Experiență Erasmus în Atena: Special Education Needs and ICT

Primul flux de mobilitate din cadrul Proiectului Erasmus Key Action 1, „Special Education Needs. How to use ICT and games in special education”, s-a desfășurat la Atena, Grecia, unde am participat alături de două colege care își desfășoară activitatea în învățământul preșcolar. Cursul de formare „Special Education Need & ICT” a împletit armonios aspectele teoretice cu privire la dificultățile de învățare ale copiilor cu cele practice, sub îndrumarea a doi formatori deosebiți. Aceștia au încurajat cooperarea, lucrul în echipă, sprijinindu-ne la realizarea materialelor didactice folosind platforme de învățare și aplicatii foarte interesante și atractive pentru elevi: Plikers, Kahoot, Edpuzzle, Canva, Mentimenter.

Platforma gratuită Kahoot! este bazată pe joc și tehnologie educațională. Jocurile pot fi create de oricine, pe orice subiect, pentru elevi de toate vârstele și se poate accesa de pe orice dispozitiv care dispune de un browser web.

Canva este o platformă de design grafic, utilizată pentru a crea grafică socială, prezentări, postere, documente.

O altă aplicație interesantă cu care ne-am familiarizat a fost Edpuzzle, care permite căutarea de materiale pe youtube și editarea lor ulterioară: se pot insera note audio și teste cu itemi cu răspuns scurt sau cu alegere multiplă. Editarea materialelor permite scurtarea și personalizarea lor, ceea ce permite captarea atenției elevilor.

Aplicația Plickers este un instrument interactiv și totodată, o modalitate versatilă de a crea teste de tip grilă și adevărat/ fals pentru elevii din ciclul primar și gimnazial. Aplicația are o interfață extrem de prietenoasă, tocmai prin simplitatea și ușurința cu care și un cadru didactic mai puțin experimentat poate să creeze o clasă (prin introducerea numelui elevilor) și un test. Profesorul are posibilitatea să-și formuleze întrebările, numărul și tipul de răspunsuri, poate adăuga imagini pe baza cărora va formula întrebările. Elevii nu au nevoie de lucrare scrisă, deoarece aplicația permite proiectarea (cu ajutorul unui videoproiector) intrebărilor și a variantelor de răspuns, aceștia răspunzând doar prin ridicarea unui card (unic prin formă și personalizat) ce este oferit gratuit de aplicația Plickers.

Avantajele acestui tip de evaluare online sunt multiple, atât pentru elevi, cât și pentru profesori.  Elevii se simt mult mai confortabil știind că participă la un nou mod de a fi testați. Simplul fapt că nu mai scriu răspunsurile pe o foaie, ci răspund cu ajutorul unui card pe care profesorul îl scanează cu tableta sau telefonul inteligent, faptul că răspunsurile lor sunt ”live” îi motivează să se concentreze asupra evaluării cu mai multă responsabilitate. De asemenea, elevii sunt câștigați și prin faptul că la finalul testului pot primi scorul/ nota pe loc, aplicația afișând pentru fiecare participant la test răspunsurile corecte și pe cele incorecte (acestea fiind marcate distinct prin culoarea roșie). Elevii mai pot primi și fișa individuală cu răspunsurile date, astfel încât să se poată realiza autoevaluarea și autocorectarea, care se pot face direct în clasă.

Profesionalismul de care au dat dovadă formatorii a constituit un atu important în înțelegerea acestui mod de abordare a educației copiilor cu dificultăți de învățare.

Înainte de a pleca în această mobilitate au existat momente în care am crezut că bariera de limbă va constitui un impediment, dar, cu ajutorul studiului, al pregătirii lingvistice și colaborând cu cele două colege, totul a decurs foarte bine.

Fiecare zi petrecută în Grecia ne-a oferit posibilitatea de a cunoaște farmecul Atenei, dar și al împrejurimilor acesteia.

În Cartierul Monastiraki din Atena, am putut vedea Biserica Maria Pantanassa sau Adormirea Maicii Domnului. Cu trecerea timpului și construirea unor locașuri mai mari, aceasta a devenit Mănăstirea Mică (Monastiraki) pentru atenieni, urmând ca întregul cartier să își ia denumirea după aceasta.

Cândva un alt locaș de cult din acest cartier, Moscheea Tzitarakis a fost construită în secolul al XVIII-lea, fiind cunoscută și sub denumirea de Moscheea Pieței de Jos. După ce grecii și-au câștigat independența față de otomani, clădirea a avut diverse scopuri, servind ca sală de bal, cazarmă militară, depozit și chiar închisoare. Din 1973, Moscheea Tzitarakis a devenit o anexă a Muzeului de Artă Populară Greacă, găzduind o importantă colecție de ceramică.

Împreună cu formatorii am urcat din Piața Monastiraki spre Acropole, un complex arhitectonic grandios la care a lucrat Fidias, cel mai mare sculptor al lumii antice. Am văzut aici Partenonul, templul închinat de atenieni Atenei Partenos; acesta constituie reprezentarea plenară a democraţiei şi, totodată, cel mai frumos monument de pe Acropole, ca realizare şi concepţie artistică. M-a impresionat tare mult și Odeonul lui Herodes Atticus (sec. II d.Hr.), un amfiteatru săpat în stânca Acropolei, în care aveau loc spectacole de muzică și poezie.

În una din seri am luat un taxi și am mers la Pireu, principalul port maritim al Atenei, unde ne-am întâlnit cu ceilalți colegi și cu formatorii, care ne-au fost ghizi în timpul petrecut în Grecia. După ce am făcut un tur al portului, care ne-a încântat ochii cu imagini feerice, când soarele oglindește ambarcațiunile în luciul apei, am admirat Marina Zeas, golful larg în formă de cerc aproape închis. Am luat cina într-o tavernă primitoare, bucurându-ne de bucătăria tradițională grecească.

Această mobilitate Erasmus a fost pentru mine o activitate de dezvoltare personală deosebită, un schimb de experiență și un transfer de bune practici. Mi-am dezvoltat competențele de înțelegere și comunicare în limba engleză, abilitățile de predare inovative și creative prin utilizarea platformelor și aplicațiilor,  precum și abilitățile de utilizare TIC.

 

prof. Elena Viorica Mititelu

Școala Gimnazială Prof. Gheorghe Dumitreasa, Girov (Neamţ) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elena.mititelu

Articole asemănătoare