EUPress: Învățare, transformare și impact în educația europeană (Proiect Erasmus+)

În era globalizării și interconectivității, cunoașterea Uniunii Europene (UE) și înțelegerea impactului său sunt esențiale pentru tinerii de astăzi. În acest sens, școala mea. Colegiul Tehnic „Emanuil Ungureanu” din Timișoara este implicată  în perioada decembrie 2022-noiembrie 2025 în proiectul Erasmus+ Jean Monnet ”EU Press – Cunoașterea și comunicarea europeană”. 

La baza proiectului stă Manifestul de la Ventotene „Către o Europă liberă și unită”, redactat în 1941 de Altiero Spinelli (1907-1986), Ernesto Rossi (1897-1967) și Eugenio Colorni (1909-1944) în perioada exilării lor de către regimul fascist pe insula Ventotene din Marea Mediterană. Acești intelectuali și politicieni italieni militau pentru crearea unei Europe unite și libere. Este unul dintre primele documente care au îmbrățișat ideea unei Europe unite și a unei constituții europene

Proiectul este organizat sub forma unui consorțiu coordonat de Universitatea Roma Tre, Italia și alături de noi sunt 2 licee din Italia, unul din Spania și unul din Croația și este format din 4 pachete de lucru:
1. Management si coordonare
2. Procese de instruire –2×20 ore de istruire pe platforme online oferite pentru cadrele didactice implicate în proiect de profesorii de la Universitatea Roma Tre pe teme despre istoria și provocările actuale  ale UE urmate de 24 de ore de predare pentru elevii celor 5 scoli implicate în proiect.
3. Generația viitoare de reporter – atelier colaborativ online pentru deprinderea tehnicilor de jurnalism pentru elevii și profesorii implicați în proiect urmat de o școală de vară care se va desfășura pe insula Ventotene.
4. Comunicare și diseminare

Proiectul EuPress oferă  oportunitatea elevilor noștri  de a-și adânci cunoștințele despre istoria, valorile și instituțiile Uniunii Europene, explorând  rădăcinile și evoluția UE, învățând despre mecanismele democratice, diversitatea culturală și beneficiile unei Europe unite.

Elevii implicați în proiectul EuPress vor dobândi, pe parcursul celor 4 pachete de lucru, abilități jurnalistice esențiale: vor învăța tehnici de investigare și fact-checking, vor dezvolta abilități de redactare și editare a conținutului online și multimedia, precum și capacitatea de a comunica informații relevante și verificate într-un mod profesional și etic. De asemenea, participarea lor la școala de vară pe Insula Ventotene, Italia, din pachetul de lucru 3 va constitui o experiență memorabilă. Acolo, vor avea oportunitatea de a-și aplica abilitățile jurnalistice în cadrul atelierelor practice, interacționând cu experți și colegi din diferite țări europene. Această experiență îi va încuraja să-și dezvolte creativitatea, să-și perfecționeze abilitățile de comunicare și să colaboreze eficient în echipă, contribuind astfel la construirea unei perspective mai largi și mai deschise asupra problemelor europene.

Unul dintre cele mai mari avantaje ale acestui proiect este că oferă elevilor oportunitatea de a învăța și a se angaja într-un dialog activ despre ceea ce înseamnă cetățenia europeană. Aceasta nu se rezumă doar la fapte și date despre instituțiile europene, ci și la valorile fundamentale, precum democrația, diversitatea culturală și solidaritatea. Astfel, elevii devin cetățeni informați și implicați, pregătiți să contribuie la dezvoltarea viitoare a Europei.

 

prof. Cristina Hrițcu

Colegiul Tehnic Emanuil Ungureanu, Timișoara (Timiş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.hritcu

Articole asemănătoare