În perioada 28 aprilie – 2 mai 2025, am avut ocazia de a participa la o mobilitate de tip job shadowing desfășurată în Barcelos, Portugalia, în cadrul unui proiect Erasmus+. Activitatea mi-a oferit oportunitatea de a explora bune practici educaționale și de a înțelege mai bine modul în care sistemul portughez integrează provocările actuale în educație.
Programul a debutat cu o prezentare detaliată a sistemului educațional din Portugalia de către directorul instituției, Jorge Saleiro și coordonatorul de proiecte europene, Fernando Carvalho. Am descoperit astfel structura instituțională, tipurile de programe și strategiile de integrare a inovației pedagogice. Potrivit acestora Agrupamento de Escolas de Barcelos are în prezent un număr de 8 structuri arondate de la nivel preșcolar până la cel liceal și un număr total de 2200 de elevi. Gazdele ne-au prezentat sistemul de educație portughez care se împarte pe următoarele niveluri: preșcolar, primar, secundar inferior (10 – 12 ani), secundar superior (12 – 14 ani) și liceal (14 – 18 ani). În ceea ce privește managementul activității didactice în școli acesta revine directorului care este numit pentru o perioadă de 4 ani în urma depunerii unui proiect de dezvoltare instituțională în fața consiliului școlar. Este validat acel candidat care obține votul de încredere al consiliului. Altă temă de discuție i-a vizat pe elevii cu cerințe educative speciale care sunt integrați în clasele regulate conform vârstei lor, petrec o parte din programul școlar alături de elevi însă în fiecare zi au ore specifice cu profesorul și psihologul școlar atât pentru partea educațională cât și pentru suport psihologic. Primesc îndrumare pentru ruta educațională cea mai potrivită nivelului lor de dezvoltare cognitivă.
Totodată, au fost schițate obiectivele și etapele mobilității: abordări STEAM, educație pentru mediu, utilizarea tehnologiei, utilizarea AI, abordări în domeniul educației copiilor cu cerințe educative speciale și bune practici în ceea ce privește diminuarea fenomenului de bullying și cyberbullying.
A doua zi petrecută în școala portugheză ne-a pus față în față cu beneficiile abordărilor moderne STEAM. Astfel am avut șansa de a descoperi modul în care disciplinele STEAM sunt interconectate și aplicate în învățare.
În laboratorul de robotică al școlii am observat modul în care elevii sunt inițiati în programarea roboților educaționali folosind LEGO Mindsstorms, Arduino și mBot sau utilizează platforme de programare vizuală precum Scratch, Thinkercad etc. La nivelul școlii funcționează chiar și un club de robotică care pe parcursul celor 7 ani de existență s-a remarcat la diferite competiții naționale dovadă fiind numeroasele diplome și premii câștigate.
Proiectul „Saber+Ciência” este o inițiativă a grupului disciplinar Matematică și Știință din ciclul II (clasele V-VI) care are ca scop îmbogățirea cunoștințelor științifice ale elevilor din domenii precum: contribuția unor oameni de știință la îmbunătățirea calității vieții umanității, biologie, chimie, medicină și matematică având în vedere că Programa disciplinelor de Științe ale Naturii și Matematică nu permite întotdeauna acest tip de abordare.
De asemenea extrem de valoroase mi-au părut cluburile de artă sau teatru care aveau întâlniri săptămânale. Acestea dezvoltă abilități de comunicare, dicție, expresivitate corporală și transformă școala într-un spațiu viu, colorat și expresiv, unde fiecare elev își poate descoperi și cultiva pasiunea.
Educația pentru un viitor sustenabil a fost în centrul activităților celei de-a treia zi. Școala portugheză integrează educația pentru mediu în activitățile cotidiene. atât în disciplinele științifice cât și prin proiecte educaționale interdisciplinare și activități extracurriculare. Elevii studiază teme precum schimbările climatice, biodiversitatea, reciclarea, poluarea nu doar la nivel teoretic ci și prin activități practice. Școala din Barcelos face parte din programul „Eco-Escolas” (Școala Eco) și implică elevii în proiecte de reciclare, grădini școlare, economisirea energiei și protejarea biodiversității. Un proiect derulat în acest sens este Proiectul Arboreto care a debutat în anii 1986-1987. Este o grădină botanică tematică, deoarece include în mod special plante lemnoase specifice Peninsulei Iberice. Întreaga responsabilitate legată de îngrijirea acestei grădini școlare revine elevilor și profesorilor din domeniul științelor.
În cadrul educației pentru mediu accentul este pus pe metode active cum ar fi proiectele de cercetare, ieșirile în natură, observarea directă a ecosistemelor pentru a stimula implicarea și gândirea critică a elevilor. Această abordare reflectă angajamentul Portugaliei față de obiectivele Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă și urmărește formarea unor cetățeni responsabili, conștienți de impactul acțiunilor lor asupra mediului.
Mobilitatea a inclus și o componentă culturală importantă prin vizitarea orașelor Porto, Braga și Viana do Castelo, descoperind bogata moștenire culturală a Portugaliei. Aceste experiențe au contribuit la înțelegerea contextului socio-cultural în care se dezvoltă educația.
Ultima zi a fost dedicată unei teme sensibile și de actualitate: strategiile de prevenire și combatere a bullyingului și cyberbullyingului. Acestea sunt axate pe prevenție, educație și implicarea comunității. Școala din Barcelos marchează anual Ziua Internațională împotriva Violenței și Bullyingului în Școală, inclusiv Cyberbullyingul, stabilită de UNESCO în prima joi din noiembrie. În această perioadă, școala intensifică activitățile de sensibilizare, încurajând elevii să recunoască, să denunțe și să prevină aceste forme de violență. Foarte interesant mi s-a părut utilizarea unor cutii speciale unde elevii pot raporta cazuri fără teamă.
Strategia Școlii din Barcelos cuprinde programe de conștientizare (ateliere, lecții sau campanii despre efectele bullyingului și ale cyberbullyingului), educație digitală (elevii trebuie să învețe cum să folosească internetul responsabil și cum să reacționeze la hărțuirea online). Un exemplu concret în acest sens este proiectul „Desafios SeguraNet”. Acest proiect, derulat de Echipa de Resurse și Tehnologii Educaționale, are misiunea de a promova, în cadrul comunității educaționale, navigarea sigură, critică și informată pe internet și dispozitive mobile.
Cadrele didactice au subliniat faptul că depun eforturi constante pentru promovarea în rândul elevilor a toleranței, nondiscriminării și creării unei atmosfere de stare de bine în școală. Din expozițiile din incinta școlii am putut observa lucrări valoroase ale copiilor care exprimă prin culoare și formă conceptele de toleranță, nondiscriminare sau rasism. La acest deziderat contribuie în măsură foarte mare conceptul asupra ambientului școlar. Mesajul de toleranță și acceptare este vizibil permanent pe holurile școlii și în interiorul claselor. M-a impresionat, de asemenea, faptul că în fiecare sală de clasă am găsit o imagine care surprinde o scală a gravității actelor de violență care are ca scop conștientizarea efectelor pe care violența o poate avea asupra comportamentului elevilor.
Au fost prezentate metode de intervenție, exemple de proiecte școlare și politici educaționale implementate în Portugalia, oferind inspirație pentru acțiuni similare în România.
Mobilitatea de la Barcelos a reprezentat o experiență de învățare valoroasă, care a îmbinat dimensiunea profesională cu cea culturală. Profesorii participanți s-au întors acasă cu noi perspective și resurse educaționale, pregătiți să le împărtășească în comunitățile lor școlare.