus multe satisfacții. Am jucat diverse jocuri de masă și apoi fiecare participant a creat un joc pe care l-a testat împreuna cu colegii. Analiza jocurilor a clarificat aspecte legate de cerințele proiectării și a asigurat feedback-ul.

Un alt subiect abordat a fost „Gamificarea”. Este un termen relativ nou și poate fi definit la modul general, astfel:  utilizarea elementelor de proiectare ale jocului în contextul „non-joc”, pentru a motiva oamenii să își atingă anumite obiective sau să își îmbunătățească performanțele. Gamificarea se poate utiliza în educație, introducând în construirea activităților de învățare, elemente precum: punctaj, clasament, provocări, recompense, competiție.

Beneficiile gamificării sunt:

  • creșterea motivației copiilor pentru implicarea în activitățile de învățare prin introducerea unor  elemente de joc specifice-punctajul, recompensele și provocările;
  • învățarea activă prin experimentare și explorare , eliminând transformarea copiilor în receptori pasivi ai informației;
  • încurajarea colaborării și dezvoltarea abilităților sociale și de lucru în echipă prin asumarea diferitelor sarcini sau roluri în timpul jocului;
  • asigurarea unui feedback rapid, lucru care îi va ajuta pe copii să își identifice greșelile și să își îmbunătățească performanțele;
  • permite personalizarea învățării adaptând nivelul de dificultate și conținutul la nevoile individuale ale copiilor sau ale grupului;
  • învățarea atractivă și amuzantă sprijină dezvoltarea abilităților cognitive și socio-emoționale;

Într-o epocă în care tehnologia avansează rapid, nu trebuie să neglijăm exploatarea jocurilor online în beneficiul educației. Jane McGonigal, creatoare de jocuri online, expertă în gamificare și autoare de bestseller-uri, susține că jocurile pot fi utilizate pentru a rezolva probleme reale și a-i ajuta pe oameni să se simtă mai împliniți și fericiți. Prin gamificare se poate valorifica puterea jocurilor pentru a rezolva probleme sociale și globale , cum ar fi schimbarea climatică, sănătatea mintală și educația.

Aventura noastră în lumea fascinantă a jocurilor s-a încheiat cu o activitate outdoor în care am utilizat o aplicație pe telefon pentru a descoperi lucruri minunate și interesante despre orașul care ne-a fost gazdă. „Action bound” ne-a purtat pe străzile din centrul Pragăi,și ne-a ajutat să cunoaștem obiective turistice și poveștile lor, clădiri cu o arhitectură minunată, pline de istorie, și să  interacționăm cu localnicii.

M-am întors acasă cu multe cunoștințe noi, cu impresii frumoase despre oamenii pe care i-am cunoscut, iar imaginile  superbe, de toamnă, ale orașului de pe malurile Vltavei mi-au rămas întipărite în minte.

 

prof. Cristina Călin

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2, Pașcani (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.calin2

Articole asemănătoare