Activitățile în aer liber sunt esențiale pentru dezvoltarea preșcolarilor. Ele ajută copiii să-și dezvolte puterea fizică, să îmbunătățească echilibrul și coordonarea și să reducă riscul de obezitate. Jocul în aer liber stimulează, de asemenea, creativitatea, îmbunătățește abilitățile de rezolvare a problemelor și încurajează dezvoltarea socială și emoțională. În plus, petrecerea timpului în natură poate reduce stresul și anxietatea și îi poate ajuta pe copii să dezvolte o conexiune mai profundă cu lumea din jurul lor.
Enumerăm în continuare o serie de activități outdoor: titlul activității, obiectivele și o scurtă descriere. Toate activitățile au fost realizate în anul școlar 2023-2024.
1. Vânătoarea de comori
-să colecteze materiale din natură, antrenându-și simțurile (văz, auz, simț tactil)
-să formeze mulțimi după criteriul formei, folosind materialele colectate
-să așeze materialele din natură în ordine crescătoare/descrescătoare, după criteriul lungimii
Preșcolarii au sarcina de a căuta în curtea grădiniței materiale din natură și să formeze mulțimi cu elementele care au aceeași formă. În următoarea parte a activității, preșcolarii vor lucra pe echipe, iar fiecare membru din echipe va alege un material din mulțimile formate anterior, după care le vor așeza în ordine crescătoare și descrescătoare după criteriul lungimii.
2. Formează mulțimi
-să formeze mulțimi de elemente în concentrul 0-5
-să găsească materialele indicate
Din curtea grădiniței copiii trebuia să meargă să caute: 1 piatră, 2 frunze, 3 bețe, 4 castane și 5 conuri de brad. După arătarea mulțimii și numărarea elementelor, copiii trebuiau să înconjoare fiecare mulțime cu cretă și să scrie cifra corespunzătoare fiecărei mulțimi.
3. Povestea unei picături de apă
-să observe picăturile de apă
-să creeze o poveste privind picăturile de apă.
Copiii ies în curtea grădiniței, afară plouă. Pornind de la acest fenomen meteo, fiecare copil crează propria poveste a unei picături de apă.
4. Vreau să desenez o casă
-să memoreze poezia ,,Vreau să desenez o casă”
-să deseneze versurile poeziei în nisip
Copiii sunt la groapa de nisip și li se spune poezia „Vreau să desenez o casă”. Copiii memorează poezia în timp ce desenează acțiunile din versurile poeziei.
5. Coronițe din frunze
-să culeagă cât mai multe frunze colorate
-să realizeze coronițe din frunze
Copiii culeg din curtea grădiniței cât mai multe frunze apoi sunt rugați să realizeze din frunze coronițe.
6. Simțurile
-să numească cele cinci simțuri
-să asocieze materialele cu imaginile aferente simțurilor
Copiii sunt așezați în forma de cerc, în mijlocul lor se află 5 cutii. Pe fiecare cutie se află o poză aferentă celor cinci simțuri. În curtea grădiniței educatoare a ascuns diverse materiale. La semnalul educatoarei, copiii caută materiale care se potrivesc simțurilor și le așază corespunzător în cutii.
7. Omul băț
-să confecționeze un om din bețe
-să audieze povestea ,,Omul băț” Copiilor li se citește povestea „Omul băț”.
Se pun întrebări pe baza poveștii. Se cere copiilor să caute prin curtea grădiniței bețe pentru a confecționa personajul din povestea audiată.
8. Fructe și legume
-să găsească fructele și legumele din curtea grădiniței
-să descrie fructul sau leguma găsită
Copiii se vor realiza o vânătoare de legume și fructe. În curtea grădiniței au fost ascunse fructe și legume. Copiii la semnalul clopoțelului caută fructele și legumele. Fiecare copil descrie fructul sau leguma pe care au găsit-o.
9. Insecte din pietre
-să picteze pe piatră o insectă la alegere
-să folosească culori potrivite
Copiii caută pietre mari și netede în curtea grădiniței. Folosindu-se de acuarele și pensulă realizează pe piatra găsită o insectă preferată.
10. Alfabetul frunzelor
-să găsească cât mai multe frunze
-să scrie litere din frunze pe baza modelului oferit de educatoare.
Copiii caută frunze pe care le așează în mijlocul curții. Educatoarea împarte câte o foaie fiecărui copil pe care se află o literă din alfabet. La semnalul clopoțelului fiecare copil își scrie propria literă. După ce au exersat de 2-3 ori se scriu literele în ordine alfabetică pe un spațiu anume delimitat.
11. Planeta Pământ
-să realizeze planeta Pământ cu ajutorul materialelor din natură
-să caute materiale din natură potrivite pentru redarea planetei.
Copiii strâng materiale din natură și apoi realizează șablonul planetei Pământ. Folosesc crengi pentru contur, iarbă pentru vegetație, pământ pentru munți și pietre pictate cu culoare albastră pentru apă.
12. Tricolorul
-să picteze materiale din natură folosind culorile: albastru, galben, roșu
-să așeze materialele pictate pe un șablon realizând steagul României.
Copiii au la dispoziție diverse materiale: crengi, frunze, pietre, semințe, fasole, paste, orez etc pe care le vor picta și apoi pe lipesc pe un șablon realizând steagul României.
13. Pictură cu frunze
-să culeagă diverse frunze din curtea grădiniței
-să picteze cu ajutorul frunzelor cadoul de la Moș Nicolae.
Copiii culeg frunze, cu ajutorul lor ,,pictează” pe asfalt cadoul de la Moș Nicolae. Să discute despre urmele lăsate pe asfalt de frunze.
14. Fantezie de iarnă
-să compună din pinuri de brad, un animal/insectă/o floare/ un peisaj/ o persoană/ o coroniță
-să formuleze oral, pe scurt, povestea personajului realizat
Copiii sunt așezați afară la o masă rotundă, se intuiesc materialele puse la dispoziție: pinuri de brad, lipici, foaie. Copiii se împart pe perechi și realizează un personaj la alegere. Se accentuează faptul că fiecare pereche își alege ceea ce dorește să realizeze din pinuri de brad, valorificând potențialul lor creativ, neexistând idei greșite.
15. Tradiții de anul nou
-să construiască o capră din crengi
-să confecționeze o sorcovă cu materialele puse la dispoziție
Copiii intuiesc materialele puse la dispoziție: crengi de brad, clopoței, bețe, crengi mai mari, material textil, ochișori mobili, lipici, aracet, sârmă plușată. Copiii au de construit o capră cu care vor merge la colindat și o sorcovă pe care o vor folosi să meargă la urat.
16. Fulgi de nea
-să picteze fulgi de nea în zăpadă
-să folosească cât mai multe culori pentru a realiza pictura
Copiii au avut la dispoziție pensule, acuarele, recipiente. Aceștia trebuie să picteze fulgi de nea colorați în zăpadă cu pensula folosind cât mai multe culori.
17. Pete de culoare -să amestece culorile în sticla cu apă
-să imprăștie culoarea din sticle în spațiul indicat pentru a realiza pete de culoare pe zăpadă Copiii au la îndemână sticle, apă, acuarele, pensule, recipiente. Aceștia trebuie să pună acuarele de culori diferite în sticlele cu apă și să împrăștie apa pe zăpadă redând un covor colorat.
18. X și 0
-să creeze jocul x și o folosind materiale din natură
– să se joace jocul x și o
Copiii culeg materiale pe care le vor folosi la jocul x și o. Folosesc bețe care vor fi mânuite pentru desenarea pătratului, piatra pentru a reprezenta pe O și bețe sau frunze pentru a reprezenta pe X.
19. Animale dispărute
-să găsească animale ascunse sub diverse materiale din natură
-să identifice caracteristici ale animalelor găsite
Copiii caută dinozauri prin diverse locuri precum: sub frunze, între pietre, sub pământ, sub pietriș, sub crengi. Aceștia descriu animalul găsit: culoare, mediul de viață, hrană etc
20. Punguța cu doi bani
-Să caute două pietre plate în curtea grădiniței
-Să le picteze cu culoarea galben
Copiii au trebuit să caute în curtea grădiniței minim două pietre mai plate iar apoi cu ajutorul acuarelelor de culoare galbenă să le picteze. Aceste pietre reprezentau doi bănuți.
21. Bojdeuca lui Creangă
-să construiască din bețe casa lui Ion Creangă
-să descrie bețele găsite și la ce parte a casei le vor folosi
Copii au ieșit în curte unde au trebuit să construiască casa lui Ion Creangă din bețele găsite în curtea grădiniței. După câteva minute unde au mers și au căutat mai multe bețe de diverse dimensiuni și grosimi s-au întors și le-au aranjat în așa fel încât să redea o casă.
22. Mărțișor călător
-să confecționeze un mărțișor din materiale din natură
-să își culeagă materiale din natură la alegere
Copiii au ca și sarcină să își aleagă materiale din natură pe care le doresc și să confecționeze un mărțișor din materialele alese.
23. Mesaje pentru mama
-să caute materiale din natură
-să își exprime emoțiile realizând o legătură cu materialul din natură ales
-să redea cuvântul ,,mama” folosind diverse materiale din natură la alegere
Copiii privesc natura apoi rostesc un cuvânt care le vine în minte despre mama. Cuvântul identificat se asociază cu un material din natură ( piatră, con de brad, cochilie melc, băț, cărămidă, frunză, creangă). Copiii spun un cuvânt potrivit pentru descrierea mamei. Își aleg un material din natură și alcătuiesc propoziții realizând o legătură între cuvânt și materialul ales. După alcătuirea propozițiilor se împart cartonașe pe care scrie cuvântul mama și li se cere copiilor să redea mesajul folosind materiale din natură la alegere.
24. Flori în curtea grădiniței
-să cunoască modul de viață al plantelor
-să cunoască importanța păstrării unui mediu frumos
-să mânuiască ustensilele în mod corespunzător
Copiii sapă cu lopățica gropi mici unde vor planta panseluțe. Ulterior acestea sunt udate cu stropitoarea și urmărite în fiecare zi pt. a observa modul de dezvoltare.
25. Păpădii jucăușe
-să culeagă păpădii
-să își scrie numele din păpădii
Copiii au ca și sarcină să culeagă păpădii și să își scrie propriul nume folosindu-se de acestea. Copiii realizează un tren. Trenul se oprește la fiecare stație unde se află un nume scris. Trenul se oprește când răspunde cel mai rapid copil
26. Mingi săltărețe
-să arunce mingea de la unul la celălalt
-să șuteze mingea de la unul la celălalt Copiii sunt organizați pe două echipe față în față.
La comanda educatoarei aceștia aruncă mingea de la unul la celălalt, mai întâi cu o mână de la umăr iar apoi de la piept cu ambele mâini. A doua variană, copiii șutează mingea de la unul la celălalt.
27. Pompierii în acțiune
-să parcurgă traseul până la ,,incendiu” exersând deprinderi ca: alergare, târâre, mers în echilibru
-să arunce cu apă pe ,,casa în flăcări”
Copiii au fost organizați pe două echipe cu un căpitan. Ei erau organizați în ceea ce reprezenta stația de pompieri iar când suna alarma, sunetul fluierului, primii doi plecau pe traseu executau deprinderile motrice: alergare, târâre, mers în echilibru iar când ajungeau la casa ,,în flăcări” aruncau cu apă.
28. Mașini din noroi
-să exploreze pământul
-să realizeze mașini din pământul ud
Copiii au la îndemână lupe pentru a explora pământul uscat într-un spațiu delimitat. Se udă pământul de către cadrul didactic și sunt rugați din nou copiii să simtă pământul să spună ce li se pare diferit apoi să realizeze cum doresc diverse mașini folosindu-se și de alte materiale din natură.
29. Pietre numerotate
-să scrie pe pietre cifre în concentrul 0-10
-să așeze pietrele în ordine crescătoare și descrescătoare
Copiilor li se pune la dispoziție pietre de diferite mărimi, aceștia vor scrie pe pietre cifre în concentrul 0-10, apoi vor așeza pietrele în ordine crescătoare și descrescătoare într-un spațiu delimitat.
30. Bărcuța
-să culeagă bețe din curtea grădiniței
-să confecționeze o barcă din bețe conform indicațiilor educatoarei
Copiii culeg bețe din curtea grădiniței, apoi lipesc bețele unele de altele realizând o barcă. Apoi se așează bărcile în ,,lac” pentru a vedea dacă plutesc.
31. Avionul eco
-să găsească materiale din natură potrivite pentru a realiza un avion
-să confecționeze un avion din materialele culese.
Copiii strâng diverse materiale din natură. Sarcina este de a realiza un avion folosind materialele cum doresc ei. Aceștia trebuie să îți de seama care este acel material care zboară când îl aruncă în sus.
32. Insectele din curtea mea
-să identifice insectele din mediul înconjurător
-să folosească lupa în mod corespunzător pentru a observa diferite insecte din mediul înconjurător.
Activitatea s-a desfășurat în curtea grădiniței. Educatoarea a prezentat copiilor imagini și o scurtă descriere a insectelor cu focalizare pe albină. Apoi copiii au fost invitați să meargă împreună cu educatoarea în curtea grădiniței pentru a observa direct atât albinele cât și celelalte insecte din mediul înconjurător. Pentru o observare cât mai atentă a acestora copiii au folosit lupa, respectând indicațiile educatoarei.
33. Fluturași curcubeu
-să identifice florile și firele de iarbă potrivite fără ajutorul educatoarei
-să rupă petalele florilor și firele de iarbă
– să lipească petalele și firele rupte pe șablonul cu noroi
Copiii observă curtea grădiniței, aceștia explorează curtea căutând flori și iarbă.
Copiii au de realizat un fluture curcubeu. În realizarea temei aceștia folosesc flori iarbă și noroi, culeg petale de flori și iarbă și se folosesc de noroi ca și șablon realizând astfel imaginea unui fluture curcubeu.
34. Vulcanul din sticlă
-să numească materialele puse la dispoziție
-să observe fenomenul produs prin reacția chimică a bicarbonatului cu oțetul
La experimentul Vulcanul din sticlă, am procedat la o combinaţie foarte simplă de oţet şi bicarbonat, iar prin reacţia chimică produsă, copiii au putut observa acea fermentaţie, devenită spumă, care trecea de gura sticlei şi ocupa toată suprafaţa externă, imitând vulcanul. Copiii și-au putut imagina pentru un moment vulcanul, pe care-l văzuse în prealabil într-un film documentar despre poluarea mediului, la videoproiector şi despre care aveau câteva noţiuni și idei formate.