Calitățile unui bun profesor nu se referă doar la competența sa didactică, ci și la capacitățile empatice și sociale. Astfel, a avea competențe de specialitate, în funcție de domeniul predat și pedagogice, este important, dar nu de ajuns pentru a fi într-adevăr un profesor apreciat.
În primul rând, calitățile unui bun profesor implică a avea anumite abilități socio-emoționale de a pătrunde în viața interioară a grupului de educabili, abilități empatice, de a înțelege copiii și a putea privi lumea prin ochii lor, și nu în ultimul rând, valori superioare, căci profesorul este un model pentru elevii săi.
1. Competența vizată: Formarea profesională continuă
Obiective:
– să mă informez în permanență cu noutățile și cercetările în domeniul didacticii;
– să încerc să aplic ceea ce învăț, în interacțiunea cu preșcolarii.
Mijloc de realizare:
– cursuri de formare continuă bazate pe dobândirea de competențe profesionale;
– simpozioane, cercuri pedagogice, comisii metodice, dezbateri în grup pe teme de interes educațional;
– cursuri de dezvoltare personală și autocunoaștere;
– studiu individual.
Termen/Durată: Permanent
2. Competența vizată: Starea de bine și confort cu mine însămi
Obiective:
– să nu mă las copleșită de provocări;
– să-mi prioritizez sarcinile;
– să mă accept așa cu sunt;
– să am și să eman bună dispoziție.
Mijloc de realizare:
– studiu individual;
– exerciții de relaxare;
– lectura;
– sport
– gătit.
Termen/Durată: Permanent
3. Competența vizată: Păstrarea stării de sănătate psihică și fizică
Obiective:
– să adopt un stil de viață echilibrat;
– să mă odihnesc îndeajuns, pentru a-mi reface organismul;
– să păstrez un echilibru între viața profesională și cea personală;
– să practic sport;
– să învăț să iau lucrurile mai ușor;
-să îmi fac timp pentru mine și nevoile mele personale.
Mijloc de realizare:
– alimentație corespunzătoare;
– orele de somn și relaxare;
– călătoriile;
– lectura;
– vizionarea unui film;
– plimbările în natură.
Termen/Durată: Zilnic
4. Competența vizată: Autoevaluarea obiectivă a perfomanțelor
Obiective:
– să am așteptări realiste;
– să fiu constantă în cerințe și acțiuni;
– să nu supraapreciez sau să nu subestimez rezultatele sau performanțele dobândite.
Mijloc de realizare: – fișa de autoevaluare.
Termen/Durată: Periodic/Anual
5. Competența vizată: Susținerea gradului didactic I
Obiective: – să particip la colocviu;
– să stabilesc împreună cu profesorul coordonator tema cercetării;
– să mă documentez din timp în vederea realizării cercetării;
– să-mi stabilesc obiectivele cercetării;
– să desfășor activități care oglindesc, mai apoi, rezultatele cercetării.
Mijloc de realizare:
– proiect de cercetare (realizarea lucrării propriu-zise, desfășurarea activităților din tematica cercetării etc.);
– activități desfășurate cu preșcolarii în cadrul inspecțiilor curentă și finală;
– prezentarea lucrării în fața comisiei;
– documentarea și studiul individual.
Termen/Durată: 4 ani
6. Competența vizată: Profesionalismul, disciplina la locul de muncă și colaborarea/munca în echipă
Obiective:
– să respect deontologia profesională;
– să am un comportament decent și exemplar, atât față de părinți, cât și față de echipa managerială, personalul nedidactic și auxiliar, dar și față de corpul profesoral;
– să păstrez intacte relațiile de colaborare, să comunic eficient;
– să-i respect pe oamenii cu care intru în contact și să le respect opiniile, sugestiile, ideile;
– să dezvolt parteneriate educaționale durabile cu comunitatea, dar și cu alți parteneri educaționali.
Mijloc de realizare: – participări la întâlnirile stabilite atât în cadru formal, cât și nonformal;
– activități comune;
– socializarea și implicarea în acțiuni comune.
Termen/Durată: Zilnic