Excursia de studiu – o opțiune viabilă în predarea geografiei

Introdusă în 1827 de George Shillibeer pentru o școală din Stoke Newington, Londra, Marea Britanie, excursia de studiu constă într-o vizită într-o locație în afara sălii de clasă obișnuite, fiind concepută pentru a atinge anumite obiective, care nu pot fi realizate și prin alte mijloace. De exemplu, dacă lecția se referă la „alunecările de teren”, se oferă oportunitatea ca elevii să iasă din clasă și să experimenteze în mod concret fenomenul.

Printre motivațiile care stau la baza utilizării în mod curent al acestei metode se remarcă:

1. Facilitarea învățării conceptelor abstracte prin implicarea tinerilor in activități in teren care sa aplice cunoștințe teoretice dobândite anterior.

2. Motivarea elevilor prin creșterea interesului și a curiozității. Călătoriile de studiu pot adăuga varietate programului obișnuit de instruire în clasă și tind să fie experiențe de învățare speciale și plăcute. Ca urmare, tinerii vor dezvolta atitudini pozitive față de activitățile legate de clasă.

3. Creșterea interacțiunii sociale dintre elevi și profesor, cunoscut fiind faptul ca aceste experiențe oferă o oportunitate de a implica deopotriva elevii, părinții și profesorii în programul de instruire. Elevii pot selecta locul de vizitat, reflectează la întrebări pe care le pot adresa în timpul deplasării, scriu rapoarte sau realiza scrisori de gratitudine după călătorie sau pentru a evalua experiențele. Deoarece părinții trebuie să-și dea permisiunea, o scrisoare trimisă acasă cu formularul de permisiune care explică scopul călătoriei este o modalitate bună de a le trezi curiozitatea. Părintele își îndrumă copilul pentru a se asigura că va beneficia temeinic de pe urma deplasării. Acest rol permite părintelui și profesorului să stabilească o relație mult mai strânsă. Interacțiunea dintre elevi va fi, de asemenea, sporită atunci când aceștia lucrează în grupuri. Mai mult, interacțiunea dintre elevi și profesor va crește, deoarece tinerii vor trebui să discute cu profesorii atunci când au îndoieli.

4. Dezvoltă conștiința social legata de activitățile de învățare survenite în viața de zi cu zi. O excursie bine organizată într-un loc pe care-l frecventează in mod regulat este o metodă excelentă de a-i învăța pe elevi să observe, să pună întrebări și să învețe din experiențele cotidiene.

Scopurile călătoriei de studiu sunt:

1. Îmbunătățește curriculum-ul. Excursiile sunt bogate în posibilități educaționale, pe măsură ce elevii învață din experiențele practice, mai degrabă decât prin simpla citire sau audiere despre ceva. Implicarea într-o experiență în lumea reală face ca învățarea să fie mai semnificativă și mai memorabilă în comparație cu programele obișnuite de instruire în clasă.

2. Oferă elevilor situatii de învățare experiențiale. Ca urmare, elevii vor avea o cunoaștere directă, așa cum au învățat prin experiențele lor practice.

3. Abilități concrete, cum ar fi luarea de notite. Elevii trebuie să elaboreze întrebări, să scrie rapoarte sau să redacteze scrisori de multumire după călătorie sau să evalueze experiențele. Făcând astfel de activități, elevii vor dezvolta abilități diverse, cum ar fi abilitățile de rezumare, producer de mesaje scrise si orale.

4. Excursii de studiu pot adăuga varietate programului obișnuit de instruire; ele tind să fie experiențe de învățare speciale și plăcute, care dezvoltă atitudini pozitive în rândul elevilor față de activitățile legate de clasă. Ele sunt bogate în posibilități educaționale, deoarece elevii învață din experiențele personale, mai degrabă decât prin simpla citire sau audiere despre ceva

5. Calatoriile ajută elevii să aprecieze relevanța și importanța a ceea ce învață în clasă. De ex. eroziunea unei faleze care poate fi învățată într-un cadru de laborator școlar, dar tinerii nu pot învăța importanța acestei abilități până când nu observă ce se întâmplă într-un spatiul real în care siguranta oamenilor poat depinde de această abilitate.

La fel cum pre-planificarea este esențială pentru succesul unei călătorii de studiu, planificarea unor activități ulterioare adecvate va facilita învățarea elevilor și va multiplica valoarea experiențelor practice în afara clasei.

prof. Silviu-Adrian Munteanu

Colegiul „Henri Coandă”, Bacău (Bacău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/silviu.munteanu

Articole asemănătoare