Experiența Erasmus+ – catalizator al bunelor practici

Proiectele Erasmus + sunt oportunități unice de a explora dimensiuni noi ale educației, oferind prilejul atât elevilor cât și profesorilor să abordeze metode noi, originale, pe viu, pentru integrarea unor noțiuni, ieșind din spațiul clasic al sălii de clasă și observând fenomenele naturale, frumusețea etosului național din diverse colțuri ale spațiului european, arta trăirii în definitiv.

Astfel, în perioada 27 – 31 ianuarie 2020, 3 profesori și 6 elevi de gimnaziu ai Școlii Gimnaziale „Elena Doamna” Tecuci, județul Galați au participat într-o mobilitate în Lituania, în cadrul proiectului Erasmus+, Under the Same Blue Sky cu număr de referință 2019-1-CZ01-KA229-061402_2 și care se va derula până în 2021. Parteneri în acest proiect sunt școli gimnaziale din Grecia, Turcia, Cehia, Portugalia și Lituania. Au beneficiat de această mobilitate 16 profesori și 33 de elevi, din țările menționate anterior. Profesorii de la Școala Gimnazială „Elena Doamna” Tecuci, județul Galați, Giurgea Gina Liliana, Popa Carmen și Postea Maria și elevii Neruja Andrei, Popa Ionuț, Mihai Eduard, Saghin Bianca, Trandafir Denis și Moraru Georgiana au reprezentat cu mândrie România în această mobilitate. Până la finalul proiectului vor beneficia de acest schimb intercultural și de idei, mai mult de 120 de elevi cu vârste între 13-15 ani și peste 40 de profesori.

Proiectul Erasmus+ Under the Same Blue Sky vizează teme ca astronomia, tradițiile, arta și interconectarea acestora, oferind elevilor posibilitatea să descopere singuri legătura dintre cele trei domenii de studiu. Va fi foarte interesant și folositor să exploreze în cadrul mobilităților, cum tradițiile diferă în funcție de mediul cultural, istoria și geografia fiecărei țări și în ce măsură influențează ele folclorul, etosul național.

Omul încă din cele mai vechi timpuri și-a ridicat privirea spre cer și a căutat răspunsuri pentru a-și explica măreția universului și locul lui. Legătura omului cu natura, cu schimbările anotimpurilor, astrele cerești este incontestabilă și pornind de la aceste aspecte pe care le studiază astronomia ca știință, s-a creat acest proiect. Menirea lui este de a reuni o generație de tineri care să aibă ca pasiuni științele, tehnologia, artele, ingineria, matematica și să folosească metode STEAM, toate sub umbrela astronomiei. Totodată, se urmărește ca metodele folosite în cadrul proiectului să inspire și să motiveze elevii nu doar să interpreteze semnele astrologice sau astronomice, ci și similitudinile dintre tradițiile fiecărui popor, unele ridicate la rang de artă. Sunt multe povestiri considerate mituri tradiționale care au ca temă astronomia, cât și opere de artă inspirate de această știință. Cerul este singura moștenire pe care fiecare dintre noi o primește în dar la naștere, pe lângă viață și sub culorile lui schimbătoare, marcate de fulgere, tunete, picături de ploaie, curcubeie sau fulgi de nea ne desfășurăm fiecare activitățile cotidiene și ne căutăm rostul.

Obiectivele principale ale acestui proiect sunt sporirea competențelor cheie transversale la elevii din școlile europene prin schimbul de bune practici și colaborare,  dezvoltarea abilităților profesorilor din școlile europene prin utilizarea unor abordări inovatoare în învățare, bazate pe utilizarea TIC și axate pe crearea unui mediu de învățare mai activ, îmbunătățirea calității educației și a ofertei școlare a școlilor europene, crearea de materiale didactice inovatoare bazate pe abordări interdisciplinare care să facă conexiuni cu viața reală mult mai firesc, natural.

Competența lingvistică de exprimare într-o limbă de circulație internațională va fi mult îmbunătățită atât la elevi cât și la profesori și este unul din aspectele importante vizate în cadrul acestor mobilități, pentru că toate activitățile, interacțiunile și evaluările se vor desfășura în limba engleză.

Întrebarea Când voi avea nevoie de această informație sau de această materie auzită în sălile de clasă, indică că elevul respectiv nu este implicat, interesat și este și „motorul” pentru scrierea acestor proiecte. Dacă un elev nu crede că ceea ce învață este important, nu va dori să învețe și este esențial să se demonstreze modul în care disciplinele de studiu se întrepătrund și se referă la el, omul dornic de cunoaștere.

Toți participanții vor vizita situri arheologice legate de astronomie, vor asista la prelegeri ale experților ( astronomi, preoți, astronauți etc.), vor pregăti prezentări despre țara, orașul și școala lor, vor crea lucrări și vor admira creații de artă. Toate activitățile proiectului se concentrează pe colaborare și comunicare, gândire critică, rezolvarea problemelor, învățarea de la egal la egal, se referă la dezvoltarea abilităților transdisciplinare la elevi și-i implică activ pe aceștia, în toate etapele de lucru. Astfel, prin stimularea interesului și a plăcerii, a abilităților de predare, îmbunătățirea învățării cunoștințelor științifice, se va dezvolta expertiza în utilizarea științei și vom dezvolta „atitudini științifice”, cum ar fi deschiderea minții și obiectivitatea. Toți participanții vor învăța despre tradițiile europene, își vor exprima sentimentele și vor vedea arta ca vehicul, vor înțelege că diferențele dintre noi sunt mai mici decât interesele noastre comune O broșură cu toate activitățile, metodologia și chestionarele vor fi create la sfârșitul proiectului. Cu excepția acestui fapt, toate activitățile vor fi încărcate în twinspace de pe platforma e-twinning și pe site-urile școlilor participante.

Săptămâna petrecută în Lituania ne-a îmbogățit cunoștințele, profesori și elevi deopotrivă și ne-a oferit o altă perspectivă asupra educației. În prima zi, duminică, am făcut cunoștință cu coordonatoarea proiectului din Lituania, Inga Urboniene și câțiva reprezentanți ai elevilor Școlii Gimnaziale din Šiauliai, „Sandoros” progimnazija care ne-au preluat din Riga, capitala Letoniei unde ajunsesem după o călătorie pornită cu o zi înainte având următorul itinerar: Tecuci – București – escală în Varșovia – Riga. După o călătorie de trei ore cu autocarul am ajuns în Šiauliai. Elevii din România au făcut cunoștință cu familiile la care au stat o săptămână. Am fost impresionați de naturalețea tuturor, de faptul că vorbesc limba engleză foarte bine și de dragostea lor de țară. Am văzut toată săptămâna doar fețe vesele și am întâlnit oameni ospitalieri. Šiauliai este al patrulea oraș ca mărime în Lituania, cu o populație de 107.086 oameni. Din 1994 până în 2010 a fost capitala județului cu același nume, Šiauliai.

Luni, 27 ianuarie 2020, elevii și profesorii ne-au prezentat școala lor care, deși modestă are spații amenajate pentru relaxare a elevilor prin niște fotolii nonconformiste amplasate pe holuri, colțuri de lectură, sală de sport, săli de grădinițe, cantină. Am asistat apoi la un spectacol deosebit pregătit de școala gazdă și am descoperit instrumente muzicale care erau folosite cu măiestrie de elevi. De asemenea, costumația elevilor ne-a plăcut tocmai prin simplitatea ei, fiind ori uniforma școlară, ori robe albe, imaculate. Au interpretat cântece vocal și instrumental, au dansat și ne-au invitat ulterior programului artistic la un workshop în cadrul căruia am învățat câteva cuvinte în lituaniană.

S-a lucrat în echipe formate din elevi și profesori din fiecare țară participantă. Toată lumea a fost invitată după aceea în centrul comercial din inima orașului, la patinoar. Apoi am fost invitați la cantina școlii, unde elevii și profesorii au servit masa împreună. Programul a continuat cu vizitarea primăriei din Šiauliai. Aici am întâlnit un primar dedicat orașului, cu studii în Suedia și Italia care pune accent pe educație, alocând bani în acest sens pentru diverse programe și proiecte, și încurajează tinerii să aibă spirit de inițiativă. De la dumnealui am aflat că în Šiauliai există o arenă sportivă unde se practică diverse sporturi, dar unde baschetul are întâietate, mulți locuitori ai orașului fiind selectați în lotul național. Acest oraș se mai mândrește și cu o fabrică de ciocolată unde se găsește o varietate de dulciuri, cu o fabrică de biciclete și cu o educație de calitate. Elevii din Šiauliai ne-au condus pașii apoi într-un tur pietonal menit a dezvălui câteva monumente emblematice ale orașului.

Ziua a doua, marți 28 ianuarie 2020, a fost dedicată unor vizite în Kaunas și în Moletai. În Kaunas am admirat la galeria de artă tablourile unuia dintre cei mai faimoși pictori din Lituania, M. K. Ciurlionis, cu mesaje încifrate și cu tematică a astrelor cerești, zodiac, locul omului în univers. Partea a doua a zilei am petrecut-o la Obsevatorul Astronomic din Moletai, unde am văzut unii dintre noi pentru prima dată, lucrări ale astronomilor, instrumente folosite de aceștia, telescoape, obiecte celeste, fragmente de meteoriți, o expoziție cu imagini de o mare claritate a universului și a creațiilor lui, dar nu am putut admira bolta cerească din cauza condițiilor meteo nefavorabile: ceață, cer înnorat, ploaie. Ulterior, am participat la o prelegere într-o sală amenajată, unde am aflat despre evoluția planetelor, galaxiilor și despre cum a început totul cu un telescop cu diametrul de 25 centimetri și s-a ajuns la unul de 165 de centimetri, cel mai mare din Nordul Europei. Acesta aparține Universității din Vilnius și este o atracție pentru sute de turiști anual. Lângă observator este Muzeul Lituanian de Etnocosmologie, primul de acest fel din lume, dat în folosință în 1990. De la depărtare arată ca o navă spațială care a aterizat în Moletai. În interiorul muzeului sunt telescoape de 40 și 80 de centimetri în diametru, iar în cadrul turului programat în prealabil, se pot observa Luna, planetele, stelele, nebuloase, chiar galaxii cu condiția ca vremea să fie favorabilă. Am fost impresionați de măreția lucrurilor realizate de oameni și de mintea lor.

Miercuri, 29 ianuarie 2020 elevii au vizionat de dimineață filmul “Astronautul” într-o sală de cinema sferică, iar apoi s-a prezentat pe echipe țara, orașul și școala de proveniență. Echipa României a fost prima care a adus informații prețioase despre locul unde s-a născut, apoi au urmat pe rând Portugalia, Turcia, Grecia, Cehia și Lituania. Ne-au fost oferite certificatele de participare din cadrul acestei mobilități, într-o atmosferă festivă. După ce s-a servit din nou masa la cantina școlii s-au discutat pe echipe impresii legate de filmul vizionat și copiii au interacționat prin intermediul unor jocuri. A urmat vizitarea locului numit Hill of Crosses, care ne-a uimit prin multitudinea de cruci catolice înșiruite pe un deal. Este un loc de pelerinaj al catolicilor din Lituania și nu numai, situat la 12 kilometri de Šiauliai, care de-a lungul timpului a acumulat nu doar cruci, ci și crucifixe, rozarii și statui ale fecioarei Maria sau mici efigii aduse de călători. Acest loc a fost vizitat și de Papa Paul Ioan al II-lea în 1993 pentru că dealul acesta simbolizează de fapt, puterea de îndurare tacită a poporului lituanian împotriva amenințărilor nenumărate la care au fost supuși atunci când au făcut parte din Imperiul Rus, au participat la Războaiele de Independență sau au fost în componența Uniunii Sovietice. Seara a venit cu surpriza unei cine tradiționale într-o atmosferă plăcută.

Ziua de joi, 30 ianuarie 2020 a fost dedicată capitalei Lituaniei, Vilnius și castelului Trakai. Aici am observat vestigii ale istoriei poporului lituanian pline de farmec, chiar dacă vremea a fost din nou potrivnică. La Vilnius am vizitat catedrala catolică din centru, universitatea, muzeul de chiblimbar, ciocolateria și centrul comercial. După amiază am ajuns la castelul Trakai care trona mândru în fața noastră și încerca să ne povestească de zilele lui glorioase.

Ultima zi a mobilității a fost pentru planificarea activităților viitoare, am participat la sesiuni de formare din parte unor experți ( astronom și preot) în care s-a pus accent pe relația pe care omenirea o are cu lumea cosmică. Seara a fost momentul dezvăluirii unor dansuri populare lituaniene inedite, vesele, acompaniate cu instrumente care a sudat legătura dintre elevii europeni și s-a încheiat apoteotic.

Pe 1 februarie, fiecare echipă s-a pregătit de plecare spre casă, cu un bagaj multicultural bogat, cu gândul că are prieteni noi și cu amintiri memorabile.

 

prof. Gina-Liliana Giurgea

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/gina.giurgea

Articole asemănătoare