Erasmus+ este un program al Uniunii Europene, care are ca obiective educația, formarea, tineretul și sportul și care oferă oportunități de mobilitate și cooperare în multiple domenii, unul dintre acestea fiind educația și formarea profesională.
Ca urmare a faptului că școala noastră, Colegiul Național Mihai Eminescu din Buzău, a obținut o acreditare în domeniul educației școlare pentru perioada 2023-2027, mai mulți elevi și cadre didactice au avut oportunitatea de a participa la mobilități și cursuri de formare profesională.
În acest context, am participat, alături de alte două colege, la cursul de formare profesională Digital Resources for Teachers (WEB 2.0 Tools-ICT-AI), organizat de Eruditus School, care s-a desfășurat la Paris, în perioada 30 iunie-4 iulie 2025. Acest curs este adresat profesorilor care urmăresc îmbunătățirea activității didactice prin utilizarea la clasă a resurselor digitale, mai exact a platformelor și aplicațiilor, activitatea având ca scop principal dezvoltarea competențelor digitale ale participanților și explorarea modului în care tehnologia poate sprijini procesul educațional.
În cadrul acestui curs de formare, am participat la activități diverse, care au inclus atât sesiuni teoretice cât și ateliere practice. De asemenea, acestea au fost completate cu activități care s-au axat pe schimburile de bune practici, având în vedere că participanții au fost cadre didactice din România, Bulgaria, Spania, Italia, Macedonia, Grecia, Cipru și Polonia.
Printre aplicațiile prezentate în cadrul atelierelor practice s-au numărat Kahoot, Quizizz și Quizlet, cu ajutorul cărora pot fi create teste interactive, fiind așadar un foarte util instrument de evaluare și Goosechase -o platformă online care permite profesorilor să organizeze activități de tip „vânătoare de comori”, atribuind elevilor, pe echipe, o serie de sarcini de lucru și provocări, sub forma unor misiuni, care se pot desfășura atât în interior cât și în exterior. De altfel, am experimentat împreună, într-o activitate outdoor, o misiune pe acestă platformă, fapt ce ne-a permis descoperirea unor aspecte mai puțin cunoscute din centrul istoric al Parisului, cum ar fi mozaicurile Space Invader, fântânile Wallace, cofetăria Stohrer, cea mai veche din Paris sau numeroasele ateliere de reparație a hainelor și pantofilor, care au la bază politica statului francez de sustenabilitate și de reducere a risipei.
Alte instrumente digitale care ne-au fost prezentate au fost Quiver, o aplicație care dă viață desenelor, transformând planșele de colorat care pot fi descărcate de pe site-ul aplicației, în animații 3D interactive, Gamma, care generază prezentări PPT , pagini web, documente sau chiar conținut pentru rețelele sociale cu ajutorul AI, sau Yukka, o aplicație care scanează codurile de bare ale produselor alimentare și cosmetice, oferind informații despre ingrediente și despre impactul acestora asupra sănătății noastre și care poate deveni un instrument util în activitatea didactică, cu ajutorul căruia elevii pot învăța despre nutriție, elemente chimice și chiar despre sustenabilitate. În ultima zi de curs am făcut cunoștință cu Suno, un generator de muzică cu ajutorul AI, o aplicație cu ajutorul căreia practic orice discurs poate fi transformat în muzică și pe care de altfel l-am testat și noi, într-o manieră distractivă, generând o piesă muzicală, pornind de la un text care ilustra experiențele noastre, ale cursanților, în cadrul activității de formare.
Evident, trebuie să avem în vedere faptul că acest potențial al inteligenței artificiale, care își face tot mai des simțită prezența în platformele și aplicațiile utilizate în activitatea didactică, pe lângă numeroasele beneficii, este însoțit de o serie de aspecte etice, spre exemplu drepturile de autor, dar și de unele costuri energetice și un impact poluant, cercetările în domeniu indicând faptul că utilizarea excesivă a inteligenței artificiale contribuie la epuizarea resurselor energetice, poluează și suprasolicită infrastructura energetică existentă.
În concluzie, participarea la acest curs a fost pentru mine o experiență deosebită, care m-a ajutat să îmi dezvolt competențele digitale, să identific noi resurse educaționale și să găsesc soluții inovatoare pentru un învățământ adaptat generației actuale de elevi și care mi-a permis, pe lângă explorarea unor instrumente digitale cu adevărat utile pentru activitatea didactică, experimentarea învățării cu ajutorul aplicațiilor digitale și în afara sălii de clasă, dar mi-a facilitat și îmbunătățirea comunicării în limba engleză, ca urmare a participării la numeroase activități practice, alături de profesori din alte state europene, precum și identificarea unor potențiale colaborări viitoare în cadrul unor proiecte internaționale.